Be' en bøn med børn T193
Bøn er en stor gave, som vi altid må bruge. Vi kan bede til vores himmelske far alle steder og på alle tider af døgnet. Det er trygt at vide, at vi altid har en, der vil lytte til os. Bøn kan for nogen være lidt svær at forstå, for hvordan beder man, og får man altid svar på sin bøn? Har du selv erfaring med at bede, så giv din erfaring videre. Det kan være godt og trygt for børn at vide, hvordan andre gør, og hvordan de oplever det at bede. Hvad beder du fx om og hvordan og hvornår beder du? Her på siden kan du finde inspiration til bibelfortælling, andagter, lege, aktiviteter og meget mere omkring bøn.- Hvad handler det om
Hvad handler temaet om
Vi må bede om alt, vi må lægge vores tanker og bekymringer frem for Gud, og vide at han er med i det, der sker i vores liv. Vi må også bede for andre, nogle gange minder Gud os om personer, som vi skal bede for. Det kan være mennesker, der har det svært. Når vi nævner deres navn over for Gud, må vi vide, at han på en særlig måde omslutter dem, midt i det svære de er igennem.
I Bibelen kan vi læse om mange personer, der beder til Gud fx Jonas, da han sidder i havdyret. Eller Daniel, der beder i et vindue. Elias, der beder på Karmels bjerg, eller Paulus, der sidder i fængslet. Vi kan også læse om Peters venner, der bad for Peter, da han sad i fængsel, og læse om hvordan Gud sender en engel, der hjælper Peter ud.
Bønnens magt er stor, det er godt at vide i alle situationer, og det er dejligt at vide, at den store gave er til os alle. Alle mennesker må bede.
En leders bøn - bogmærke og plakat
Som leder er det også godt at bede for sin klub og for sine børn. Her er en bøn. Læg den evt. sammen med jeres ting i klubben, så I bliver mindet om at bede ved klargøring, eller brug den som bogmærke eller hæng dem på opslagstavlen.
Kære Gud, himmelske far.
Tak, at vi kan have klub her hos os.
Tak for hvert enkelt barn, som har været eller er med i vores klub.
Tak, at jeg må give din store kærlighed videre til dem.
Jeg beder dig for hvert enkelt barn. Tak, at jeg kan stole på, at du er med hver af dem hver eneste dag med din uendelige kærlighed. Lad dem alle i dag mærke din kærlighed!
Gud, hjælp mig og brug mig.Hent plakater og bogmærker med En leders bøn
Bed om forbøn
Overvej også at opfordre andre til at bede for klubben.
Måske er der særligt nogle børn, der skal huskes i en bøn?
Bedeliste
Vi har lavet en bedefolder til hele ugen, hvor du kan skrive dine egne bedeemner på. Vi har også fortrykt nogle.
Download, print og fold den - så kan den bruges som bogmærke i Bibelen eller den bog, du læser for tiden.
TIL BØN HAR VI BRUG FOR NOGET HÅNDGRIBELIGT
Bøn er at komme til Gud og dele vores tanker med ham. Det mener Berit Skødt, der er konsulent og står i spidsen for DFS’ materialeudvalg, der i anledning af Bønnens år har udarbejdet denne temaside, hvor kirker, klubledere og forældre kan hente inspiration til bøn med børn.
Sender kors rundt
- I en børneklub i Mårslet giver de hver gang børnene et lille trækors, når de skal bede. Korsene ligger i en æske, og alle børn må holde et kors under bønnen.
Berit kender til en anden klub, hvor de sender kors rundt, mens børnene kan bede en lille bøn højt, når de har korset, eller bede inde i sig selv, eller blot sende korset videre.
- Der er så mange måder, vi kan bede til Gud på. Der findes faktisk kun rigtige måder, for Gud siger, at han lytter til os, når vi kommer til ham. Nogle har meget nemt ved at finde ord, andre har svært ved det. Men det er vigtigt at lære at bede, for det er noget, vi altid har med os. Det er ikke noget, der skal pakkes i en kuffert, nej vi kan altid bruge det i alle situationer.
DFS ønsker at sætte fokus på bønnen i 2024 og har derfor lavet temasiden med idéer til det at bede. Særligt børn har glæde af, at vi beder visuelt. Altså at vi fx har noget i hånden, eller at vi gør noget bestemt, fx folder hænderne.
Gud går med os
Konsulenten mener, at det er vigtigt, at vi lærer børn at bede, og at de ved, at de altid må komme til Gud. Det er ikke altid, at vi får det, vi beder om. Men det betyder ikke, at Gud ikke har hørt os.
- Forestil dig et barn, der går på en balancebom. Barnet føler måske det er farligt og har brug for en voksens hjælp. Når den voksne tager barnet i hånden, så kan barnet gå, selvom det føles farligt. Sådan siger Gud også til os: Han fjerner ikke alle vores forhindringer, men han går med os, forklarer hun.
Bøn forvandler
Berit Skødt forklarer, at når vi i vores bøn beder for andre, så kan det være, at Gud bruger os, endda forandre os igennem bøn. Derfor er det også godt at bede for vores fjender, eller for dem vi ikke lige snakker med.
- En bøn, vi altid kan bede, er Fadervor. Bønnen var en gave fra Jesus til sine disciple, og som de så har givet videre til os. Det er en rigtig god gave. Jesus har sagt, at så behøver vi ikke bede om mere, et fadervor er nok. Tænk, at bede fadervor er nok, for bønnen indeholder alt det, vi har brug for at bede om. Derfor er det vigtigt, at vi lærer børn at bede den bøn.
Konkrete hjælpemidler
Berit peger på nogle konkrete ting, der er lagt på hjemmesiden.
- Her er fx rim, der kan hjælpe os med at bede. Rimene kan man lære udenad, men det er også vigtigt, at vi taler med børnene om, hvad de betyder. Et af dem, jeg godt kan lide, er ”Når mit hjerte banker, og jeg har mange tanker, så må jeg sige alt til dig, tak fordi du kender mig”.
Konsulenten forklarer, at der også er lavet små bedekort, der sætter fokus på to ting: at sige TAK til Gud for alt det, han har givet os, og at BEDE for andre.
- Det er godt at huske på, at vi ikke kun tænker på os selv, og hvad vi har brug for, men at vi vender os ud, så vi ser det vi har fået, og ser på hvad andre har brug for.
- Det er også rigtig godt at synge. I dag kan man finde mange sange på YouTube, fx: “Kære Gud, du kender mig”. Det er en sang, der handler om at vi ikke er alene og at Gud vil give os håb og trøst.
- Baggrund & Leksikon
Baggrund
Bønnen spiller en vigtig rolle i de kristnes liv. I bønnen er man i dialog med Gud.
Bøn i Bibelen
I Bibelen kan man læse, at bønnen altid har spillet en vigtig rolle i tilværelsen.
Man bad blandt andet i templet, Herrens bolig.
Man vendte sig gerne mod Jerusalem, når man befandt sig en anden by og skulle bede.
Man anvendte forskellige bedestillinger:
- Strakte hænderne (2 Mos 9,33; 1 Kong 8,22; Sl 63,5; Es 1,15; 1 Tim 2,8)
- Bøjede knæ (1 Kong 8,54; Dan 6,11; ApG 20,36; Fil 2,10)
- Bøjede knæ med ansigtet mod jorden (4 Mos 16,45)
I Bibelen fortælles der om mennesker, som bad
- Gamle Testamente
- Abraham (1 Mos 18,22-23)
- Isak (1 Mos 25,21)
- Jakob (1 Mos 32,9-12)
- Moses (1 Mos 32,11)
- Samuel (1 Sam 7,5)
- David (1 Sam 7,18)
- Salomo (1 Kong 3,6-10)
- Elias (1 Kong 17,21) Elisa (2 kong 6,17)
- Ezekias (2 Kong 19,14-19)
- Daniel (Dan 9,3)
- Nye Testamente
- Marias lovsang (Luk 1,46-55)
- Zakarias' lovsang (Luk 1,67-79)
- Simons lovsang (Luk 2,29-32)
- Disciplene – stormen på søen (Luk 8,24)
- Spedalske (Luk 17,14)
- Jairus (Luk 9,41)
- Bartimæus (Luk 18,39)
- Martha (Joh 11,21 ff)
- Menighederne (ApG 1,14; 2,42-47)
- Peters venner (ApG 12,13)
- Paulus (2 Kor 12,8-9; Fil 1,9)
- Jesus bad flere gange, fx
- Ved sin dåb (Luk 3,21)
- Da han kaldte sine disciple (Luk 6,12-12)
- På Forklarelsens bjerg med sine tre disciple (Luk 9,28-29)
- Før sin lidelse på korset (Matt 26,36-46; Matt 27,46; Luk 23,34; Luk 23,46)
- Bad i det skjulte (Luk 5,15 f; 6,12)
- Under åndelige prøvelser (Joh 12,20; Luk 22,39-46)
- Som tak (Luk 10,21; Joh 6,11; 11,41; Matt 26,27)
- Vejledning (Luk 6,12f)
- Gik i forbøn (Joh 17,6-26; Luk 22,31-34; Mark 10,16; Luk 23,34)
- Fællesskab med Faderen (Luk 9,28 ff )
Jesus fortalte lignelser om bøn
- Påtrængende bøn (Luk 11,5-8)
- Faderens overstrømmende kærlighed (Matt 7,7-11)
- Den uretfærdige dommer/vedholdende i bønnen (Luk 18,1-8)
- Farisæeren og tolderen – sindets bøn (Luk 18,10-14)
- Den gældbundne tjener – tilgivende bøn (Matt 28,21-35)
Jesus lærte sine disciple at bede
- Fadervor (Matt 6.9-15) - se også kategorien om Fadervor
- Jesus opmuntrede sine disciple til at bede (Matt 7,7-8)
Løfter tilknyttet bønnen
- Beder du til ham, vil han høre dig (Job 22,27)
- På trængselens dag bønhører Herren dig (Sl 20,2)
- Råb til mig på nødens dag, så vil jeg udfri dig, og du skal ære mig (Sl 5015)
- Bed, så skal der gives jer (Matt 7,7)
- Om bønhørelse (Matt 7,7-11)
- Alt, hvad I beder om i jeres bønner, skal I få, når I tror (Matt 21,22)
- Beder I om noget i mit navn, vil jeg gøre det (Joh 14,14)
Bønner og Den Danske Salmebog (DDS)
- Bagerst i Den Danske Salmebog er der en Bønnebog (s. 881-948).
