
Allehelgen og halloween for børn T195
Hvad er halloween? Halloween er noget med græskar og uhyggelige kostumer med blod, hekse og zombier. Det er der mange børn, der tænker på, hvis du siger "halloween". På dansk hedder det faktisk allehelgen (af all hallows' = alle helliges og eve = aften). Så hvorfor hedder det halloween? Hvorfor hedder det allehelgen? Det er det samme svar: Det er for at mindes dem, der er døde i troen (altså "de hellige"). Hvornår er det allehelgen? Allehelgen falder første søndag i november og er en dag, hvor vi kan minde os selv om de døde. I 2025 er det allehelgen søndag den 2. november. Halloween (den 31. oktober) foregår også næsten samtidigt med De dødes dag (den 1. og 2. november). De dødes dag (kendt fra Disney-/Pixarfilmen Coco) er en latinamerikansk fejring, der blander præcolombianske ritualer og allehelgensdag. Det er derfor ikke tilfældigt, at allehelgen, halloween og de dødes dag næsten falder samtidigt. I kirken kan vi være med til at bestemme, hvordan vi taler om døden. Døden skal ikke præsenteres som noget uhyggeligt, men som noget, Jesus har vundet over. Derfor fejrer man også allehelgensgudstjeneste allehelgensdag (også kaldet hellemisse 1. søndag i november). Her giver bønner, salmer og særligt højtlæsningen af navnene på dem i sognet, der i løbet af året er døde, god plads til at mindes og sørge over familie og venner, som vi har mistet. Traditionelt også for at mindes kristne martyrer og helgener. Ligesom med de dødes dag, så er der også i Danmark blandet noget folketro sammen med allehelgensaften: Derfor kommer der hekse, dæmoner og mørke kræfter for at drille de hellige på allehelgensdag.Hvad handler det om
Hvad handler temaet om
De fleste børn holder af at feste og være sammen med andre om det. Det gælder fx traditioner som jul, fødselsdag, MGP-fest, fastelavnsfest osv. Når vi taler om halloween, så er det for børn endnu en festlig lejlighed, som de har mulighed for gøre noget sjovt og spændende ud af en gang om året. Her er der mulighed for at få slik, klæde sig ud og pynte anderledes op både ude og inde. Børnene kan være kreative med det, der skal spises, og de kan finde på sjove ord til maden, der skal indtages.
Nogle voksne er lidt i tvivl, om det er OK at børnene fejrer halloween. For hvad er det nu vi fejrer? Døden, kan man fejre den? I kirken holder vi ”allehelgen”, her mindes vi dem, som er døde i løbet af året. Ved gudstjenesten allehelgensdag skabes der gennem bønner, salmer og musik et særligt rum til at mindes dem, vi har mistet i løbet af året. I mange kirker bliver navnene læst op, og man kan tænde et lys for dem.
Vi kan godt hjælpe børnene til at holde både halloween og allehelgen på samme tid i hjemmet og i klubben, og samtidig give mulighed for at bringe Bibelens budskab videre.
Børnene kan igennem halloween og allehelgen få en mulighed for at bruge deres kreative evner og udfordre deres sanser, og måske bearbejde nogle af de svære tanker de gør sig om liv og død. For os voksne er det en god og vigtigt mulighed for, at vi kan tale om døden, sorgen, det evige liv og om Guds hjælp i det svære.
Vi har mange beretninger i Bibelen, som kan hjælpe os med muligheden for at tale om disse svære og vigtige emner.
Bibelfortælling
Her finder du fire forslag til bibeltekster, som kan benyttes til allehelgen/halloween. Vælg den, der passer til dig og din målgruppe.
- Enken i Nain ( Luk 7, 11–17)
- Johannes ser ind i himlen (Åb 21,1-5)
- Johannes fortæller om Jesus' død og opstandelse (Joh 20,1-10)
- Daniel i løvekulen (Dan 6,1-25)
Enken i Nain (Luk 7,11–17)
Fortæl med egne ord, eller læs beretningen højt, om enken der mister sin søn, men på forunderlig vis får ham tilbage igen. Brug teksten til at tale om, at Jesus har magt over døden.
Hej, jeg bor i byen Nain sammen med min søn. Jeg er rigtig glad for ham. Han hjælper mig meget med at skaffe mad, så vi kan leve. Jeg har nemlig mistet min mand, så vi er helt alene os to. Men nu skal jeg fortælle jer om noget forfærdeligt, der er sket for mig.
En dag blev min søn meget syg, og det blev værre og værre. Jeg var så bekymret for ham. Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne, for at han skulle blive rask igen, men ingenting hjalp. Det var frygteligt. Til sidst døde min søn. Jeg var så ked af det og bange, for hvordan skulle jeg nu klare mig helt alene uden min mand og min søn?
Folk fra byen kom og hjalp mig. Vi lagde min søn på en båre og bar ham ud til en grav, men mens vi var på vej, kom Jesus forbi. Han kiggede på mig, og Jesus så også ked ud af det. Jeg kunne se, at han forstod min forfærdelige situation. Han kom hen til mig, kiggede mig dybt i øjnene og sagde: “Græd ikke.” Derefter gik han hen til båren og sagde til min døde søn: “Unge mand, stå op.” Jeg tror, jeg glemte at trække vejret. Jeg stod bare helt stille. Min dreng satte sig op. Han var blevet levende igen. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle sige. Der var så mange forskellige følelser. Jeg var så glad, jeg kunne ikke tro det. Min søn var blevet levende igen. Lyder det ikke vildt?
Til samtale
Vælg det eller de spørgsmål, som passer til din målgruppe.
- Hvordan er det, når man er bekymret for nogen, der er syg?
- Hvordan kan Gud gøre drengen levende igen?
- Hvordan er det at miste?
- Kan Jesus hjælpe mennesker i dag?
Johannes ser ind i himlen (Åb 21,1-5)
Fortæl med egne ord, eller læs beretningen højt, om Johannes der ser ind i himlen. Brug det som en mulighed for at tale om Himlen.
