10 paradokser i frivilligheden

Paradokser kan gøre det lettere at gøre en forskel

25. maj deltog konsulenterne Kim Jakob Kristiansen og Lisa Hauge Noldegaard sammen med flere ledere fra deres område til DUFs årlige foreningskalas. Her kan frivillige og foreninger deltage og få hjælp til, at frivillige brænder igennem, uden at brænde ud.

Bæredygtig frivillighed var overskriften for lærings- og netværksdagen, hvor en ny, spændende rapport fra DUF, Paradokser i ledelse af frivilligt engagement, blev præsenteret. Pointen for DUF er både, at unges engagement er afgørende for samfundet, men også, at der er forandringer i frivilligheden og udfordringer med at tiltrække og fastholde frivillige. DUF vil gerne hjælpe med at skabe bæredygtige frivilligmiljøer og balancere forskellige hensyn i arbejdet med frivillighed.

Paradokser - hvordan?
Lokalt i sin klub eller i kredsbestyrelsen står man ofte over for paradokser, fx at balancere mellem forandring og stabilitet. Paradoksledelse vil sige at fokusere på og anerkende, at modsætningsfyldte udfordringer er en del af det at være en forening. Man kan oftest ikke løse hele problemet, og en løsning kan skabe nye udfordringer et andet sted.

 

Hvad vil paradoksledelse sige?

"Paradokser skal ikke løses. De skal håndteres. Det gøres bedst ved at finde den rigtige balance," fastslår rapporten.

DUF har samlet en masse viden for at forstå de forandringer og udfordringer, som DFS og andre medlemsorganisationer ser blandt deres frivillige. DUF holdt fem frivillig-labs, hvor der blev delt viden og erfaringer. DFS var også med.

"Når det kommer til frivillighed og de udfordringer, der knytter sig hertil, er der ingen simple løsninger. Derimod kræver frivilligledelse ofte at kunne balancere flere hensyn på samme tid. Arbejdet med frivillige kalder fx på både faste rammerogfrihed, tillidog styring osv." - og det er det, paradoksledelse fokuserer på.

Herunder kan du læse et uddrag af de enkelte paradokser. Uddybningen er i rapporten.

Hent hele rapporten her

Gå til DUF, der løbende invitererer til workshops om frivillighed: duf.dk


Paradoks 1

Nogle oplever ikke nødvendigvis et dalende antal frivillige. I stedet oplever mange, at det er sværere at finde dem, der vil tage teten og ansvaret, end det er at finde dem, som vil være med til enkelte aktiviteter.

 

Vi har formuleret nogle spørgsmål ud fra teksten i rapporten.

Snak om spørgsmålene:

  1. Hvilke bærende funktioner og roller har I? Er det svært at besætte de stillinger? Hvordan kan I tale de roller op og gøre dem attraktive?
  2. Snak om, at frivillige også ønsker at være en del af noget trygt, hvor man kan regne med hinanden. Hvordan får I gjort det mere tydeligt?
  3. Snak om følgende citat fra rapporten: "Læringen og dannelsen ved at engagere sig frivilligt sker, når man over tid oplever både at lykkes, blive udfordret, lykkes på trods, og udvikle sig i processen." Kan I genkende det? Hvordan får I formidlet det til de mere sporadisk deltagende frivillige?
  4. Kan det passe, at paradokset "at muliggøre fleksible og episodiske former for engagement for at matche de frivilliges ønsker og behov, og på den anden side skal sikre et forpligtende og kontinuerligt foreningsfællesskab" kan afhjælpes ved at øge fokus på forventningsafstemning og en bedre kommunikation i lederflokken?
  5. Har I overvejet nye frivilligroller? Kan I fx få yngre ledere ind og se det som et lille uddannelsesforløb, hvor de efterfølgende forpligter sig på at have ansvaret for at arrangere to aktiviteter/klubggange?

Brug samtaleværktøjet nederst til at snakke om dette paradoks.


Paradoks 2

På den ene side er det vigtigt at respektere den enkeltes behov og kompetencer. Samtidig forpligter den ekstra tørn og den kedelige opgave, så fællesskabet kan fungere.

 

Vi har formuleret nogle spørgsmål ud fra teksten i rapporten.

Snak om spørgsmålene:

  1. Synes I, det er svært at finde balancen mellem individets og fællesskabets behov?
  2. Tror I, det er blevet lettere at sige fra pga. egne behov? Tror I samtidig, det er blevet sværere at sige til og forvente noget af hinanden? Hvad kan I gøre for at få en åben snak om det? Har I behov for at forandre noget?
  3. Overvej, om I har et behov for en styrket kernefortælling om fællesskabet og foreningslivet hos jer. Pointen er, at der er et potentiale i at genlære, hvad det vil sige at være en del af et foreningsfællesskab, netop hos jer. Hvad er det, vi vil? Hvad er det, vi brænder for? Hvorfor er det vigtigt, at vi er her?
  4. Ved at snakke om det, så bliver de svære samtaler mindre svære - for det ér svært at snakke om at sætte grænser og snakke om, hvad det betyder for den enkelte og for fællesskabet, når man melder fra.
  5. Snak også om, hvordan man kan være en del af fællesskabet i perioder med mindre overskud.
  6. Snak om, hvordan I er et godt fællesskab. Hvordan giver jeres fællesskab en værdi, og rækker udover en selv?
  7. Hvordan kan den enkeltes styrker, kompetencer og udviklingsønsker kobles til det fælles hos jer?

Brug samtaleværktøjet nederst til at snakke om dette paradoks.


Paradoks 3

Balancen mellem at have det let og overskueligt, samtidig med at få opgaver og ansvar.

 

Vi har formuleret nogle spørgsmål ud fra teksten i rapporten.

Snak om spørgsmålene:

  1. Kan I genkende denne frivilliges citat: "Det kan være svært at gennemskue, hvad det er, man skal (…) Det opleves som uoverskueligt at være frivillig, fordi man tror, at man skal vide alt muligt – man har manglende selvtillid, og man ved ikke, hvad man går ind i."
  2. Hvordan afhjælper I denne følelse af uoverskuelighed, som især mange yngre mennesker oplever? Mange tænker, at de ikke kan gøre det godt nok, og derfor siger de nej.
  3. Hvordan gør I det mere mere let og overskueligt at engagere sig?
  4. Hvordan kan I samtidig tildele ansvar, som er med til at give medejerskab og gør, at man har lyst til at engagere sig?
  5. Prøv hver især at fortælle, hvor grænsen går mellem at "have det let" og "nu har jeg taget ansvar". Er I overraskede over nogle af de andres følelse af balance?

Brug samtaleværktøjet nederst til at snakke om dette paradoks.


Samtalestarteren fra DUF kan hjælpe jer til at komme i gang med at tale om og handle på de paradokser, der fylder hos jer.

Hent printvenlig version af Samtalestarteren

(Print fx i A3 format)

  • Marker hver især på modellen, hvordan det går med at balancere de forskellige paradokser hos jer.
  • Skraver ringene fra 1-5 med en blyant eller lignende.
  • Tag en snak om jeres individuelle refleksioner.
  • Snak om alle 10 paradokser til ét ledermøde, eller del det evt. ud på flere.