- Bønnebogen består af 114 bønner, og der er en bøn til enhver lejlighed.
- Den sætter ord på tanker og følelser, som vi selv kan have svært ved at få frem.
- Derfor kan Bønnebogen være til fornyelse i forhold til vort eget og andres bønsliv på en vældig berigende måde.
- Bønnebogen har sat ord på bønner, som vi kan bede. Den kan være en stor hjælp - også for medarbejdere i kirkens børnearbejde.
- Den kan bruges til personlig bøn, leder/medarbejdermøder eller hvis en af unglederne eller juniorerne gerne vil læse en bøn op.
Vær med til at vise, hvilken skat, der gemmer sig i Salmebogens bønnebog.
Bønnebogen i salmebogen er bygget op således:
- Bøn
Her står der noget om hvad bøn er, og hvorfor vi beder. - Morgen og aftenbøn i Luthers lille Katekismus
Hvad vil det sige at bede og hvordan kan vi gøre? - Menneskelivet At være barn – at være ung – at blive gammel. Bøn ved sygdom og når angsten sætter ind m.m.
Bøn nr. 1 - 58 - Morgen og aftenbønner En bøn til hver dag i ugen, både morgen og aftenbønner + flere
Bøn nr. 59 - 93 - Bordbønner og bordvers Bønner der kan læses eller synges
Bøn nr. 94 – 100 - Bønner ved gudstjenesten Forslag til bønner vi kan bede under gudstjenesten
Bøn nr. 101 - 114
Foruden bønnerne i Bønnebogen handler mange salmer i Den Danske Salmebog også om bøn. Køb en Salmebog eller lån den på biblioteket … og lad den inspirere dit og andres bønsliv.
Bøger om bøn
På lohse.dk er der en hel kategori med bøger, der handler om bøn og bønsliv. Her er et lille udpluk:
- Bibelens bønnebog - Dietrich Bonhoeffer læser Salmernes bog forstået som bønner.
- Jamen, bad jeg da for lidt - Leif Andersen skriver ærligt og direkte om bønnens glæder og skuffelser.
- Fra bønnens verden - Ole Hallesbys klassiker om personligt bønsliv.
- Tak, fordi du er min ven - Hverdagsbønner for børn 1-10 år.
- Min bløde bønnebog - Knitrebog for børn 0-3 år.
Frø-serierne
Her er virkelig meget go' inspiration om bøn og bibelfortælling!
Læs mere om inspirationsbøgerne
Minifrø 1:
- Fadervor.
Minifrø 2:
- Stormen på søen.
Børnefrø 1:
- Syv samlinger handler om de syv bønner i Fadervor:
- T201: Helliget blive dit navn (Kaldelsen af Esajas).
- T202: Komme dit rige (Sædemanden).
- T203: Ske din vilje (Jesus i Getsemane).
- T204: Giv os i dag (Manna i ørkenen).
- T205: Forlad os vor skyld (Den gældbundne tjener).
- T206: Led os ikke … men fri os (Fristelsen i ørknen).
- T207: For dit er riget, magten og æren (Styrkeprøven).
- T232: At bede (Tolderen og farisæeren).
Børnefrø 2:
- T278: Daniels venner i ildovnen.
Børnefrø 3:
- T297: Jesus bad, og vi må bede.
- T298: Om bøn (Peter i fængsel).
- T318: Hannah i bøn til Gud.
På opdagelsesrejse i kirken - til minikonfirmandundervisning:
- T703: Bøn og fadervor.
Juniorfrø 1:
- Fire samlinger handler om Faderfor ud fra forskellige bibeltekster:
- T432: Esajas’ kaldelse
- T433: Den fortabte søn.
- T434: Drengen med madpakken.
- T435: Den gældbundne tjener.
- T444: Jesus bad og vi må bede.
Juniorfrø 2:
- T491: Gud handler, når vi be’r.
Juniorfrø 3:
- T506: Bønneløb.
- T538: At bede Fadervor.
Kirkefrø 2:
- T625 (Nytårsdag) handler om bøn og Fadervor.
- T653 (Bededag) handler om bøn, leveregler og valg.
- Bibelfortælling
Bibelfortælling
Her er to fortællinger, der handler om mennesker, der beder Jesus om hjælp. Lad dig inspirere af fortællingerne og fortæl dem evt. med dine egne ord.
- En levende fortælling er en opdigtet fortælling, hvor man møder Bibelens personer live og ser den bibelske beretning ud fra en af hovedpersonernes synsvinkel.
- Læs bibelteksten som en del af din egen forberedelse.
- Klæd dig ud og vær den person, som her er beskrevet eller brug fortællingen som oplæsning for børnene.
- Gør plads til spørgsmål bagefter. Brug evt. også tid til at tale om, at vi ikke altid føler, at Gud hører os, men vi må have tillid til, at han alligevel er der, og hjælper os. Nogle gange kan vi opleve, at Gud sender mennesker på vores vej, som bliver en hjælper for os.
Bartimæus
Levende fortælling
Mark 10,46-52Bartimæus fortæller:
”Hej! Jeg hedder Bartimæus. Nu skal jeg fortælle jer, om det mest fantastiske, jeg har oplevet.Da jeg blev født, var jeg blind, derfor kunne jeg ikke se noget, ikke engang min egen mor eller far. Jeg kunne heller ikke se træer og buske eller den mad, jeg skulle spise. Derfor var jeg altid nød til at føle mig frem, det var bare hårdt. Forestil jer, hvor mange gange jeg har hørt folk sige: "Nej, hvor er den flot." Eller de har sagt: "Kom herhen og se." Jeg blev ofte ked af det, fordi jeg følte mig udenfor. Jeg levede af at tigge, for jeg kunne ikke få arbejde. Dag ud og dag ind sad jeg og bad om penge hos folk, det var bare så hårdt, og tit havde jeg ikke penge nok til mad.
En dag hørte jeg om Jesus, der kunne hjælpe folk som mig. Da jeg hørte, han kom til det sted, hvor jeg var, kaldte jeg på ham så højt, jeg kunne, og heldigvis hørte han mig. Det gør han i øvrigt altid. Han spurgte, hvad han kunne hjælpe mig med. Det var nemt, for jeg ønskede jo at komme til at se. Det sørgede Jesus for. Jeg var bare så heldig. Tænk, Jesus ville hjælpe mig, og tænk, at han kunne få mig til at se, det er et under, som jeg stadig takker for hver dag. Nu kan jeg se alting, fx træer, buske, blomster, æbler, og det hele er bare så flot.”
Idéer til udklædning
- Et tørklæde over hovedet, et lagen som kappe, sandaler eller bare tæer.
Idéer til rekvisitter
- Ting man kan se på, fx et æble og blomster. En stok, som han brugte, da han var blind.
Spørgsmål til Levende fortælling om Bartimæus
- Bad Bartimæus en bøn til Jesus?
- Hvordan svarer Gud, når vi beder til ham?
- Hvornår kan man bede?
Stormen på søen
Levende fortælling
Luk 8,22-25Thomas fortæller:
”Hej med jer! Jeg hedder Thomas. Nu skal I høre om engang, vi var ude og sejle med Jesus. Vi var gået om bord i båden, vi var alle meget trætte. Jesus lagde sig hurtigt til at sove og faldt i en dyb søvn. Pludselig blæste det kraftigt op. Der kom store bølger, og vi blev alle meget bange, da der kom vand ind i båden. Vi frygtede, at vi ville gå under. Jesus lå bare lige så stille og sov. Han hørte slet ikke blæsten og vores bange røster. Vi besluttede, at vi måtte vække ham, for det var, som om at han var ligeglad med, at vi snart gik under. Underligt, men Jesus blev overrasket over, at vi var så bange. Han rejse sig stille og roligt op, og så råbte han ud af båden: ”Vær stille!” og straks blev vandet blikstille. Det ene øjeblik var vi i fare, det næste øjeblik var alt stille. Vi vidste ikke, hvad vi skulle sige, men Jesus sagde; ”I skulle ikke være bange, jeg er jo hos jer. Husk at bede mig hjælpe jer, jeg har jo magten over alt.” Ja, det havde han ret i, hvordan kunne vi være bange, når vi var sammen med Jesus? Hvorfor vækkede vi ham ikke bare og bad om hjælp? Jeg ville ønske, jeg kunne have gjort det om. Men tænk hvor fantastisk, at Jesus har magten over stormen og over vores liv."Idéer til rekvisitter
- Ting man kan se på, fx et modelskib og en hovedpude.
Spørgsmål til Levende fortælling om Bartimæus
- Hvorfor kunne Jesus det?
- Hjælper Jesus os altid?
- Hvad kan vi gøre, når vi ikke føler, Gud hører vores bøn?
Andre bibeltekster - til andagt eller bibeltime
Forslag til bibeltekster: Fadervor
- Fokus på Vor Far
- Den fortabte søn (Luk 15,11-24)
- Fokus på Helliget blive dit navn
- Styrkeprøven på Karmels bjerg (1 Kong 18, 20-38)
- Fokus på Komme dit rige
- Jesus og de små børn (Mark 10,13-14)
- Fokus på Ske din vilje
- Jesus i Getsemane (Mark 14,32-37)
- Fokus på Giv os i dag vort daglige brød
- Om at bede (Fil 4,6)
- Fokus på Forlad os vor skyld
- Korsfæstelsen (Luk 23, 32-34)
- Fokus på Led os ikke ind i fristelse ...