Undskyld! (Kommer gabende ind, gnider sig i øjnene). Jeg er så søvnig! Jeg har sovet så mærkeligt i nat. Jeg har haft en fantastisk drøm. Tænk jer, jeg så hele jorden og hele himmelrummet. Det var bare stort. Men lige pludselig forsvandt det hele. Både jorden og himlen og havet var der ikke mere. Jeg blev faktisk bange! Men så skete der noget helt vidunderligt! En engel tog mig ved hånden og førte mig op på et meget højt bjerg. Derfra så jeg et syn, jeg aldrig vil glemme: En stor, flot by kom ned fra Guds himmel. Den strålede som de smukkeste og dyreste ædelstene, I kan tænke jer. Selve byen og dens gader var af det reneste guld. Den lignede en terning. Dens længde, bredde og højde var ens. Jeg var ikke spor i tvivl om, at det var en hellig by. Derfor vil jeg kalde den det nye Jerusalem.
Alting var nyt.
Det var helt vildt, hvad jeg så, og pludselig hørte jeg også en stemme sige: “Nu er Guds bolig hos menneskene. Gud vil selv være hos dem. Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere. Heller ikke sorg, skrig eller pine skal være mere. For det, der var før, er forsvundet.”
Stemmen sagde også: “Se, jeg gør alting nyt. Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.”
Jeg fik besked på at skrive det alt sammen ned, så det vil jeg gå hjem og gøre nu. Farvel! Vi ses forhåbentlig i det nye Jerusalem! - Jeg hedder for resten Johannes!
Til samtale
Vælg det eller de spørgsmål, som passer til din målgruppe.
- Kender I nogen, der er i Himlen?
- Hvorfor mon Johannes fik besked på at skrive alt ned?
- Hvordan tænker I, der skal være i himlen, hvis I må bestemme?
- Hvilke personer fra Bibelen bliver spændende at møde?
Johannes fortæller om Jesus' død og opstandelse (Joh 20,1-10)
Fortæl med egne ord, eller læs beretningen højt, om Johannes der fortæller om Jesus' død og opstandelse. Brug det som en mulighed for at tale om, at Jesus blev levende igen.
Hej, jeg hedder Johannes. Nu skal jeg fortælle jer om noget, jeg har oplevet. Det er så utroligt, at det på en måde er svært at tro. Det handler om Jesus, min bedste ven.
Jeg havde fulgtes med ham i en lang periode. Det var altid så spændende, når man var sammen med ham. I kan tro, han var god til at fortælle historier og rigtig god til at tale med mennesker. Jeg har simpelthen lært så meget af ham.
En dag skete der noget sørgeligt. Nogle var sure på ham, fordi han fortalte om Gud, og fordi han fortalte, at han var Guds søn. Derfor slog de ham ihjel. Jeg forstod det ikke. En mand der kun gjorde gode ting. De hang ham på et kors. Da han var død, var der nogle, der lagde ham i en grav. Jeg var så ulykkelig, men også bange, så jeg gemte mig sammen med de andre disciple, der også var venner
med Jesus. Pludselig kom Maria. Hun var hvid i hovedet, men hun lyste også op. Hun råbte, at Jesus var levende. Det var umuligt, han var jo død - han lå i graven. Men hun blev ved. Hun sagde: “Jeg har set ham i live, han lever, gå selv ud og se, at graven er tom.” Jeg måtte se det, så jeg
løb, alt hvad jeg kunne. Graven var tom. Hvor var Jesus? Jeg forstod det ikke. Jesus var blevet levende igen, ikke engang døden kunne holde på ham. Jesus var Gud søn. Jeg forstod nu, at alt er muligt for Jesus.
Til samtale
Vælg det eller de spørgsmål, som passer til din målgruppe.
- Hvad kunne I godt tænke jer, at Gud gjorde, når han nu kan alt?
- Hvad tænker I om, at Jesus blev levende igen?
- Hvad ville I have tænkt, hvis I var Johannes?
Daniel i løvekulen (Dan 6,1-25)
Læs højt om Daniel i løvekulen, og tal om døden og det at bede, når man er bange.
Det havde været en helt almindelig dag her i vores grotte, løvekulen. Vi løver havde ligget dovne i solen og viftet fluer væk med vores haler. Vi var sultne, for det var efterhånden nogle dage siden, vi sidst havde spist. Hen mod aften kom der en flok mennesker herhen. De havde én mand med, som jeg hurtigt fandt ud af, skulle herned til os. Han skulle være løvemad inden natten faldt på. Jeg slikkede mig om munden ved tanken. Jeg var faktisk forfærdelig sulten. Lige som de plejede, lukkede mændene den mand ind i løvekulen, som skulle straffes. De sørgede også for at lukke forsvarligt efter sig – både for at vi selvfølgelig ikke kunne slippe ud, men også for at manden ikke skulle lykkes med at flygte herfra.
Vi plejer ikke at vente særligt længe med at angribe vores bytte, men i dag var det anderledes. Det kunne jeg mærke. Selvom maven rumlede og tænderne næsten løb i vand ved synet af ham, sprang hverken jeg eller de andre løver frem mod manden. Det var en mærkelig mand. Der var noget anderledes over ham. Han var bange, selvfølgelig var han det. Alligevel var der en underlig ro over ham. Som om han troede vi kunne lade ham gå. Det har jeg aldrig oplevet før. Han havde foldede hænder. Jeg tror han bad. Og så var det jeg fornemmede, at han ikke var alene. Jeg kunne mærke at noget eller nogen lukkede min mund. Det var en engel. Den kom fra Gud og ville passe på manden. Og hele natten kunne vi ikke åbne vores gab. Og hele natten sad manden med foldede hænder dér midt mellem os sultne løver. Da solen stod op, kom kongen løbende og råbte på manden, som hed Daniel. Og jeg hørte, Daniel svarede ham, at Gud havde sendt en engel for at passe på ham, så han var stadig i live. Kongen lo af lykke og befalede nogle mænd at hente Daniel ud af vores løvekule og bringe ham hen til kongen. I dagene efter alt dette mærkelige hørte jeg, at Kongen havde sendt besked om, at alle i hans land skulle bede til den Gud, der med sin engel havde reddet Daniel. Jeg kan stadig den dag i dag mærke englens hænder om mit gab, den nat hvor jeg ikke kunne æde et menneske.
Tegnefilm og figurer til Skuffebibelen
Vis tegnefilmen om Daniel i løvekulen og klip figurerne ud som aktivitet eller som en måde at genfortælle historien.
