Pinse

Hvad handler pinsen om? Hvad betyder pinsen? Og hvordan skal jeg formidle pinsen for børn?

I pinsen sker det vilde, at Jesus sender sin gave til disciplene. Det er Helligånden som kommer. På Jesus' tid samlede mennesker sig også til pinsefest. Denne fest blev kaldt hvedehøsten. En lille mark blev høstet, og hveden derfra blev brugt til at lave to særlige brød. Folk svingede brødene i luften for at takke Gud for høsten (3 Mos 23,15-21). Ved denne fest mindedes jøderne især dengang, da Moses havde fået de 10 bud på Sinaibjerget, som vi hører om i GT (2 Mos 2,20).

Til pinse i dag fejrer vi Helligåndens komme til verden. Han kom som et kraftigt vindstød og med ildtunger, der satte sig på disciplene (ApG 2,1-8). De fik hermed mod til at gå ud i verden og fortælle om Jesus og om alt hvad han har gjort, og folk samlede sig i små menigheder og gik i gang med at være en slags kirke. På et tidspunkt nåede budskabet også helt til Danmark. Derfor fejrer vi også pinse her i landet, og vi kan tænke pinsen som kirkens fødselsdag (og vi fejrer jo også fødselsdage med kors på dannebrogene). Helligånden satte alt i gang!

Det hele er så stort og vildt, så derfor har vi i vores materialer rigtig meget om pinsen.

Vi håber, du kan få inspiration af de forskellige måder vi har samlet her til at formidle om pinsen i din klub, kirke, som forælder eller i en skoleklasse.


Pinsetegnefilm

Fortæl børn om pinsen i klubben, kirken eller derhjemme med vores pinsetegnefilm.

Se tegnefilmen sammen og tal om den efterfølgende. Var der noget, børnene undrede sig over? Hvad gjorde særligt indtryk? Se hvad der skete, da Helligånden kom til verden - og hvad mon det kan betyde for os i dag?

Vi har lavet samme video på arabisk og farsi. Del den med dine arabisk- og farsitalende venner.

Se playlisten over alle vores tegnefilm.


Legekasse.dk er en hjemmeside med masser af lege, løb og kreative ting, I kan lave sammen

Duer i perler

Duen er et symbol på Helligånden og pinse. Her er to forskellige modeller, du kan hænge op i vinduet ved siden af døren.

Vindmølle

Lav en vindmølle og tal om vinden der kom og forandrede disciplene, så de fik frimodighed til at fortælle om Jesus til andre mennesker.

Lav en due

I dag tænker vi ofte, at Helligånden kan minde os om en due. Det var fordi, da Jesus blev døbt, var der nogen, der sagde, at de så en due over Jesus' hoved, mens de hørte en stemme.

3D-kirke i perler

Til pinse fejrer vi kirkens fødselsdag. Lav en kirke i 3D.

Pinsedag i perler

Disciplene fik en ildtunge over deres hoveder på pinsedag. Dem kan du lave.

Klip en kæde

Flere og flere kom til tro på Jesus - en hel kæde af mennesker!

Lav et flammeglas

Dekorer et syltetøjsglas med silkepapir og tal om Helligåndens flamme, der satte alt i gang.

Bål og ild

Tænd et bål og se ildtungerne på brændet, når det varmes op til gode snobrød eller andre lækkerier. Få idéer til ting, der kan laves ved bålet.


Pinse i Klub-Online

Klub-Online er 20-30 minutter online børneklub, der udkommer med en ny episode hver anden uge. Der er bibelfortælling, aktiviteter, fadervor og sang - det hele i børnehøjde.

Dette afsnit af Klub-Online handler om pinsen. Se det sammen og lav evt. aktiviteterne, der er i videoen.

Abonnér og se alle afsnit af Klub-Online på YouTube.


Byg prutmobiler

I dette afsnit af Fredagsfysik bygger Frederik med en ballon og lidt legoklodser en bil, der ved en usynlig kraft bliver skubbet fremad. Et simpelt forsøg, der illustrerer, at Helligånden kan være en usynlig kraft i vores liv.

I kan evt. lave konkurrencer. Måske er der nogen, der bygger en bil, der kører meget længere end de andre, men det er den samme kraft, der er i os alle sammen.

Se alle afsnit af Fredagsfysik på YouTube.


Maletegning

Har I Børnefrø, kan I printe maletegninger til T281 (Børnefrø 2) eller T321 (Børnefrø 3).

Kirkefrø har maleark til alle evangelieteksterne. Download en af dem lige her. Den anden er til T658 (Kirkefrø 2).


Lyt til sangen

Gospel-kids har lavet en sang om Helligånden. Tal om at Helligånden kan vi ikke se, men at han er hos alligevel.

Se playlisterne over meget af Gospel-kids' bagkatalog - og køb cd'er m.m. på lohse.dk


Højtidsfolder - pinse

Højtidsfoldere kan bestilles til uddeling i kirke og klub. En A5-folder i karton med opgaver indeni og genfortælling af højtidens evangelium på bagsiden.

Bestil højtidsfolder om pinsen (mængderabat fra 50 stk.)


Find yderligere hjælp til formidling af pinsen

Du kan finde masser af hjælpemidler omkring pinsen i alle Frø-bøgerne. Har I login, så søg T235 (Børnefrø 1), T281 (BF 2), T321 (BF 3), T584 (Kirkefrø 1) eller T658 (KF 2). Der er også en samling om pinse i På opdagelsesrejse i kirken (minikonfirmandundervisning - T708). Se mere om alle vores inspirationsbøger.

Rigtig glædelig pinse!