- Peters fornægtelse (Matt 26,69-75)
- Fokus på ... men fri os fra det onde
- Zakæus (Luk 19,1-10)
- Fokus på For dit er Riget, magten
- Stormen på søen (Matt 26,69-75)
Forslag til bibeltekster: Bøn og dens løfter
- Gud hører bøn
- Zakarias i templet (Luk 1,8-13)
- Isak beder for Rebekka (1 Mos 25,21)
- Jesus bad for sig selv og opfordrer os til at bede
- Valget af de 12 (Luk 6,12-16)
- Om bønhørelse (Matt 7, 7-11)
- Forbøn for andre
- Elias og enkens søn (1 Kong 17,17-24)
- Peter i fængslet (ApG 12,1-17)
- Bøn i sorg og nød
- Jesus i Getsemane (Matt 26,36-46)
- Bøn af David (Sl 86)
- Råb til Gud
- Stormen på søen (Matt 8,23-27)
- Drama
Drama
Stykket er en samtale med Gud om noget fra Fadervor. Den er skrevet til de store børn.
Det er revideret i 2023 og er også lagt ind i Drama- og dukketeaterkartoteket.
Forstyr mig ikke Gud. Jeg beder!
Medvirkende
- Menneske
- Gud (kan være gemt væk og have en mikrofon)
Dialogen
Menneske: Vor Fader, du som er i himlene.
Gud: Ja, her er jeg, mit barn.
Menneske: Lad være med at afbryde mig, jeg beder.
Gud: Men du kaldte på mig.
Menneske: Kaldte på dig? Nej, det gjorde jeg ikke. Jeg er ved at bede; ”Vor Fader, du som..
Gud: Nu gjorde du det igen!
Menneske: Gjorde hvad?
Gud: Kaldte på mig! Du sagde ”Vor Fader, du som er i himlene”. Her er jeg, hvad har du på hjerte?
Menneske: Men jeg mente ikke rigtig noget med det. Ser du, jeg beder bare en bøn for dagen. Jeg siger fadervor, det har jeg lært.
Gud: OK, dejligt du taler til mig, fortsæt du bare.
Menneske: Helliget blive dit navn!
Gud: Hvad mente du egentlig med det?
Menneske: Jeg mener, jeg mener ... Jeg ved faktisk ikke, hvad det betyder. Hvordan skulle jeg vide det? Det er bare en del af bønnen, jeg har lært.
Gud: Helliget betyder æret, godt og vidunderligt. Det er dejligt, når du beder det. Det betyder, at du sætter pris på mig. Det gør du vel?
Menneske: Ja, det gør jeg.Det giver mening. Jeg har aldrig før tænkt på hvad ”helliget” betyder. Nå, jeg fortsætter: "Komme dit rige, ske din vilje på jorden, som den sker i himlen".
Gud: Mener du virkelig det?
Menneske: Selvfølgelig, hvorfor skulle jeg ikke gøre det?
Gud: Hvad har du tænkt dig at gøre ved det?
Menneske: Gøre? Ingenting! Jeg synes bare, det ville være godt, hvis du fik alt hernede under kontrol, ligesom du har deroppe!
Gud: Har jeg kontrollen over dig?
Menneske: Tja, jeg beder da til dig!
Gud: Det var ikke det, jeg spurgte dig om. Hvad med din misundelse? Og du taler nogle gange grimt om andre.
Menneske: Lad være med at hakke på mig. Jeg er vel lige så god som andre mennesker?
Gud: Undskyld! Jeg troede, du bad om, at min vilje måtte ske? Hvis det skal praktiseres, må det begynde med dem, som beder om det! Dig for eksempel!
Menneske: Nå, ok! Det kan godt være, jeg har et par problemer! Nu du siger det. Det må jeg tænke lidt mere over.
Gud: Det er fint, fortsæt.
Menneske: ”Giv os i dag vort daglige brød”.
Gud: Det er godt, du husker at bede om brødet, og godt du siger “os”. For nu husker du vel også at dele med dem, der intet har?
Menneske: Hov, hov! Vent lidt! Hvad er det her? ”Kritikdag”? Her er jeg ved at bede, og pludselig bryder du ind, og minder mig om alle mine fejl!
Gud: Det er farligt at bede. Det kan ende med, at du bliver forandret. Det er det, jeg prøver at sige til dig. Du kaldte på mig, og her er jeg! Fortsæt.
(pause)
Menneske: Jeg er bange.
Gud: Bange? For hvad?
Menneske: Jeg ved, hvad du vil sige, når jeg fortsætter!
Gud: Prøv bare!
Menneske: ”Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere”. Men, Thomas, han har løjet om mig og snydt mig mange gange!
Gud: Men din bøn, hvad med din bøn?
Menneske: Jeg mente det ikke! Jeg er sur på Thomas!
Gud: Det forstår jeg, men tænk på dig selv. Er det rart at være så sur?
Menneske: Nej, nu begynder jeg at forstå, at fadervor er en vigtig bøn, som du faktisk lytter til. Jeg er nødt til at holde en pause og tænke over det hele, men jeg kommer tilbage senere. Er du der så igen?
Gud: Ja, jeg er altid hos dig og jeg vil hjælpe dig med dine udfordringer. Og når du beder fadervor, så husk, at den både er til dig og til mig. Det er en gave, vi deler.
Menneske: Nu forstår jeg, at fadervor er i hvert fald to ting; en bøn, der kan forandre mig, og en bøn om at du vil hjælpe mig og andre.
Gud: Flot, du har forstået meget om, hvad bøn er.
Menneske: Tak Gud, du er fantastisk, vidunderlig og hellig. Vi ses om ikke så længe. Jeg har fået meget at tænke over.
- Dukketeater
Dukketeater
Nedenfor er to dukketeaterstykker, som handler om bøn.
Stykkerne ligger også i Drama- og dukketeaterkartoteket.
Bøn - et brev til Gud
Emma vil sende et brev til Gud, men hvem kan mon aflevere det?
Stykket handler om, at vi kan bede til Gud om alt, og at vi kan bede alle steder.
Det henvender sig til børn og er et dialogstykke mellem en stor dukke og en voksen. Det kan derfor spilles både med dukketeater og med en voksen + hånddukke.
Rekvisitter
- Telefon
- Konvolut med bønner til Gud. (Forslag til bønnernes temaer: Taksigelse, lovprisning af Gud, syndsbekendelse, bøn for andre, bøn for personlige ting).
Medvirkende/dukker
- Emma
- Marie (voksen)
Forslag til sange
- Syng med 174: Somme tider siger Gud ja
- Syng med 176: Vor Fader
- Syng med 177: Kære Gud - er du der?
Lille sang: Bed til Gud
Manuskript
EMMA:
Hej, alle sammen!(Kigger rundt). Det var mærkeligt! Hun sagde, at hun ville komme i dag …
(Henvendt til børnene). Har I set én, der hedder Marie? – Jeg kan ikke finde hende!
Nå … Måske kan vi lige kalde på hende, for så tror jeg, hun kommer.
Jeg tæller til 3, og så kalder vi på hende.
1, 2, 3 … Mariiiiie! En gang mere: 1, 2, 3 … Mariiiiie!Det var mærkeligt! – Hun kommer ikke.
Hvad skal jeg så gøre?
Nå jo, jeg har en idé. Jeg har lånt min mors mobiltelefon i dag. Jeg henter den lige (ned efter mobiltelefonen). Så, nu prøver jeg at ringe til Marie.
(Ringer op). Hej Marie, det er Emma. Hvor er du?
Har du ikke lige lyst til at komme op til kirken? (eller hvor man nu er) Jeg skal lige snakke med dig. Okay – så ses vi! (Mobilen fjernes).(Henvendt til børnene). Så, nu er Marie på vej. Godt, hun kan komme, for jeg skal vise hende noget.
Marie kommer ind.
MARIE:
Hej, Emma!EMMA:
Hej, Marie! Det er bare lige, fordi jeg skal vise dig noget, som jeg har lavet.MARIE:
Nå, hvad er det?EMMA:
Øjeblik, jeg henter det lige (henter brevet). Det er et brev. Prøv at se! Der står ”Til Gud”. Jeg har fået én til at hjælpe mig med at skrive det.Men nu er jeg kommet til at tænke på, hvordan posten skal aflevere det … Posten kan jo ikke komme op i Himmelen til Gud med det.
MARIE:
Nej, det kan godt være, at posten vil kigge lidt, når han finder ud af, at brevet er til Gud.EMMA:
Jamen, hvad skal jeg så gøre? Så får Gud jo ikke mit brev, og så ved han slet ikke, hvad det er, jeg skal spørge ham om.MARIE:
Emma, du behøver faktisk slet ikke et postbud til at aflevere brevet. Du kan bare læse dit brev højt eller tænke det inden i dig selv, og så er jeg sikker på, at Gud hører det.EMMA:
Nå, kan Gud godt høre, når jeg taler med ham?MARIE:
Ja, det kalder man for "bøn". Det er næsten ligesom at tage telefonen og ringe til Gud.EMMA:
Jeg elsker bare at ringe. Men hvad nu, hvis Gud lige taler med nogle andre? Så er der jo optaget.MARIE:
Gud kan faktisk godt tale med flere på én gang.EMMA:
Nårj, hvor er det sejt. Marie, kan man spørge Gud om alting?MARIE:
Ja, det kan man godt. Man må be' om alting!EMMA:
Så tror jeg, at jeg vil be' om solskinsvejr på min fødselsdag - og om at være den første, der bliver valgt, når vi spiller rundbold henne i skolen - og om at få en Playstation i fødselsdagsgave - og om at få mandelgaven til jul – og … og … (eller nogle andre ting som passer i situationen).(Eftertænksomt). Jamen Marie, får man så altid det, man be'r om?