Til samtale
Vælg det eller de spørgsmål, som passer til din målgruppe.
- Hvad mon Daniel bad om i løvekulen?
- Har du oplevet at komme ud for noget svært, hvor du prøvede at bede?
- Hvorfor mon Gud hjalp Daniel?
- Tror I, Daniel troede, at han skulle dø?
- Kan man være klar til at skulle dø?
---
Daniel i løvekulen
- Se oversigtsbillede af hvordan du bruger tegnefilm og figurer.
- Download pdf med figurer.
- Se tegnefilm nedenfor:
Daniel i løvekulen | Kan engle hjælpe os?
Halloween-besøg i kirkerummet
Her har du tre forslag til halloween-besøg i kirkerummet
(Idéerne kan selvfølgelig også bruges i et missionshus el.lign.)
- Lyset er det stærkeste - 7 stationer med engleværter
- Engleaften - 6 bemandede poster i kirken
- Tipskupon - 10 steder i kirken
LYSET ER DET STÆRKESTE
10 minutters besøg i kirken
Lad kirken være åben på halloweenaften i et par timer, og lad børnene gå rundt i små grupper til forskellige stationer, hvor der står en vært ved hver station. Det er en god idé, at en voksen følger børnene rundt for at sikre, at de går den rigtige vej og for at hjælpe med at skabe ro i kirken. Det bør tage maksimalt 10 minutter at gå rundt i kirken.
Efter besøget i kirken kan der være tændt bålfad, hvor man kan riste en skumfidus og få varm kakao, kaffe eller et glas saftevand.
Kirken kan være åben fra kl. 17.30 til 19.30
Forberedelse
- Lanterner gøres klar og stilles op udenfor.
- Ved hver station tændes der et stearinlys.
- Sæt stille musik på i kirkerummet.
- En voksen ved hver station.
Sådan gør I
- En person står klar udenfor kirken for at sikre, at børnene kommer ind i små grupper ad gangen.
- Hver gruppe tildeles en voksen, som kan være klædt ud som en engel.
- Den voksne får en ny gruppe at guide, når den første gruppe er færdig.
- Det er en god idé at have nok engle til at kunne følge grupperne rundt.
- Aftal på forhånd, hvor mange grupper der kan være i kirken ad gangen.
Personer - antal
- En voksen, der sender grupper ind i kirken.
- Flere guider/engle, der følger grupperne rundt.
- En voksen ved hver station.
- Gerne præsten, der kan lyse velsignelsen.
Stationer
Her er forslag til stationer. Udvælg dem, der passer til jeres kirke – og måske har I selv idéer, som passer netop hos jer.
Station 1 – Våbenhuset
Rekvisitter:
To papstykker med et “U” på hver. Det ene U er der sat et kryds over.Fortæller:
Velkommen til kirken.
I kommer fra mørket og går nu ind i lyset. Her i kirken er der ikke uhygge (vis pap med “U”), men i stedet hygge (vis pap med kryds over “U”).
I kirken kan man møde Gud. Vi kan i dag møde ham i stilheden. Derfor går vi stille rundt. Her behøver man ikke forsvare sig – man må komme, som man er. Derfor vil jeg bede jer lægge våben og andet fra jer. I skal nemlig kunne se og modtage ting med jeres hænder.Vi står lige nu i det, man kalder våbenhuset. Derfor passer det godt, at vi lægger vores våben her. I gamle dage lagde man sine våben i våbenhuset, og det kan I også gøre her. I får det, I lægger her, tilbage, når I forlader kirken.
I skal nu gå hen til forskellige stationer. I fortsætter ved nr. 2. Alle stationer handler om, at LYSET ER DET STÆRKESTE.
Lyset kan vi møde her i kirken - men også mange andre steder – ja, faktisk overalt. En engel vil guide jer rundt.
(Præsenter guiden).
Rigtig god tur!
(Lad børnene lægge uhyggelige masker, våben m.m. fra sig her ved posten. Det kan derefter flyttes til sidste post, så de kan få det tilbage, når de går ud af kirken igen.)
Station 2 – Et mørkt hjørne i kirken
Rekvisitter:
Et stearinlys og bønnekort, som børnene kan tage med hjem. Se forslag til kort her: Bønnekort – soendagsskoler.dkFortæller:
Helt fra begyndelsen i Bibelen kan vi læse, at der var mørke. Men Gud valgte at skabe lys, så der nu er både mørke og lys – og lyset er det stærkeste. For når der er lys, kan man altid se det. Selv midt i mørket vil lyset lyse op og vise vej.(Tænd mere lys.)
Gud siger om sig selv, at han er lys. Han ønsker at være et lys i vores liv – et lys, der guider og hjælper os i hverdagen. Når vi siger “Kære Gud” eller beder Fadervor, så kalder vi på Lyset – på Gud.
(Giv alle et lille kort, de kan putte i lommen og bed evt. Fadervor sammen.)
Station 3 – Ved prædikestolen
Rekvisitter:
Lys og et fad med sand, hvor lysene kan sættes.Fortæller:
Det er dejligt at se på lys. Lys er rart og giver ro. Her har I mulighed for at tænde et lys. I kan tænde et lys, hvis:- I tænker på én, I har mistet
- der er noget i jeres liv, der er svært og gør jer kede af det
- I gerne vil sprede mere lys og glæde i verden.
Giv børnene tid til én ad gangen at tænde et lys. De kan sige: “Jeg tænder lys for…”, eller gøre det i stilhed.
Station 4 – Ved alteret
Rekvisit:
Præsten står i præstekjole.Fortæller:
Nu vil jeg give jer en særlig gave fra Gud – hans velsignelse.
Gud velsigner os ikke, fordi vi fortjener det, men fordi han elsker os. Det er noget, han giver os af sin godhed og kærlighed. Hans velsignelser er ikke altid de store, synlige ting, men de kan også være de små, daglige gaver, som vi tager for givet: sundhed, venner, familie - og at vi lever og har mulighed for at gøre en forskel.
Guds velsignelse handler ikke kun om, at vi modtager noget godt for os selv. Gud velsigner os også, så vi kan dele hans velsignelse med andre. I Bibelen siger Gud til Abraham, at han vil velsigne ham, så han kan være til velsignelse for andre (1 Mos 12,2-3). Når vi modtager Guds velsignelse, er det ofte et kald til at være en velsignelse for dem omkring os – at dele vores tid, ressourcer og kærlighed med dem, der har brug for det.(Præsten lyser velsignelsen.)
Station 5 – Ved døbefonten
Fortæller:
Her vil jeg vise jer, hvordan man kan tegne et usynligt mærke, som fortæller Gud, at vi tilhører ham.Når man bliver døbt, bliver det samme mærke tegnet på én. Vi kan ikke se det, men Gud kan. Det betyder, at vi altid hører ham til.
(Tegn korstegnet.)
(I kan også lære børnene at tegne korsets tegn for ansigtet og brystet - som en påmindelse om, at Gud er med dem).
Station 6 – I kirkerummet
Rekvisitter:
Billeder på vægge eller i loftet. Lyskæder kan bruges til at vise vejen.Lad én eller flere lyskæder ligge som en sti, børnene kan følge. Alternativt kan de sidde på stole og finde ting i rummet.
Fortæller:
I kirken er der mange ting at se på. Om lidt vil jeg nævne noget, I kan finde herfra, hvor I sidder. Når I har fundet det, skal I ikke sige det højt, men folde jeres hænder. Når alle har foldet hænderne, nævner jeg noget nyt.Kan I finde:
- Lysekronen
- Korset
- Alteret … og så videre
Når alle ting er fundet, skal I følge lyskæden ud til den sidste post.
Station 7 – Ved udgangen
Rekvisitter:
En skål med slik.Fortæller:
Tak for besøget! Her må I tage et stykke slik.
Vi ønsker jer en rigtig god aften videre.(Her kan børnene også få deres ting igen, hvis de lagde dem ved post 1).
Engleaften
Besøg i kirken med bemandede, stille stationer
Åbn kirken på halloweenaften til en Engleaften. Børnene går frit rundt til forskellige poster. Der skal være en guide ved hver post. Udenfor kan der være tændt et bål.
Fortæller:
I aften er det Halloween. En aften fuld af mørke, mystik og måske lidt gys.
Men i kirken åbner vi døren til noget andet. Herinde er der stadig mørke og stille hjørner … men også lys, håb og fortællinger om engle og Gud. Nu skal du gå rundt i kirken og se, hvad du kan finde. Måske opdager du noget, du ikke har set før.
Måske hører du en historie, der får dig til at tænke. Og måske mærker du, at Gud og hans engle er med – også når det er mørkt udenfor. Så gå bare ind. Kig. Lyt. Gå på opdagelse. Kirken er åben for dig – også i mørket.Post 1 - Find alle englene
Fortæller:
Gud har mange engle. Måske har du hørt, at julenat, da Jesus blev født, var der en masse engle på himlen, som pludselig kom frem og forskrækkede nogle hyrder.
De blev meget bange, men så lyttede de til, hvad englene sang – og så følte de sig trygge. Nu har vi hængt en masse engle op. Prøv, om I kan tælle, hvor mange der er.Opgave: Find alle englene
Rekvisitter: Engle hængt op i snore i et område.
Skabelon: legekasse.dk/L311Post 2 - Englevagt
Lyt til sangen Englevagt og giv bibelverset fra sangen.
Fortæller:
Her kan du lytte til en sang om, at Gud sender engle til os. De følger os.
Til sidst kan du tage det bibelvers med, som de siger i sangen: Englevagt // Gospel-kidsOpgave: Sid med lukkede øjne og lyt. Tag et bibelvers om engle.
Rekvisitter: Gospel Kids-sangen Englevagt og højttaler. Seddel med bibelvers: “For han vil give sine engle befaling om at beskytte dig på alle dine veje” (Sl 91,11).Post 4 - Tegn en engel
Opgave: Tegn en engel.
Rekvisitter: Male-/tegneark med engle, farver og tusser. Brug fx disse to fra Maletegning fra Kirkefrø 1 - T569 og Maletegning fra Kirkefrø 2 - T621.Post 5 - Klip din egen engel
Opgave: Klip din egen engel.
Rekvisitter: Papir, saks, blyanter.
Skabelon: Klip en engel – legekasse.dk/L755Post 6 - Lyt til en englefortælling
Nu kan du lytte til en fortælling fra Bibelen, der handler om, at Gud har engle, der hjælper os.
(Vælg en af de to beretninger som oplæsning eller fortælling).
Fortælling 1: Ild, og Guds englehær der beskytter
(Elisa og de blinde soldater - 2 Kong 6,8-23 - I denne fortælling er Isma et opdigtet navn på tjeneren)Isma fortæller:
Hej med jer, jeg hedder Isma og er tjener for profeten Elisa. Jeg vil fortælle jer om dengang, hvor Gud åbnede mine øjne på en mærkelig måde.Vores land Israel var i krig med aramæerne. Deres konge kunne ikke forstå, hvordan det gik til, at vores konge i Israel hele tiden vidste, hvor aramæerne var. Han troede, at der var en spion i hans nære omgangskreds, men det var bare Gud, der hele tiden sagde til Elisa, hvad vores konge skulle gøre. Gud beskyttede os mod vores fjender.
Pludselig fandt aramæernes konge ud af, at det var Elisa, der fik besked. Derfor besluttede han, at Elisa skulle slås ihjel. Så en morgen, da jeg åbner døren, ser jeg fjendens hær, og jeg bliver bange. Jeg skynder mig at kalde på Elisa.
Da Elisa kommer, kan jeg mærke, at han slet ikke er bange. Han siger: ”Vær ikke bekymret, Gud passer på os”. Og så beder han: ”Kære Gud, vil du åbne min tjeners øjne, så han ser det samme, som jeg ser”, og så skete det. Mine øjne blev åbnet! Jeg kunne pludselig se en masse ildheste og en masse ildvogne. Da vidste jeg, at Gud var med os, og at han sendte sine engle for at passe på os.
Så hører jeg pludselig Elisa bede: ”Kære Gud, vil du gøre soldaterne blinde”, og så sker det. De bliver urolige og famler sig frem. De kunne ikke se og var derfor bange!
Elisa går ud og hjælper dem. Jeg undrede mig ... var han slet ikke bange for at blive slået ihjel?