MARIE:
Nogle gange siger Gud ja til det, vi be'r om. Andre gange siger han nej. Nogle gange siger han, at vi må vente. Gud kender os alle sammen, og derfor ved han, hvad der er bedst for os, selv om det kan være meget svært for os at forstå.EMMA:
Nåehh, på den måde. Så er det altså ikke sikkert, at jeg får alt det, jeg be'r om?MARIE:
Nej, men jeg er sikker på, at Gud har hørt, hvad du har bedt om, og at du må fortælle ham alt, hvad du tænker på.I Bibelen står der, at Jesus lærte sine venner en bøn, der hedder Fadervor.
(Henvendt til børnene). Kender I den? Den skal vi be' alle sammen lige om lidt.
EMMA:
Marie, vil du hjælpe mig med at læse det her brev til Gud op, så alle kan høre, hvad jeg har skrevet til Gud?MARIE:
Ja, det vil jeg gerne (åbner brevet og læser bønnerne op - Emma kan evt. kommentere undervejs).Forslag til bønner:
1: Kære Gud. Tak for en dag med masser af solskin, og fordi det var hyggeligt at lege med Signe.2: Kære Gud. Vil du passe på morfar, som ligger på hospitalet? Vil du gøre ham rask igen?
3: Kære Gud. Jeg kom til at gøre Silas ked af det i dag, det var dumt gjort. Jeg har sagt undskyld til ham, og vi er heldigvis blevet gode venner igen.
4: Kære Gud. Jeg vil så gerne have et marsvin. Jeg be'r dig om, at mor og far må give mig lov til det.
5: Kære Gud. Tak fordi du passer på mig, og fordi jeg må snakke med dig om alting.
EMMA:
Så, nu har vi fortalt Gud alle de ting, jeg gerne ville sige til ham.MARIE:
Ja, og vi ved, at han har hørt det hele.(Dukker ud).
VOKSEN UDEN FOR TEATRET:
Og nu kan vi slutte med, at vi alle sammen be'r fadervor - den bøn, som Jesus lærte sine disciple, og som vi også altid må be'.
Fadervor bedes med eller uden fagter.
Se Frederik bede fadervor med fagter:
Gud er altid til stede
Stykket handler om, at Gud altid har tid til os alle sammen - også selvom vi ikke kan se ham.
Josefine kan ikke finde Henrik - og han burde altså være lige i nærheden!
Dukketeatret henvender sig til børn og er et dialogstykke mellem to dukker. Børnene/tilskuerne bliver også involveret.
Rekvisitter
- Ingen.
Medvirkende/dukker
- Josefine
- Henrik
Forslag til sange
- Syng med 174: Somme tider siger Gud ja
- Syng med 176: Vor Fader
- Syng med 177: Kære Gud - er du der?
Lille sang: Bed til Gud
Manuskript
JOSEFINE:
Hej børn, har I set Henrik?Henrik, Henrik, HENRIK!! Æh, hvor er han henne, han lovede at vi skulle mødes her. Altså Henrik.
(Henvendt til børnene). Hvor er I mange. 1, 2, 3, 4, 5, nej, I er alt for mange til at jeg kan tælle jer. Vi må vist hellere prøve igen. Lad os råbe "Henrik" sammen. 1, 2, 3, nu: HENRIK!!
HENRIK:
Ja, her er jeg. Hold da op, hvor er her mange børn.JOSEFINE:
Hvor var du henne? Jeg kunne ikke finde dig. Jeg kaldte og kaldte.HENRIK:
Jeg var bare lige på toilet ... Nå, men hej børn, hvor er det dejligt at se, at I også er kommet her i dag. Og hvor kunne I råbe højt før!JOSEFINE:
Det var altså træls at du ikke kom, jeg fik helt ondt i halsen af at kalde.HENRIK:
Jeg kunne da ikke gøre for, at jeg skulle på toilet. Skulle jeg måske stå og tisse her foran dig?JOSEFINE:
Nej tak, tænk hvis jeg fik tis på mine tæer, det vil da godt nok være ulækkert!HENRIK:
Ja, var det så ikke godt, at jeg gik på toilet?JOSEFINE:
Jo, jo, men jeg synes jo bare, at det var træls, at der gik så lang tid, inden du kom. Jeg var lige ved at tro, at du ikke kunne høre noget, eller at dine øre var faldet af?HENRIK:
Ører kan da ikke falde af. Du er altså skør!HENRIK:
Det er jo bare lidt ligesom at lege gemmeleg. Man leder efter hinanden.JOSEFINE:
Jeg kommer lige til at tænke på noget.HENRIK:
Hvad er det?JOSEFINE:
Jeg kender én, der aldrig gemmer sig. Og aldrig går på toilet!HENRIK:
Hvem er det?JOSEFINE:
Jo, det er én, man altid kan få fat i, ligegyldigt, hvor man er.HENRIK:
Også hvis man er nede i Brugsen?JOSEFINE:
Ja, også hvis man er i Brugsen ... eller hos bageren!HENRIK:
Men ikke hvis man er på toilet, vel?JOSEFINE:
Jo, også hvis man er på toilet!HENRIK:
Hvem er det? Sig det, ellers så tror jeg ikke på dig!JOSEFINE:
Kan du ikke gætte, hvem det er? For det er en, der aldrig er optaget. Man kan altid ringe til ham.HENRIK:
Er det din far?JOSEFINE:
Godt gættet, det er min farHENRIK:
Det passer ikke, jeg har da nogen gange prøvet at snakke til ham, mens han så fjernsyn, så havde han da ikke tid til at høre på migJOSEFINE:
Det er rigtigt, men det er jo fordi jeg har en far mere. Ham der bor oppe i Himlen. Han er også min far, og han er også din far, og man kan altid snakke med ham, man behøver ikke engang at råbe, så man får ondt i halsenHENRIK:
Hold da op, det lyder vildtJOSEFINE:
Ja, tænk, han har altid tid til at høre på alle menneskerHENRIK:
Nøj, så må han godt nok have travlt.JOSEFINE:
Nej, det har han ikke, han er bare så stor og god, at han kan rigtig mange ting på en gang.HENRIK:
Det er faktisk dejligt at vide, for det vil sige at man altid kan tale med ham, og fortælle om det man er glad for og det man er ked af.JOSEFINE:
Ja, sådan er Gud, han er bare fantastisk.HENRIK:
Stop lige – jeg henter lige noget (henter en mobiltelefon)JOSEFINE:
Hvad laver du? Man behøver altså ikke have en mobil, for at ringe til Gud.HENRIK:
Skal man ikke have en telefon for at tale med Ham?JOSEFINE:
Nej, men kan bare sige: "Hej Gud", så hører han det, og så kan man fortælle ham alt det man vil. Ja, faktisk kan man sige, at han er overalt. Han elsker os så meget, at han faktisk er rundt om os, og inden i os, og han siger, at det vil han altid være.HENRIK:
Det er godt nok fantastisk. Nå, skal vi ikke sige farvel til børnene og så gå ned til sandkassen?JOSEFINE:
God ide! Farvel, alle sammen!HENRIK:
Farvel! Tak for i dag! - Fadervor
Fadervor
Jesus gav Fadervor til mennesket, og dermed også til dig og mig.
Fadervor rummer det hele: alt det, vi har brug for at bede. Det kan vi trygt stole på, da det er Jesus, der har lært os bønnen. Vi må og kan bede alle steder, og når vi har lyst til det. Det ser vi også i Bibelen, at Jesus gjorde - og andre mennesker dengang gjorde.
Her er forskellige måder til at gennemgå fadervor for børn.
FORTÆLLING VED HJÆLP AF REKVISITTER
- Brug en gave, der er pakket ind.
- Gem de ting i gaven, som står nedenfor: Lys, en skive brød, et hjerte, en kongekrone.
- Se, her er en gave. (Vis en gave).
- Hvad mon der er i den? (Peg på gaven).
- En gang gav Jesus sine venner en helt særlig gave, som også er til os. Det skal jeg fortælle jer om nu. (Åbn gaven. Få evt. et barn til at hjælpe).
- Jesus' gave er, at vi altid må bede til Gud. (Tag et lys op).
- Vi beder, fordi Gud er hellig, og fordi han kan hjælpe os. (Tænd lyset).
- Vi siger: “Helliget blive dit navn”.
- Vi må bede om mad. (Tag et brød op).
- Vi siger: “Giv os i dag vort daglige brød”.
- Vi må bede om, at Gud hjælper os med at være gode ved hinanden.
- Vi siger: “Led os ikke ind i fristelsen.” (Tag et hjerte op).
- Vi takker for, at Gud ejer alting. (Tag en kongekrone op).
- Vi siger: “For dit er riget, magten og æren”.
- Nu vil jeg bede hele bønnen, lige sådan som Jesus har lært os den. Bønnen hedder Fadervor, og hvis I også har lært den, må I gerne bede med. Bønnen slutter af med, at jeg siger Amen, og når jeg kommer til det, så synes jeg, vi skal klappe alle sammen. (Bed Fadervor).
FORTÆLLING VED HJÆLP AF FAGTER
Vis fagterne langsomt, så børnene også kan nå at være med på fagterne.
- Vi må altid bede til Gud om fx at vi må få en god dag, at nogen må blive rask osv. (Fold hænderne).
- Vi må altid takke Gud for det, vi har fået fx en mor og en far. (Prøv at kigge på jeres mor eller far, som I har med i dag).
- Vi takker for det sted vi bor, vores kirke osv. (Lav et tag med begge dine hænder).
- Gud hører altid vores bøn. (Peg på dine ører).
- I dag vil vi langsomt sige den bøn, som Jesus har lært os. Jeg siger en sætning, og så prøver I, om I kan gentage den. (Sig: "Fadervor, du som er i himlen"… osv.)
GENFORTÆLLING af Fadervor (MED FAGTER)
Fortæl bønnen Fadervor med andre ord og vis fagter til.