Elisa førte dem direkte hen til Israels konge, så de nu var omringet af Israels hær. Elisa beder igen til Gud om, at de må få åbnet deres øjne. Nu er det fjenderne, der bliver bange, for de er fanget i en fælde. Men Elisa siger til Israels konge, at han skal lade dem slippe hjem igen, og det gør han så, men først får de sig et lækkert måltid mad.
Tænk, hvad Gud kan med vores øjne – han kan åbne og lukke dem. Han er en utrolig Gud.
Fortælling 2: Daniel i løvekulen
(Guds engel kommer - Dan 6,1-25)En løve fortæller:
Det havde været en helt almindelig dag her i vores grotte, løvekulen. Vi løver havde ligget dovne i solen og viftet fluer væk med vores haler. Vi var sultne, for det var efterhånden nogle dage siden, vi sidst havde spist.Hen mod aften kom der en flok mennesker herhen. De havde én mand med, som jeg hurtigt fandt ud af, skulle herned til os. Han skulle være løvemad inden natten faldt på.
Jeg slikkede mig om munden ved tanken. Jeg var faktisk forfærdelig sulten. Ligesom de plejede, lukkede mændene den mand ind i løvekulen, som skulle straffes. De sørgede også for at lukke forsvarligt efter sig – både for at vi selvfølgelig ikke kunne slippe ud, men også for at manden ikke skulle lykkes med at flygte herfra.
Vi plejer ikke at vente særligt længe med at angribe vores bytte, men i dag var det anderledes. Det kunne jeg mærke.
Selvom maven rumlede og tænderne næsten løb i vand ved synet af ham, sprang hverken jeg eller de andre løver frem mod manden.
Det var en mærkelig mand. Der var noget anderledes over ham.
Han var bange, selvfølgelig var han det. Alligevel var der en underlig ro over ham. Som om han troede, vi kunne lade ham gå.
Det har jeg aldrig oplevet før. Han havde foldede hænder. Jeg tror, han bad.
Og så var det jeg fornemmede, at han ikke var alene. Jeg kunne mærke at noget eller nogen lukkede min mund. Det var en engel!
Den kom fra Gud og ville passe på manden. Og hele natten kunne vi ikke åbne vores gab. Og hele natten sad manden med foldede hænder dér midt mellem os sultne løver.
Da solen stod op, kom kongen løbende og råbte på manden, som hed Daniel.
Og jeg hørte Daniel svarede ham, at Gud havde sendt en engel for at passe på ham, så han var stadig i live.
Kongen lo af lykke og befalede nogle mænd at hente Daniel ud af vores løvekule og bringe ham hen til kongen. I dagene efter alt dette mærkelige hørte jeg, at kongen havde sendt besked om, at alle i hans land skulle bede til den Gud, der med sin engel havde reddet Daniel.
Jeg kan stadig den dag i dag mærke englens hænder om mit gab, den nat hvor jeg ikke kunne æde et menneske.
Halloween-besøg med tipskupon
Børnene opdager kirkens rum
Download Billeder til tipskupon
Fortæller:
I aften er det halloween. En aften, hvor mørket lister sig frem, og hvor man kan møde både uhyggelige og underlige ting.Men her i kirken skal du finde noget andet. Her er lys og mange ting at se. Du skal rundt i kirkerummet og se, hvad du kan finde. Kig godt efter – der gemmer sig spor, historier og små overraskelser.
Er du god til at opdage detaljer? Tør du gå helt hen og kigge? Så tag din kupon, og begynd din rejse gennem kirken.
Sådan gør I:
- Lad børnene gå frit rundt i kirkerummet med en tipskupon og kuglepen.
- Brug også gerne flere rum og sørg for, at en voksen er til stede i hvert rum.
- Sæt små billeder op, som børnene skal finde, fx:
- Ved alteret: et billede af et brød
- Ved døbefonten: et billede af et barn
- Ved prædikestolen: et billede af en præst
- Tipskuponen bruges sådan: Ved døbefonten er der et billede af: 1. en klud 2. en bibel 3. et barn
- Se forslag til tipskupon og billeder ovenfor.
- Når børnene er færdige, kan de aflevere kuponen og høre en kort bibelhistorie:
Fortæller:
En gang var Jesus sammen med sine venner. Pludselig kom der nogle mødre med deres børn. Jesu venner sagde, at Jesus ikke havde tid til at være sammen med dem. Men Jesus blev vred på sine venner og sagde: “Alle må komme til mig.” Så gav han børnene et knus.I dag må vi også komme til Jesus. Vi kan ikke se ham, men han er til stede i kirken og ønsker at tale med os. Her er alle velkomne. Jesus siger også, at han vil gå med os hver dag.
I dag vil kirken give jer en lille gave, så I kan huske, at Gud elsker jer, og at her er I altid velkommne.
(Giv hvert barn en slikkepind med en lille etiket sat på: “Gud elsker dig”).
Formidling med græskar
Kreativ formidling med græskar. Udvælg en eller flere emner, som I kan tale om, mens I skærer i græskar.
Græskaret skal vaskes og gøres rent
Jesus renser og fjerner din skyld
- “Vask mig fuldstændig ren for skyld, rens mig for synd! … Rens mig med isop for synd, vask mig hvidere end sne! … Skab et rent hjerte i mig, Gud, giv mig på ny en fast ånd!” Sl 51,4+9+12
Græskar gror over jorden på marken. Derfor er de beskidte og fyldt med jord, når de bliver høstet og samlet ind. Ligesom alle andre grøntsager skal græskarene vaskes, inden de kommer i butikken. Vi fødes som syndere og har brug for, at Jesus renser os og fjerner vores skyld. Jesus tilgiver os i dåben og vil tilgive os igen og igen.
Græskaret skal åbnes og tømmes
Du er fyldt med frø, som kan spredes og blive til liv
- “Men det, som blev sået i den gode jord, det er ham, der hører ordet og fatter det og så bærer frugt og giver hundrede eller tres eller tredive fold.” Matt 13,23
Vi er Guds hjælpere. Når vi møder mennesker og deler vores tro eller et ord om Jesus, så er det et lille frø, vi sår i andre, som kan vokse og blive til tro på Jesus hos dem. Selv de mindste frø, de samtaler eller gerninger vi gør, har en betydning. De kan vokse og blive til noget stort. Nogle gange tager det lang tid, inden troen vokser i mennesker – ligesom det kan tage mange år for træer at vokse sig store.