- Jesus har lært os, at vi må bede til Gud. Vi må bede om mange ting. Jesus har givet os en bøn, som hedder Fadervor. Den kan være lidt svær at forstå, derfor vil jeg prøve at sige den sammen med jer, men bruge nogle andre ord.
- Kære far, du som er overalt. (Tag armene ud).
- Hjælp os til at tro på, at du er stor og stærk. (Vis muskler med armene).
- Du må bestemme over os og i hele verden. (Tag hænderne ind på brystet).
- Giv os det, vi har brug for hver dag. (Ræk begge hænder frem).
- Tilgiv os, når vi gør noget forkert. (Tag hænderne på brystet).
- Hjælp os med at tilgive andre. (Tag hænderne frem).
- Hjælp os og beskyt os mod alt ondt. (Knyt hænderne og lav et kryds med armene).
- Dig tilhører alt i himlen og på jorden (Tag hænderne op i luften).
- Amen. (Fold hænderne)
Fadervor med fagter
I Klub-Online beder Frederik altid Fadervor, og han gør det med fagter.
Download pdf med fagterne beskrevet
Luther forklarer Fadervor
Mange, herunder også Luther, deler Fadervor op i syv bønner:
- Vor Fader, du som er i Himlene! (Indledningsord)
- Bøn 1-3 handler om Gud og Guds rige:
- 1: Helliget blive dit navn.
- 2: Komme dit rige.
- 3: Ske din vilje som i Himlen, således også på jorden.
- Bøn 4-7 handler om mennesket og om det, som mennesket behøver:
- 4: Giv os i dag vort daglige brød
- 5: og forlad os vor skyld, som også vi forlader vores skyldnere.
- 6: Led os ikke ind i fristelse,
- 7: men fri os fra det onde.
- For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen. (Afslutningsord)
Her er Luthers forklaringer til de forskellige dele. Teksten er fra Katekismus Updated.Indledning: Vor Fader, du som er i himlene!
Det vil sige: Gud indbyder os til at tro, at han er vores almægtige Far og vi hans børn, for at vi trygt skal bede til ham, som børn beder deres far eller mor om noget.
Den første bøn:Helliget blive dit navn
Det vil sige: Guds navn er helligt i sig selv; men i denne bøn beder vi om, at det også må blive helligt hos os. Det sker, når Guds ord forkyndes tydeligt og rent, og når vi som Guds børn lever efter det. Hjælp os til det, kære Far i Himlen! Men den, som forkynder eller lever anderledes, end Guds ord lærer, han krænker Guds navn. Bevar os fra det, himmelske Far!
Den anden bøn:Komme dit rige
Det vil sige: Guds rige kommer af sig selv uden vores bøn; men i denne bøn beder vi om, at det også må komme til os. Det sker, når vores himmelske Far giver os sin Helligånd, så vi tror hans ord, lever efter det og får evigt liv hos ham.
Den tredje bøn:Ske din vilje som i himlen således også på jorden
Det vil sige: Guds gode vilje sker uden vores bøn; men i denne bøn beder vi om, at den også må ske hos os. Det sker, når Gud forhindrer alle onde planer fra Djævelen, den faldne verden og vores syndige vilje, som ikke ønsker at hellige Guds navn og lade hans rige komme. Det sker, når Gud styrker og bevarer os i tillid til hans ord og i troen på ham, indtil vi dør.
Den fjerde bøn:Giv os i dag vort daglige brød
Det vil sige: Gud giver dagligt brød også uden vores bøn, endda til onde mennesker; men i denne bøn beder vi om, at vi må værdsætte det og modtage vores daglige brød med tak. Ved dagligt brød forstår vi alt, hvad vi behøver i livet og for at trives, fx mad, drikke, tøj, hjem, penge, ejendom, trofast ægtefælle, vores børn, gode kolleger, retfærdige myndigheder, godt vejr, fred, sundhed, ære, gode venner og naboer.
Den femte bøn:Og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere
Det vil sige: I denne bøn beder vi om, at Gud ikke vil se på vores synd og af den grund afvise vores bøn. For vi er ikke værdige til noget af det, vi beder om, og har heller ikke fortjent det. Men vi beder om, at han vil tilgive os alt af nåde. For vi synder daglig meget og fortjener Guds straf. Sådan vil vi også selv af hjertet tilgive og gøre godt mod dem, der gør os ondt.
Den sjette bøn:Og led os ikke ind i fristelse
Det vil sige: Det er ikke Gud, der frister os. Men i denne bøn beder vi om, at Gud vil beskytte os, så Djævelen, den faldne verden og vores syndige vilje ikke bedrager os til vantro, synd og fortvivlelse. Og vi beder om, at Gud vil bevare os, når vi fristes, så vi til sidste må vinde og beholde sejren.
Den syvende bøn:Men fri os fra det onde
Det vil sige: I denne bøn beder vi om, at Gud vil befri os fra alt det, der kan skade os til krop og sjæl, ejendom og ære. Og vi beder om, at han vil føre os fra denne faldne verden hjem til sig i Himlen, når vi dør.
Afslutning:For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.
Det vil sige: Riget, magten og æren er og forbliver Guds. Derfor kan vi trygt regne med, at han i nåde hører vores bønner og svarer os. Amen betyder: Ja, det skal ske sådan.
Fadervor med tegn til tale
Fadervor med fagter
Se videoen og lær fagterne udenad. Se også nogle andre fagter under Video.
---
- Bønneformer
Bønneformer
Der findes mange forskellige måder at bede på, også mange flere end dem vi har samlet her nedenfor.
Det vigtige er at fortælle børn, at der ikke er en opskrift på, hvad en god bøn er, og hvordan man skal bede den.
Husk altid at fortælle, hvad det er, der sker, når vi beder - at vi får lov at snakke med vores himmelske far - og at man kan gøre det på mange måder.
Fortæl gerne børnene, at stilhed ikke er pinligt, men kan bruges til bøn til Gud.
Prøv forskellige former for bøn med børn, og lad dem prøve at bede på forskellige måder. Jo mere erfaring og viden børn kan få om bøn, jo mere trygge tror vi, de bliver omkring bøn.
Bed højt
Tal om bedeemner og skriv dem eventuelt ned fx som takke- og bede for- bønner
Her er forslag til, hvordan I kan bede for disse emner på forskellig vis:
- En beder højt, og formulerer alles bøn.
- Bedemøde: De i flokken, der har lyst til at bede højt, gør det. Der aftales en, der begynder, og en, der afslutter bønnen.
- Summe-bedemøde: Juniorerne deles i små grupper i det samme lokale. Hver gruppe nævner bedeemner for hinanden, og derefter bedes der i grupperne. En summen breder sig. Når den har lagt sig, afslutter lederen fx med Fadervor, som bedes fælles i alle bedegrupperne.
- Popcornbøn: en starter med en bøn. Alle kan nu bede en kort bøn højt, ikke i rækkefølge som man sidder, men bare hvis man lige har en bøn at bede højt. Man kan eventuelt aftale, at man slutter sin bøn med amen, så alle ved, at bønnen er slut. En afslutter popcornbønnen.
Fingerbønnen
Vi kan bruge vores hænder og fingre til bøn. Nogle folder dem måske, når de beder. Vores fingre har forskellige navne og funktioner, og de kan hjælpe os til at takke og huske på forskellige ting, når vi beder. Vi har dem heldigvis altid med!
Begynd med tommelfingeren, og fortsæt med alle fingrene, mens du holder de tidligere fingre frem. Til sidst har du hele hånden frem.
Fingerbøn (forklaring med billeder og til at hænge op)
Kropsbøn
Brug denne kropsbøn, der særligt er god til juniorer og ældre.
- Lad dem rejse sig
- Tænd et lys
- Lad dem lave følgende bevægelser med armene, mens de ser ind i lyset og langsomt beder:
Herre Jesus Kristus.
Du står foran mig, (Hænderne rækkes foran)
og du står bag ved mig. (Hænderne rækkes bagud)
Du står ved min venstre side, (Hænderne rækkes til venstre side)
og du står ved min højre side. (Hænderne rækkes til højre side)
Du er over mig, (Hænderne rækkes opad)
og omgiver mig på alle sider. (Hænderne svinges rundt om kroppen)
Du bor i mit hjerte, (Hænderne holdes foran hjertet)
og gennemtrænger mig helt. (Klap på hele kroppen)
Og du elsker mig. (Giv dig selv et knus)
Herre Jesus Kristus.
Amen.Tobias spiller tuba
To huskeregler. Se forklaringen i pdf'en.
Hent pdf med forklaring (og de tre plakater)
Hent plakat med Tobias spiller tuba
Tuba-bøn
Tak, Undskyld, Bed, Amen - den ene huskeregel.
Tobias-bøn
Tak Og Bed I Alle Situationer - den anden huskeregel.
Bønnespil
Vi har lavet et bønnespil, hvor 12 brikker med hver fem billeder gør bøn både visuel og konkret for børn og juniorer. Rigtig god til klubben, kirken og hjemmet. Se nederst på siden - eller bestil spillet for 50 kr. lige her:
Kaste bold-bøn
- Tag en bold, der bliver kastet frem og tilbage mellem alle.
- Når bolden gribes, takkes der for en ting eller bedes for noget – og bolden kastes videre.
- Man kan også vælge bare at kaste bolden videre uden at sige noget.
- Afhængig af deltagerne kan man også vælge, at bolden skal tilbage til lederen hver gang, og han eller hun kaster den igen. Måske er det dermed nemmere at styre.
Bønnekæde
- Man holder hinanden i hånden.
- Bønnekæden begynder, ved at første »led« formulerer en bøn, enten højt eller inden i sig selv.
- Når denne bøn er færdig, klemmer vedkommende næste led i hånden osv.
- Ønsker man ikke at bede, klemmer man bare næste led i hånden.
- Når bønnen når om til første led igen, siges højt i kor: »Tak, at du hører vores bøn, Amen«.
Stenen
- Deltagerne sidder i en kreds.