Tal om, hvem der har sået noget i dig, og hvem du har sået noget hos, og hvem du kan så noget hos.
Græskaret får skåret et smilende ansigt
Gud får os til at smile
- “Mine læber skal juble, når jeg lovsynger dig, og min sjæl, som du har udfriet, skal juble.” Sl 71,23
- “Du forvandlede min klage til dans, du tog min sørgedragt af mig og klædte mig i glæde.” Sl 30,12
Når vi skærer i græskar, kan vi lave et smil. Alle gode ting i livet er gaver fra Gud, som vi må glæde og over hver dag. Vi kan også lave et surt ansigt eller et sjovt eller et ked af det ansigt. Vores liv er fyldt med glæder og sorger.
Tal om noget sjovt. Hvem får først de andre til at smile eller grine?
Tal om, hvad der kan gøre os kede af det, og hvordan vi kan hjælpe hinanden i hverdagen.
Græskaret skal have et lys i sig
Gud sætter et lys i dig, som skal skinne for hele verden
- “I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset. Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene.” Matt 5,14-16
Når der sættes et lys i græskarlygten, lyser den op omkring sig, så man fx kan se en sti eller et dørtrin. Som kristne har Gud sat lys i os, der lyser op, så andre mennesker kan finde vej til Gud og komme til tro. Vi skal ikke holde vores tro for os selv og gemme den væk, men gå ud i verden, til familie, naboer, venner og fjender, og med den måde vi opfører os, vise disse mennesker Guds kærlighed.
Se eksempler på udhulede græskar med kors og lys: legekasse.dk/L735
Lysfest
Hold en lille lysfest, hvor I glæder jer over lysets magt i mørket. Brug bibelverset: “Jeg er verdens lys” (Joh 8,12b).
Vis forskellige ting, der kan lyse. Fx en lommelygte, fakkel, telefon, noget legetøj, lampe, eller et stearinlys. Fortæl, at lyset hjælper os til mange ting.
En dag står Jesus på tempelpladsen. Her fortæller han en masse mennesker, at han er et lys, som kan lyse og oplyse vejen for os. Han taler ikke om et gadelys, der står stille og kun kan lyse rundt om sig, men han taler om et lys, der bevæger sig. Vis et stearinlys, eller gå rundt med en lygte og lys forskellige steder, og spørg, hvad vi bruger et lys til? (Fx at lyse, så vi ikke bliver bange, at vise vej osv.)
Vi kan ikke se Jesus helt konkret som et lys, men når vi tror på Jesus, så har han lovet, at han vil vise os vej og lyse for os.
Fortæl, hvordan han fx lyste for folk han mødte ved at hjælpe dem. Fortæl for eksempel bibelfortællingen om Enken i Nain (se under fanen bibelfortælling). Eller brug samtaleemnet Lys i mørke (se under fanen Undringsspørgsmål).
Idéer til aktiviteter
- Pynt med lys rundt, hvor det er muligt.
- Lad evt. børnene have lavet nogle glaslysestager (se kreativ) på forhånd, som kan stå på en rute, som de skal gå.
- Gå en rute, hvor I følger nogle lys. Måske bliver der læst noget op undervejs, måske møder man nogle spændende personer undervejs.
- Sluk stearinlys eller lyset, og se hvor mørkt det bliver.
- Gå ind i et mørkt rum, og tænd et lille stearinlys.
- Lav udhulede græskar med kors og lys: legekasse.dk/L735
- Giv hvert barn et lys med hjem.
- Brug en lygte eller lampe, og lav skyggebillede-fortællinger bag et hvidt lagen - med jer selv eller med figurer I klipper i papir.
- Lav et stort kors af fyrfadslys, som I sidder omkring, mens I synger.
- Uddel selvlysende kors, der symboliserer, at der er er lys i mørket. Børn synes, det er sjovt at lyse med lommelygte, inden de skal sove og se, hvor meget det lyser i mørket. Se fire forskellige modeller på lohse.dk
- Gå fakkeloptog.
- Lav bål-snacks i mørket, kun med lys fra bålet.
- Lav kunst med lyskæder. Brug lyskæden som "blyantsstreger", og dekorer kunst på jorden eller i hækken.
- Dyp jeres egne stearinlys.
Undringsspørgsmål
Vælg et af de to samtaleemner:
Savn og minder – en snak om døden
Forberedelse:
Tal stille og roligt med børnene om døden. Vær opmærksom på deres reaktioner – for nogle kan emnet være svært, fordi det rammer personligt.Undersøgelse:
Fortæl om allehelgen: En dag, hvor vi mindes dem, der er døde. Lad evt. børnene finde kendte personer, der er døde i det seneste år, og tal om, hvad de betød for Danmark eller verden.Eksempler på mennesker, vi stadig husker:
HC Andersen, Grundtvig, Kaj Munk, Luther, Prins Henrik m.fl.Til samtale
Lad evt. de børn, der har prøvet at miste en, de kender - eller har været tæt på det, eller bare bange for det - fortælle om det.
Tal om, hvordan man kan hjælpe nogen, der har mistet.
- Kender du nogen, der er død?
- Hvordan havde du det?
- Hvordan kan vi hjælpe én, der er ked af at have mistet?
Tænd et lys sammen i stilhed og lad børnene nævne dem, de savner – eller de kendte personer, de vil sige tak for.Lys i mørket
Har du prøvet at gå ud i et mørkt skur – eller ned i en kælder, hvor lyset ikke virker? Eller gå hjem en vinteraften, hvor der ikke er gadelys? Det kan føles lidt uhyggeligt, lige indtil du tænder lommelygten eller mobilens lampe.
Mørke kan gøre os bange. Ikke kun det udenfor – men også det indeni. Nogle gange føles bekymringer som mørke, man ikke kan finde vej i.
Når vi bliver bange, kan det hjælpe at bede:
Bare et lille “Gud, hjælp mig” – eller måske Fadervor.
Nogle oplever også, at det hjælper at synge en sang. Det kan føles som at tænde et lys i mørket.Til samtale
Vælg det eller de spørgsmål, som passer til din målgruppe.