- En sten sendes rundt.
- Når man har stenen, må og kan man bede højt til Gud.
- Ønsker man ikke at sige noget, sendes stenen bare videre til den næste i kredsen.
- Der sluttes med et »Hør vor bøn. Amen«, når stenen er ved den første person igen.
Bedekassen
- Lad hver formulere en bøn.
- Læg dem i klubbens bedekasse.
- Send kassen rundt.
- De, der vil bede, tager en seddel og beder for det, der står på sedlen.
- Når bedekassen har været rundt, og bønnerne er bedt, lægges takke- og bedeemner i kassen igen.
Tegn en bøn
- Lad alle tegne hver deres bøn på et stykke karton.
- Hæng dem op, eller put tegningerne i en æske til Gud.
Skriv en klub-bøn
- Lad alle i fællesskab formulere en klub-bøn.
- Skriv den op på et stykke karton.
- Hæng det op og bed bønnen hver gang, I mødes.
Flyver-bøn
- Lad juniorerne skrive deres bøn på et stykke papir.
- Lav derefter en papirsflyver.
- På »1-2-3« kaster alle deres flyvere af sted, mens de beder for det, der var skrevet eller tegnet.
- Når alle er landet, siges der »Amen«.
Bønnearmbånd
Materiale: Elastiksnor, saks og perler.
- Klip en elastiksnor, der passer til barnet.
- Sæt nogle perler på snoren. Jo enklere, jo bedre: Fx en takke perle, en forbønsperle og en perle for verden.
- Snak med børnene om, hvad de gerne vil takke for, bede for, og at der ude i verden også er andre børn, der måske ikke har det så godt som dem.
Bålet (eller korset)
Materiale: Bål eller ild, papir og blyant.
- Lad børnene skrive en synd på et stykke papir.
- Brænd dem til sidst for at vise, at hvis vi beder om tilgivelse, så sletter Gud det helt!
Med kors i stedet for ild
- Det kan også være et kors, hvorpå børnene kan hænge deres syndere. (Fold papiret, så andre ikke kan se det - men Gud kan altid se det).
Bønne-lys
- Tænd et stort lys og sæt det på bordet. Hav nogle små lys, som kan stå i en stage eller noget sand, så de ikke vælter.
- Børnene kan nu tænde et lys, for nogle de gerne vil bede for eller noget, de gerne vil sige tak for.
- Der kan også tændes et lys for hvert barn og junior. Nævn deres navn, når deres lys bliver tændt og bed for dem.
Bedeterning
Kan købes på lohse.dk
Her er et par idéer til, hvordan du kan bruge den:
- Lad én kaste terningen og bede den bøn, der viser sig.
- Sid i en rundkreds. Lad terningen gå rundt og lad alle kaste efter tur. Hver enkelt beder højt bønnen, der viser sig. Der må gerne bedes den samme bøn mange gange.
- Gennemgå de 6 bønner på terningen og tal om, hvad de betyder.
Jeres egen bedeterning
I kan lave jeres egen bedeterning, enten med en træterning, hvor I limer seks forskellige bønner på hver sin side eller laver et stykke papir med seks forskellige bedeemner på. Fx:- At alle må have det godt i klubben.
- At der må komme nye med i klubben.
- Tak, fordi det er godt at være i klub.
- Pas på min familie i dag.
- Tak, at du sendte Jesus ned til jorden.
- Tak for alt det smukke, du har skabt.
I kan skiftes til at slå med en terning, og så er det den bøn, som øjnene viser, I skal bede. I kan også lave længere bønner og give dem hver en side, så I får lavet en lille bog eller et ark med bønnerne på. Lav det sådan, at børn og juniorer kan få et eksemplar med hjem. Derved kommer bønnerne ud i hjemmene.
Bogmærke med bedeemner
Bogmærket kan ligge i Bibelen. Det er mest til voksne og de ældste juniorer.
(Se også bogmærker med Fadervor under Kreative idéer og aktiviteter. Send en mail til landskontoret, hvis I ønsker trykte eksemplarer - eller få nogle hos din lokale konsulent).
Faste bedeemner og bedeliste
- Hvis I har en opslagstavle i klubben, så kan I afmærke et stykke af den til bedeemner, som I fast vil bede for i klubben.
- Lad børn og juniorer være med til at bestemme dem.
- Ved at have dem til at hænge fremme viser man, at klubben har fokus på bøn, og at man beder for hinanden.
- I klubben kan I hænge en liste med børnenes navne, som kan bruges til bedeliste. Bed for et eller flere børn på skift efter listen - året igennem.
Bedekalender
Et projekt for juniorerne, at de hver finder på en bøn eller gør det holdvis. Sådan kan de lave en kalender til hinanden.
- Find 12 bønner, så der er en til hver måned.
- Sæt dem på noget papir, så børnene kan tegne omkring bønnerne.
- Laminér de 12 stykker papir og hæng dem op på opslagstavlen.
- Nu kan I tage en ny bøn hver måned, som børnene efterhånden bliver helt fortrolig med. Det kan være noget, der skal bedes for, om eller siges tak for.
I kan evt. også lade børnene lave en hver til deres hjem, så de har mulighed for at bede bønnen hver dag.
Brug bogen Tak, fordi du er min ven
Lad børnene på skift vælge en bøn i bogen. Tal om bønnen og hvad den betyder. Slut af med at bede den udvalgte bøn. Enten kan barnet bede den eller den voksne - alt efter, hvordan barnet har det med at bede højt.
Se også Bedekort og Bønnerim under kategorien Bønnestationer
- Bønnestationer
Bønnestationer
Man kan vælge at bruge de forskellige bedeformer som bønnestationer. Man kan fysisk have et sted i lokalet til nogle af bønneformerne og så enten sammen gå rundt til bønnestationerne, eller lade børnene selv gå rundt imellem dem - og bede på den måde eller de måder, som de har lyst til. Går deltagerne selv rundt, så forklar hvad hver station går ud på, og gør opmærksom på, at alle skal gå stille og roligt rundt.
Vi har herunder samlet nogle forslag, vælg det antal og de stationer, som du synes passer til din målgruppe.Bønner på rim - klip kortene ud
- Klip kortene ud og læg dem på et bord, så deltagerne kan trække en bøn.
- Giv gerne børnene lov til at tage deres bønnerim med hjem.
Bed for / Tak for - klip kortene ud
- Træk et bedekort for juniorer.
- Klip kortene ud og læg dem på et bord, så deltagerne kan trække et bedekort.
- Der er også mulighed for selv at tilføje bønner.
- Giv gerne juniorerne lov til at tage deres kort med hjem.
Bøn i sand
Materialer:
- En kasse med sand.
Fremgangsmåde:
- 1. Stil kassen med sand på et bord.
- 2. Børnene kan nu på skift tegne eller skrive en bøn – de andre skal ikke se, hvad der står i sandet.
- 3. Når de har skrevet eller tegnet deres bøn, så kan de viske den ud.
Tænd et lys
Materialer:
- Fyrfadslys.
- Et kors af noget, der kan tåle varmen fra lysene (evt. stanniol, som er formet som et kors).
- Lighter eller tændstikker.
Fremgangsmåde:
- 1. Læg korset på et bord.
- 2. Snak med børnene om det, at bede for andre.
- 3. Lad børnene på skift sætte et lys på korset og tænde det.
- 4. Når de har gjort det, så kan de bede stille for en, de gerne vil bede for.
Tegn en bøn
Materialer:
- Karton og tusser.
Fremgangsmåde:
- Her kan I tegne en bøn på et stykke karton.
- Måske kan I hænge det op, eller I kan tage det med hjem.
Skriv en bøn
Materialer:
- Papir og blyant.
Fremgangsmåde:
- Lad børnene skrive deres egne bønner.
- De kan komme i en kasse, og så kan man bede for dem til sidst (uden at læse dem højt, blot bed for bønnerne i kassen).
Korset
Materialer:
- Kors, hvor på man kan hænge sine bønner.
- Papir og blyant.
Fremgangsmåde:
- Lad børnene skrive en synd på et stykke papir. Fold papiret sammen.
- Lad dem hænge synderne op på et kors, for at minde dem om, at Jesus døde for alt det forkerte, som vi har så svært ved at lade være med.
Sæt dig ved korset
- Hav et stort kors stående. Måske er der allerede et, det sted, I er.
- Læg puder ud omkring korset, så I her kan sætte jer og bede ved korset.
Bibelvers
- Klip versene ud, så de kan trække et vers.
- Her kan man læse et bibelvers og bede en bøn.
Hent bibelvers til bøn - og klip dem ud
Æske med spejl
Materialer:
- Æske med et spejl, der ligger fast.
- Måske kan spejlet limes fast.
Fremgangsmåde:
- Gem et spejl i en æske.
- Sig, at man ikke må fortælle andre, hvad der er i æsken, men at man skal bede for det, man ser i æsken.
- Når de åbner, ser de sig selv.
Puslespil
- Forberedelse: Skriv en bøn på et stort stykke papir/karton og klip det i mindre stykker. Fx Kære Gud, tak at du elsker mig.
- Lad deltagerne samle bønnen.
- Du kan evt lave forskellige puslespil, som kan ligge fremme ved flere stationer. Sværhedsgraden kan også være forskellig. Andre bønner kan være: Tak Gud, fordi du passer på mig. Kære Gud, hjælp alle dem der er syge osv. Du kan også klippe de små kort med “bønner på rim” i puslespil.
Bedekort med billeder
- Klip kortene ud, så de kan trække et bedekort og bede eller takke for det, som de ser på kortet.
- Der er natur, familie, mad, solen, fællesskab, ven, hus, seng, kirke, bøn ... find selv på flere.
- Video
Videoer om bøn
Se vores forskellige videoer nedenfor.
- Konsulent Hanne Pedersen giver forskellige idéer til at bede med børn og juniorer .
- Se afsnittet af Klub-online, hvor Frederik eksperimenterer med bøn og lyd. Hvor hurtigt kan Gud egentlig høre min bøn? Find på nogle gode spørgsmål, I kan snakke om ud fra videoen.
(Frederik beder også Fadervor med fagter i afsnittet - gå direkte til det sted, 27 min. 58 sek. inde, hvor det sker)
- Lene Rønne viser Fadervor med fagter (nogle lidt andre).
- Lyt til temasangenKom lad os feste, der er skrevet til denne side. Snak om, hvad sangen fortæller om bøn. (Sangen er også i nedenstående afsnit).
- Se afsnittet af Klub-Online, hvor du hører om nogen der be'r, og selv arbejder med forskellige måder at bede på. Peter ventede på at blive dømt til døden, men hans venner i menigheden bad for ham, og Gud greb ind, så han på forunderlig vis kunne flygte fra fængslet.
---
- Konsulent Hanne Pedersen giver forskellige idéer til at bede med børn og juniorer .
- Tegnefilm
Inspiration til at bede med børn og juniorer
Se de forskellige tegnefilm nedenfor.
- Tegnefilm med Daniel: Daniel beder til Gud tre gange om dagen, og Gud redder ham fra løverne.
- Tegnefilm med Brylluppet i Kana: Maria var sikker på, at Jesus ville hjælpe, da hun sagde: "Jesus, de er løbet tør for vin!"
- Tegnefilm med Peters bøn. Peter råbte: "Jesus, frels mig!"
- Tegnefilm med Bartimæus' bøn. Bertimæus råbte: "Herre, Jesus, jeg vil så gerne kunne se!"
- Tegnefilm med Daniel: Daniel beder til Gud tre gange om dagen, og Gud redder ham fra løverne.
- Sange
Sange
Find sange på Youtube, der handler om bøn.
Se de forskellige tegnefilm nedenfor.
- Kære Gud, du kender mig
- Når månen lyser
- Amen, dét står fast
- Om at takke: Vi har altid noget at takke for
- Kom, lad os feste: Lyt til sangen (lydfil). Hent noder og tekst (pdf)
- For de små: Hør, jeg kan spille tromme
- For de små: Snakke med Gud
- Kære Gud, du kender mig
- Løb
Løb om fadervor
På løbet kommer I gennem hele Fadervor.
Løbet er på otte poster, og pdf'en består både af ark til posterne og forbedelsesark til arrangørerne.
Bønne-løb
Dette er et løb på otte poster, der omhandler bønner.
Vi ønsker, at man igennem dette løb må få leget oplevelsen og forståelsen ind i kroppen af, at Gud altid vil lytte, tilgive os og at vi må bede om alt.
Vi har her også leget med ordet, så nogle poster omhandler fysiske bønner som edamamebønner, grønne bønner, sorte bønner osv.
- Kreativitet
Kristuskransen for børn
Kristuskransen er en bedekrans med perler i forskellige farver og former. Børnene kan selv lave deres egen krans. Der er forskellige idéer til, hvad perlerne kan minde om.
Børnene får et armbånd, som de kan gå med, og som vil minde dem om vigtigheden af at bede.
Forslag til perlernes farver og betydning
- Guld: Tak Gud for den, han er.
- Sølv: Tak for skabelsen af dig selv og den værdi, du har fået af Gud.
- Grøn: Tak Gud for alt det, han har skabt.
- Gul: Tak for alle dine venner og familie.
- Sort: Bed om tilgivelse for alt det, du har gjort forkert eller undladt at gøre.
- Rød: Tak Jesus, fordi han kom til jorden og viste os, hvordan man praktiserer Guds kærlighed i forhold til andre mennesker.Tak fordi han ville dø på korset fra os.
- Hvid: Tak Jesus for tilgivelsen. Fordi du kan få hans tilgivelse og være befriet fra dine synder. (Ren)
- Blå: Tak Jesus for dem, der har fortalt dig om ham – og at du kan tro på ham.
- Orange: Nævn dem ved navn, som du gerne vil bede for.
- Sandfarvet: Bed for dem, der er rejst ud for at fortælle om Gud.
- Violet: Del dine hemmeligheder med Gud.
- Brun: Bed for det, du skal i dag.
Bedekasse/-krukke
Fx som julekalender eller til generel brug i klubben
- Hvert barn får et glas med låg.
- Der laves fx 24 små stykker karton, hvor der bliver skrevet eller påklistret en lille bøn.
- Sedlerne kan rulles sammen og bindes med en sløjfe, hvorefter de lægges i glasset.
- Glasset kan dekoreres med vindues- eller porcelænsmaling.
- Låget kan pyntes fx med stof.
Bogmærker med bedeemner
- Lad børnene dekorere lange stykker karton, som kan bruges som bogmærker.
- På bagsiden kan I skrive forskellige bedeemner, bøn for klubben, børn og leders navne osv.
- Børnene kan få den med hjem. På den måde er de og hjemmene også med til at bede for klubben hele ugen.
Bønnearmbånd med tre perler
Hvert barn får et stykke elastiksnor, som passer til deres håndled. Der udleveres tre perler:
- En rød: Kærlighedens farve. Skal minde barnet om, at det kan takke for alt det, som Gud har givet.
- En grøn: Håbets farve. En påmindelse om at bede for alt det, der fylder og som barnet gerne vil dele med Gud.
- Flerfarvet perle: Skal minde barnet om, at det ikke er alene, men at der er mange mennesker, både i Danmark, men også ude i verden, som vi kan bede for.
Lav telefoner
- Børnene går sammen to og to og laver et sæt dåse telefoner.
- Brug to dåser eller runde plastikbøtter pr. hold, n lang bomuldssnor, en saks og en hobbykniv.
- I bunden af dåserne eller bøtterne laves der et lille hul.
- Træk bomuldssnoren igennem hullet og bind en knude - eller sæt en tændstik - til at holde snoren.
- Det samme sker i den anden ende, sådan at bunden på bøtterne eller dåserne vender mod hinanden.
- Hold snoren stram, og nu kan de to tale sammen!
Tal om, hvordan Gud altid er i den anden ende og aldrig er optaget.
Ikoner
Hvert barn får et lærred og skal nu male eller sætte noget på lærredet, så det bliver en bøn. Det kan være en takkebøn eller et råb til Gud – det er helt op til barnet selv. Det er en god idé, at have besøg af en, der ved, hvordan tingene kan laves, men der er ikke noget her, der er rigtigt eller forkert.
Fadervor som foldebog
Lad hver deltager få en fadervor-bog med hjem.
Se hvordan, du klipper og folder den i pdf'en hvor bogen findes til både børn og juniorer.
Hent foldebog (inkl. vejledning)
Print bogmærker med fadervor
Lad deltagerne lave et bogmærke med fadervor, og lad dem laminere det bagefter.
Fadervor som doodle
Farv bogstaverne i fadervor i forskellige farver og mønstre.
Fadervor som billede
Mal billedet af fadervor og hæng det op.
Fadervor som puslespil
Lad børnene farvelægge det. Laminer det bagefter, og klip det ud. Medbring en kuvert til hver, så børnene får alle brikkerne med sig hjem.
Se flere idéer på legekasse.dk > søg på “Bøn” eller på “Fadervor”
- Plakater
Plakater
Her finder I illustrationer, som I kan printe ud og bruge.
Hvis I kan, så print i A3 og hæng dem op på en opslagstavle.
Tobias spiller tuba
To huskeregler i én.
Se nærmere om huske forklaringen i pdf'en oppe under Bønneformer.
Hent plakat med Tobias spiller tuba
En leders bøn
Som leder er det også godt at bede for sin klub og for sine børn. Her er en bøn til opslagstavlen i lederrummet.
Se mere - inkl. bønnen som bogmærke - oppe under Hvad handler det om.
Hent plakater med En leders bøn
Fingerbønnen
Vi kan bruge vores hænder og fingre til bøn. Vores fingre har forskellige navne og funktioner, og de kan hjælpe os til at takke og huske på forskellige ting, når vi beder. Hæng side 2 i pdf'en op i lokalet. Side er forklaring til lederen.
Giv mig fem!
En simpel bøn med kroppen: Giv mig øjne der ser som dig, ører der hører som dig osv.
Sig bønnen højt og lav bevægelser til (eller peg på øjne, ører, mund osv.) - og forklar, hvad det vil sige at have fx "hænder som Gud".
- Til forældre
Bøn er som at trække vejret!
Bent Molbech
Hvis bøn er de kristnes åndedræt, må vi som voksne i gang med at lære den næste generation at ånde!
Men børn og bøn – hvordan? Lad os få mindre teori og mere praksis!
»Jamen – skal vi ikke bare lige be' til Gud?« Den sætning har jeg nogle gange hørt fra børn, når jeg som voksen med en rationel tilgang til en udfordring helt har glemt at tage Gud med. Vi vil jo gerne lære børnene at bede og have et naturligt og selvfølgeligt forhold til bønnen. Men vi viser det ikke altid i praksis.
"Det klarer de i børneklubben"
Det er i hverdagen, vi lærer vores børn at leve. Det er her, vi er forbilleder for børnene i glæder, sorger, konflikter, uenighed etc. I korte perioder som fx ferier eller på besøg kan vi typisk godt holde en facade. Men i hverdagen viser det virkelige menneske- og livssyn sig. I teorien ved jeg godt, hvad jeg vil give mine børn med i livet som fundament. Men det idylliske billede er svært at leve op til i praksis. Også når det gælder bøn. Her er det ikke nok at sende børnene i børneklub, for forældrene spiller en stor rolle.Bøn – en naturlig del af hverdagen
Forældre spiller en afgørende rolle for, at børn begynder at tale fortroligt med Gud. Hvis barnet oplever, at bøn betyder noget for far eller mor, bliver bønnen en del af barnets tryghedssfære. Det, som er naturligt, det som praktiseres og vægtlægges, kanaliseres videre til barnet. Det er i høj grad i praksis, at jeg viser mine børn, hvem Gud er. Det, barnet ser, sætter sig. Viser jeg derfor konkret tillid til Gud i bøn, vil barnet tage denne tillid med sig.Børn forstår!