- Hvornår har du været bange i mørke?
- Hvad kan vi ellers blive bange eller bekymrede for?
- Kender du Fadervor? Hvad tror du, det handler om?
- Har du en yndlingssang, du synger, når du er ked af det eller bange?
Sange
Brug de forskellige sange i din formidling:
Allehelgensang
En ny sang skrevet til denne temaside
- Se sangen på video nedenfor ...
- Download tekst og noder
- Download tekst og akkorder
- Download PowerPoint med teksten
Sangen er skrevet i 2022 af DFS-konsulent Elisabeth Holdensen og musikunderviser og lærer Brian Fomsgaard.
Til samtale
- Tal om, hvad sangen betyder, og hvad den ønsker at minde os om.
- Hvad betyder det, at vi en dag skal mødes?
Syng med
Brug sangforslagene fra sangbogen Syng med til at tale om trygheden i, at Gud er med os. Han går ved vores side, også selvom vi ikke kan mærke det.
- 58 Ikke en spurv
- 59 Jeg vil selv gå foran
- 63 Ingen er så tryg i fare (DDS 49)
- 217 Lysets engel går med glas (DDS 747)
Køb Syng med (som hardback) - fås også med spiralryg
Nu er det allehelgen
Marie Kristina Christensen skrev i efteråret 2020 en ny tekst til Nu er det længe siden med melodi af Oluf Ring.
Download teksten her og find melodien på YouTube eller i højskolesangbogen.
Gospel-kids
Se sangene nedenfor ...
Alt er muligt
- Tal om, at alt er muligt for Gud, selv døden er han herre over.
Gud gør mig tryg
- Tal om, at Gud er hos os, og han ønsker, at vi skal føle os trygge sammen med ham.
Ved du, hvor jeg bor?
- Tal om døden og det evige liv.
Himmel over jord
- Tal om døden og det evige liv.
Allehelgensang med understøttende billeder | Allehelgen og Halloween
Alt er muligt // Gospel-kids
Gud gør mig tryg // Gospel-kids
Ved du, hvor jeg bor? // Gospel-kids
Himmel over jord // Gospel-kids
Analyse af højtidens salmer
Den store hvide flok vi se
Til allehelgen synger mange denne salme.
Salmen er en glædes-salme, hvor Brorson vil invitere os med til at synge en stor tak til Jesus, fordi vi i troen på ham må glæde os til et evigt liv i fest sammen med Jesus og alle andre, der også holdt fast ved ham i dette liv.
Syng salmen sammen og snak om den. Mange ord og vendinger er umiddelbart lidt svære at forstå, men her er det forklaret, så I kan snakke om dens indhold.
Salmen
Den store hvide flok vi se
DDS 571
Tekst: Hans Adolph Brorson (1765) ud fra Åb 7,9-17
Melodi: Sperontes 1736, Johan H. Nebelong 1881, Thomas Laub omkring 1908. Gå til melodi1
Den store hvide flok vi se
som tusind bjerge fuld af sne,
med skov omkring
af palmesving,
for tronen, hvo er de?
Det er den helteskare, som
af hin den store trængsel kom
og har sig to't
i Lammets blod
til Himlens helligdom!
Dér holder de nu kirkegang
med uophørlig jubelklang
i høje kor,
hvor Gud han bor
blandt alle engles sang.2
Her gik de under stor foragt,
men se dem nu i deres pragt
for tronen stå
med kroner på
i Himlens præstedragt!
Sandt er det, i så mangen nød
tit tårestrøm på kinder flød,
men Gud har dem,
straks de kom hjem,
aftørret på sit skød;
nu holder de, hvor liv er bedst,
hos ham en evig løvsals-fest,
og Lammet selv
ved livets elv
er både vært og gæst.3
Til lykke, kæmpesamling, ja,
o, tusindfold til lykke da,
at du var her
så tro især
og slap så vel herfra!
Du har foragtet verdens trøst,
så lev nu evig vel, og høst,
hvad du har så't
med suk og gråd,
i tusind engles lyst!
Opløft din røst, slå palme-takt,
og syng af Himmel-kraft og magt:
Pris være dig
evindelig,
vor Gud og Lammet sagt!Om Brorson og salmens baggrund
Den danske folkekirke har en rigtig stor salmetradition, hvoraf en stor del findes i Den Danske Salmebog, der ligger i vore kirker. De tre største leverandører af salmetekster er Kingo (1600-tallet), Brorson (1700-tallet) og Grundtvig (1800-tallet). Hans Adolph Brorson var biskop i Ribe og skrev mange salmer, der stadig synges. Denne salme er først udgivet efter hans død, nemlig i Svane-sang (1765), der er sønnens udgivelse af de 70 salmer og digte, der ikke udkom, inden faderen døde.
Den er altså en salme, Brorson skrev i sidste del af sit liv, og den handler netop om livet efter døden.
Den tager – som Brorson altid gjorde – udgangspunkt i noget fra Bibelen. Her er det fra den sidste bog i Bibelen: Johannes´ Åbenbaring, kapitel 7, fra vers 9 til 17.
Johannes' Åbenbaring er egentlig en åbenbaring, som Jesus selv har fortalt til Johannes, der så skrev den ned. Den indeholder rigtig mange billeder, der skal tolkes. Brorson bruger mange af disse billeder, så lad os se på dem:
Analyse af salmen
Salmens første vers
- Den store hvide flok: Johannes ser en kæmpe flok af mennesker, der alle er klædt helt i hvidt tøj. De råber og svinger med palmegrene. Brorson skriver, at det ser ud som en bjergkæde fyldt med sne, så mange mennesker tænker han, der er!
- Så forklarer han, hvad billedet betyder: ”Det er den …”: Denne megastore flok mennesker er de kristne op gennem alle tider, der nu er samlet til en gigantisk fest-gudstjeneste. De har gennemgået en "stor trængsel", fordi mange af dem har været udsat for problemer og forfølgelse, fordi de var kristne. Men nu er deres liv her på jorden slut, og de kan være trygge og glade.
- Helteskare: De er en skare af helte – ikke fordi de selv er nogle superhelte, men fordi de holder fast ved Superhelten Jesus (dette ses ud af mange andre steder i Johannes' Åbenbaring) og har vasket deres tøj helt hvidt i det blod, Jesus ofrede på korset, da han som et offerlam gav sit eget liv for at frelse os. Paradoksalt: vores ”beskidte liv” kan vaskes helt rent i blod!