Bøn er den direkte, personlige forbindelse til Gud. Det skal vi lære børnene. Bønnens samtale sker først og fremmest gennem Helligåndens virke i os og ikke kun gennem ord. Men ord er meget vigtige for os, fordi vi får en større forståelse af, hvad der sker, når vi sætter ord på tanker og følelser. Selvom små børn ikke behersker sproget selv, kan de ofte forstå indholdet i det, der siges til dem på det konkrete plan.Et barn på et år, der bliver bedt om at hente en bamse til lillesøster, gør det, selv om han ikke kan sige det selv. Netop det kan give fokus på, at vi ikke bare skal bede for børnene, men sammen med dem fra de er helt små. Kendskab og praksis betyder grundlæggende tryghed.
Trygheden
Bøn signaler tryghed for mange børn – og voksne med. Mange voksne, som ikke i hverdagen beder, griber i vanskelige situationer til bønnen. Når et barn beder, erfarer det, at Gud er virkeligt til stede som en relation og tryghed i deres liv. Hvis barnet lærer at tale med Gud, vil bønnen blive en fortrolig samtale mellem barnet og Gud og give barnet lyst til at være sammen med Gud – og betro sig til ham.Fortælle alt
Vi skal som voksne ikke være bange for at vise børn, at vi kan tale med Gud om alt. En bøn til Gud er en snak med ham om det, vi lige er optaget af – der hvor vi nu er. Det er også vigtigt at knytte til i bønnen ved det, som barnet kender fra sin hverdag og gennem praksis vise barnet, at bøn er mere end at »kræve«. Det er fx også tak, tilbedelse og forbøn.Vi skal bede om stort og småt, og vi skal nævne både glæder og sorger for Gud. Det giver anledning til samtale, både når bønnen går i opfyldelse, og når den ikke gør. Når vi tør tale med børnene om bønhørelse eller det modsatte, giver det barnet en grundlæggende tryghed i, at uanset hvad der sker, så er Gud med i det.
Viser barnet Gud
Bøn og den bønspraksis, barnet møder, er med til at danne barnets billede af Gud. Hvis barnet tidligt har en vished om at have en far i Himlen, vil det gøre en stor forskel i barnets liv. Og et bønsliv, der fra starten oplever mod- og medgang, vil kunne give barnet noget at falde tilbage på, når barnet senere møder vanskeligheder og svære ting i livet. Bønnen kan være med til at vise barnet, at der er en Gud, som ser mig og passer på mig.Fadervor
Fadervor er noget særligt, for det er en bøn, Jesus har lært os. Fadervor er alle Guds børns bøn og tilhører alle – også dem, der ikke kan udtale ordene eller forstå meget af indholdet. Fadervor er på én gang en meget kompliceret og en meget enkel bøn. Selvom vi ikke altid forstår dybden, skal vi bede Fadervor sammen med børnene. Bønnen skal indlæres, så den bliver en del af deres åndelige forråd. At forstå er ikke en forudsætning for at tro, for troen kan gribe selv det, der ikke er til at forstå.Faste ritualer
Børn elsker faste ritualer. De skaber tryghed. Derfor er det en god ide at have faste rammer for bønnen. Hjemme kan aftenbøn være en god idé, hvor barnet og den voksne kan gennemgå dagen og tage en snak med Gud. Minutterne, hvor mor eller far sidder ved sengen, kan barnet ofte huske som gode og trygge. Børn stiller spørgsmål og tænker dybe tanker om mor og far, døden, krigen, Gud, venner, bedstemor osv. Det kræver snak og svar. Får de lidt tid med mor eller far, er det god »sovemedicin«. Og samværet før sengetid lægger i sig selv op til tillid og fortrolighed med en voksen.Forældre er bønnens bedste læremestre
Hanne Legarth
Børns opfattelse af verden er ofte meget konkret, og når det kommer til tro og bøn, er det afgørende at skabe et miljø, hvor de kan observere og deltage uden at føle sig pressede. Hanne Legarth, der er leder af Kristent Pædagogisk Institut, deler sine tanker om, hvordan man pædagogisk kan introducere børn til bøn på en meningsfuld måde.
Vis din bønsrelation til Gud
Hanne Legarth påpeger, at det vigtigste er, at børnene ser, at deres forældre har en god og ægte bønsrelation til Gud. Dette giver børnene et lille vindue ind i den voksnes trosliv. Når børn ser, at bøn er vigtig for mor og far, får det en betydningsfuld effekt. Hun anviser nogle gode metoder til at lære børn om bøn.
- Det er vigtigt at differentiere mellem tilstedeværelse og aktiv deltagelse. Når vi beder sammen med børnene, skal de ikke tvinges til aktiv deltagelse. Det er afgørende at bevare en følelse af frihed, så børn ikke føler sig tvunget ind i noget sårbart som det åndelige. Børn skal have frihed til at udtrykke sig i deres bønner på deres egne præmisser, men det er godt at vise dem, at de også kan tale med Gud om det, de har på hjerte, forklarer Hanne Legarth.
Undgå at presse børn til bøn
Hun fremhæver, at det er vigtigt at undgå at presse børn til at bede, da dette kan skabe en følelse af, at der ikke er plads til dem i forholdet til Gud.
- Børn skal opleve frihed og åbenhed i bøn, og det er vigtigt at undgå at gøre billedet af Gud for snævert og begrænset, siger Hanne Legarth. Når børn oplever udfordringer, skal de også føle, at deres forældre tager ansvar for dem og ikke kun beder, men også handler. Det er afgørende at undgå at lægge ansvaret fra sig ved at gøre bøn til den primære løsning. For børn er det mest vigtigt at mærke, at forældrene tager ansvar for deres behov og udfordringer.
Inddragelse uden tvang
I hjem kan bøn være en naturlig del af fællesskabet. Hanne fremhæver igen betydningen af frihed, så børn ikke føler sig tvungne til at deltage.
- Det er godt at inddrage børnene, når der bedes, fx ved at lade dem komme med bedeemner.
At lære børn om bøn er en balancering mellem at skabe rum for frihed og samtidig introducere dem til en meningsfuld og personlig relation til Gud.
- Hvis vi formår at opretholde denne balance, kan vi give børnene et fundament for deres tro, siger Hanne Legarth.
Andagt og bøn er en naturlig ting i vores familie
Katja Steffensen
Bøn og andagt er en del af familien Steffensen hverdag. De bor i Skjern og tæller fem personer: Hans Jørgen, Katja og deres tre dejlige børn. Den ældste er teenager, der er junior, og den yngste er aktiv i FDF.
- Vores hverdag er præget af et familieliv med mange gøremål, og det er helt naturligt, at vi bruger noget tid på at holde en andagt og bede. Det lykkes os de fleste dage at holde en andagt. Efter aftensmaden læser vi et stykke fra en andagtsbog og afslutter med bøn, fortæller Katja, der arbejder som missionær og familiekonsulent i Indre Mission og bl.a. har fokus på Messy Church.
Bruger andagtsbøger og ritualer som hjælp
- Vi vælger forskellige andagtsbøger. Lige nu følger vi en andagtsbog, der er målrettet voksne, men vi vurderer, at det kan børnene godt høre.
Hver aften følger familien et bestemt et ritual. De læser og beder sammen, og de slutter med at synge.
- Vores teenager holder sin egen andagt. Vi har rådgivet hende om bøger og bibellæseplaner. Hun har slugt Carsten Hjorth Pedersens serie af bøger, der hedder: Skyd!, Grib! og Kast! Så hun har selv fundet en andagtsbog, som passer til hendes kreative sind, og det glæder vi os over, fortæller Katja.
(Link til lohse.dk med andagtsbøger for familier, herunder denne serie).
Bøn giver tryghed
- For os er det afgørende at lære vores børn om bøn. Vi ønsker at give dem mulighed for at tale med Gud, uanset om det er i glæde eller sorg. Når livet er svært, har vi vist dem, at bønnen er en vej til tryghed, en måde at lægge bekymringer over til Gud.
Vi har også lært dem, at Gud ikke altid svarer på bønner, som vi forventer. Gud kan sige nej, og nogle gange skal vi vente længe på et svar.
Tid er en udfordring
Det kan være udfordrende for familien at finde tid til andagt og bøn.
- Vores udfordring er tiden. Vi oplever nogle gange, at travlhed gør, at aftenritualet bliver til en sang og bøn, siger Katja. Familien kommer i missionshuset og i Skjern Bykirke. Dermed er børnene fortrolige med klub og gudstjeneste.
- De lærer om værdien af at være en del af et fællesskab og bede sammen. Det er stærkt at opleve, fortæller Katja.
Læs bønner højt
Tak, fordi du er min ven er en bog af Janne Bergkvist Lillelund. Bogen er meget kort, så man kan bruge hele bogens tekst som familiens aftensbøn. For børn 1-10 år.
Min bløde bønnebog er en blød og knitrende bog, som forældre kan bruge sammen med de allermindste børn 0-3 år. Der er søde billeder og en lille idé til fagter på hvert opslag - se et eksempel her.
(For bøger om bøn for voksne, se under Baggrund).
Bed Fadervor med fagter
Lær fagterne at kende, og bed Fadervor efter aftensmaden eller som godnat-bøn.
Se video nedenfor.
Kig også rundt på siden - fx under Kreative idéer og aktiviteter - og bliv inspireret til bøn sammen med dine børn og børnebørn!
ID: 0078
Et værktøj til klubben, kirken og hjemmet, der opfordrer til en anderledes og legende tilgang til bøn.
Spillet består af 12 brikker, hver med 5 billeder, samt en vejledning.
ID: 0079
Fire idéer til bøn i visitkort-størrelse.
Små kort med bønner på rim, bibelvers og forskellige bedekort.