- To't betyder toet eller tvættet, der betyder vasket. Det betyder, at Jesus ved sin død har bragt os mulighed for at modtage Guds fulde tilgivelse helt gratis.
- Denne flok af frelste mennesker er nu samlet til en stor lovsangsfest for Jesus!
- Palmegrene fungerede på Jesus' tid som flag, som flag gør i dag: man vifter med dem, når man hylder nogen.
- Med til festen er også alle Guds engle, som det ses fx i kapitel 5 i Johannes´ Åbenbaring.
Salmens andet vers
- Her beskrives, hvordan deres liv her på jorden ikke altid var særlig godt. Men nu er de konger (kroner) og præster (præstedragt). Dette billede bruges flere steder i Bibelen (fx Johannes' Åbenbaring, kapitel 1 vers 6) til at beskrive, at vi får del i Guds magt og herlighed, og at vi må leve helt tæt sammen med ham. Dengang Bibelen blev skrevet havde præster en særlig tæt adgang til Gud, som andre mennesker ikke havde. Dette ændres, når et menneske tror på Jesus: så er det så tæt sammen med Gud, som nogen kan være, hvad enten man er præst eller ej.
- Aftørret på sit skød: Her tager Brorson et billede fra kapitel 21 i Johannes' Åbenbaring op: Efter døden vil opstandelsen komme, hvor vi skal leve evigt sammen med Gud på en helt ny jord. Her vil Gud selv tørre tårerne af vore øjne. Brorson beskriver det som et barn, der sidder på fars skød og bliver trøstet. Det er hentet fra Jesus' ord om, at vi må kalde Gud for vores Far og være hans børn.
- Løvsalsfest: Her henter Brorson en af de gamle jødiske fester ind, hvor Gud sagde (se fx 3. Mosebog, kapitel 23), at de skulle bo i løvhytter (altså primitive hytter, der er bygget hurtigt) for at mindes, at de på vej fra Egypten til deres endelige land boede i midlertidige boliger. Samtidig havde festen også et håb om, at en dag ville man bo permanent på det gode sted, og det er det, Brorson spiller på her.
- Livets elv: Elv er nordisk for flod. I Johannes' Åbenbaring beskrives den nye jord som et sted, hvor Livets flod er, som et symbol på kilden til det evige liv.
- Jesus er både vært og gæst: Jesus (offerlammet) er både ham, der er årsag til hele festen: uden ham havde der aldrig blevet en frelse og en ny jord – og samtidig er han med og fester i glæde sammen med os! I modsætning til livet her og nu, skal vi til den tid kunne se og røre ved Jesus – og måske danse med ham.
Salmens tredje vers
- Er simpelthen et stort tillykke til denne store frelste flok – som Brorson også en dag er med i. Denne flok valgte ikke verdens trøst – altså kun at nøjes med de glæder, dette liv kan bringe os. De satsede først og fremmest på at leve sammen med Gud i troen (var her så tro især), også selv om det kunne medføre modstand og andre ubehageligheder. Og det, de på den måde har så´t (såede), kan de nu høste og nyde godt af i al evighed!
Video
Se spørgsmål, noder m.m. om allehelgen-sangen oppe under Sange.
Allehelgensang med understøttende billeder | Allehelgen og Halloween
Lege
Mørkegemme
Alle gemmer sig i mørket, undertaget én, der tæller til 50, og derefter går rundt og finder de andre. Aftal på forhånd, hvor man må gemme sig. Den der bliver fundet først, skal være den, der tæller næste gang.
Refleksløb
Hæng reflekser op, som deltagerne skal finde. Måske skal de gå en særlig rute eller finde puslespilsbrikker. Se evt. mere på legekasse.dk/L274.
Lygten brænder
Gem en tændt lygte i en spand eller under en busk, og del gruppen op i to. Hvem finder først lygten?
Natløb
Leg "Lygten i spanden". Se mere på legekasse.dk/L148.
Byen sover
Se legekase.dk/L115.
Kreative idéer
Selvlysende engle ud af perler
Se legekasse.dk/758.
Skær i græskar
Skær fx kors ud og sæt lys indeni. Se legekasse.dk/L735.
Se også græskarhoveder i perler og malede pyntegræskar.
Lav glaslysestager
Se legekasse.dk/L182 og legekasse.dk/L182.
Klip sjove masker
Udklædning
Klæd jer sjovt ud, og tag billeder af jer med forskellig udklædning, fx med bibelske karakterer.
Lav en tændstiksraket
Mad
Slik
Spis slik, evt. noget, der kan relatere til det, I har formidlet om.
Uhyggeligt bagværk
Bag en uhyggelig kage ved at putte forskellige frugtfarver i dejen.
I kan også bage orange boller ved at putte frugtfarve i dejen.
Ristede græskarkerner
Ingredienser:
- 1 dl græskarkerner
- 2 spsk rapsolie
- 1 tsk flagesalt
Varm olien på en pande og tilsæt kerner og salt. Steg ved høj varme og rør hele tiden. Kom dem bagefter på køkkenrulle og drys med mere flagesalt.
I kan også eksperimentere med forskellige smagsvarianter. Put fx chili, paprika, spidskommen eller andet i dele af portionen.
Andre idéer
Du kan finde mere om emnet i vores frø-bøger på disse T-numre:
Børnefrø (formidling for børneklubber /-kirker)
- T208
- T252
- T285
- T294
- T298
Juniorfrø (formidling for juniorklubber /-kirker)
- T436
- T467
- T468
- T469
- T470
- T483
- T530
Kirkefrø (kirkeårets tekstrækker for børn)- T608
- T683
- T684
På opdagelsesrejse i kirken (til minikonfirmandundervisning)
- T709
Minifrø til legestuer/babysalmesang har også to samlinger om allehelgen: Det store festmåltid (Minifrø 1) og De ti brudepiger (Minifrø 2)
T-numrene er en hurtig adgang til formidling over for forskellige målgrupper (efter du har logget ind på Min side). Kræver adgang til bøgerne, som købes én gang for alle via de respektive links herover.
Frederik introducerer temasiden ...
