Allehelgen og halloween for børn T195
Halloween er noget med græskar og uhyggelige kostumer med blod, hekse og zombier. Det er der mange børn, der tænker på, hvis du siger "halloween". På dansk hedder det faktisk allehelgen (af all hallows' = alle helliges og eve = aften). Så hvorfor hedder det halloween? Hvorfor hedder det allehelgen? Det er det samme svar: Det er for at mindes dem, der er døde i troen (altså "de hellige"). Hvornår er det allehelgen? Allehelgen falder første søndag i november og er en dag, hvor vi kan minde os selv om de døde. I 2024 er det allehelgen søndag den 3. november. Halloween (den 31. oktober) foregår også næsten samtidigt med De dødes dag (den 1. og 2. november). De dødes dag (kendt fra Disney-/Pixarfilmen Coco) er en latinamerikansk fejring, der blander præcolombianske ritualer og allehelgensdag. Det er derfor ikke tilfældigt, at allehelgen, halloween og de dødes dag næsten falder samtidigt. I kirken kan vi være med til at bestemme, hvordan vi taler om døden. Døden skal ikke præsenteres som noget uhyggeligt, men som noget, Jesus har vundet over. Derfor fejrer man også allehelgensgudstjeneste allehelgensdag (også kaldet hellemisse 1. søndag i november). Her giver bønner, salmer og særligt højtlæsningen af navnene på dem i sognet, der i løbet af året er døde, god plads til at mindes og sørge over familie og venner, som vi har mistet. Traditionelt også for at mindes kristne martyrer og helgener. Ligesom med de dødes dag, så er der også i Danmark blandet noget folketro sammen med allehelgensaften: Derfor kommer der hekse, dæmoner og mørke kræfter for at drille de hellige på allehelgensdag.- Hvad handler det om
Hvad handler temaet om
De fleste børn holder af at feste og være sammen med andre om det. Det gælder fx traditioner som jul, fødselsdag, MGP-fest, fastelavnsfest osv. Når vi taler om halloween, så er det for børn endnu en festlig lejlighed, som de har mulighed for gøre noget sjovt og spændende ud af en gang om året. Her er der mulighed for at få slik, klæde sig ud og pynte anderledes op både ude og inde. Børnene kan være kreative med det, der skal spises, og de kan finde på sjove ord til maden, der skal indtages.
Nogle voksne er lidt i tvivl, om det er OK at børnene fejrer halloween. For hvad er det nu vi fejrer? Døden, kan man fejre den? I kirken holder vi ”allehelgen”, her mindes vi dem, som er døde i løbet af året. Ved gudstjenesten allehelgensdag skabes der gennem bønner, salmer og musik et særligt rum til at mindes dem, vi har mistet i løbet af året. I mange kirker bliver navnene læst op, og man kan tænde et lys for dem.
Vi kan godt hjælpe børnene til at holde både halloween og allehelgen på samme tid i hjemmet og i klubben, og samtidig give mulighed for at bringe Bibelens budskab videre.
Børnene kan igennem halloween og allehelgen få en mulighed for at bruge deres kreative evner og udfordre deres sanser, og måske bearbejde nogle af de svære tanker de gør sig om liv og død. For os voksne er det en god og vigtigt mulighed for, at vi kan tale om døden, sorgen, det evige liv og om Guds hjælp i det svære.
Vi har mange beretninger i Bibelen, som kan hjælpe os med muligheden for at tale om disse svære og vigtige emner.
- Bibelfortælling
Her finder du fire forslag til bibeltekster, som kan benyttes til allehelgen. Vælg den, der passer til dig og din målgruppe.
- Daniel i løvekulen (Dan 6,1-25)
- Enken i Nain ( Luk 7, 11–17)
- Johannes ser ind i himlen (Åb 21,1-5)
- Johannes fortæller om Jesus' død og opstandelse (Joh 20,1-10)
Daniel i løvekulen (Dan 6,1-25)
Læs højt om Daniel i løvekulen, og tal om døden og det at bede, når man er bange.
Det havde været en helt almindelig dag her i vores grotte, løvekulen. Vi løver havde ligget dovne i solen og viftet fluer væk med vores haler. Vi var sultne, for det var efterhånden nogle dage siden, vi sidst havde spist. Hen mod aften kom der en flok mennesker herhen. De havde én mand med, som jeg hurtigt fandt ud af, skulle herned til os. Han skulle være løvemad inden natten faldt på. Jeg slikkede mig om munden ved tanken. Jeg var faktisk forfærdelig sulten. Lige som de plejede, lukkede mændene den mand ind i løvekulen, som skulle straffes. De sørgede også for at lukke forsvarligt efter sig – både for at vi selvfølgelig ikke kunne slippe ud, men også for at manden ikke skulle lykkes med at flygte herfra.
Vi plejer ikke at vente særligt længe med at angribe vores bytte, men i dag var det anderledes. Det kunne jeg mærke. Selvom maven rumlede og tænderne næsten løb i vand ved synet af ham, sprang hverken jeg eller de andre løver frem mod manden. Det var en mærkelig mand. Der var noget anderledes over ham. Han var bange, selvfølgelig var han det. Alligevel var der en underlig ro over ham. Som om han troede vi kunne lade ham gå. Det har jeg aldrig oplevet før. Han havde foldede hænder. Jeg tror han bad. Og så var det jeg fornemmede, at han ikke var alene. Jeg kunne mærke at noget eller nogen lukkede min mund. Det var en engel. Den kom fra Gud og ville passe på manden. Og hele natten kunne vi ikke åbne vores gab. Og hele natten sad manden med foldede hænder dér midt mellem os sultne løver. Da solen stod op, kom kongen løbende og råbte på manden, som hed Daniel. Og jeg hørte, Daniel svarede ham, at Gud havde sendt en engel for at passe på ham, så han var stadig i live. Kongen lo af lykke og befalede nogle mænd at hente Daniel ud af vores løvekule og bringe ham hen til kongen. I dagene efter alt dette mærkelige hørte jeg, at Kongen havde sendt besked om, at alle i hans land skulle bede til den Gud, der med sin engel havde reddet Daniel. Jeg kan stadig den dag i dag mærke englens hænder om mit gab, den nat hvor jeg ikke kunne æde et menneske.
Tegnefilm og figurer til Skuffebibelen
Vis tegnefilmen om Daniel i løvekulen og klip figurerne ud som aktivitet eller som en måde at genfortælle historien.
Se nederst i denne spalte ...Til samtale
Vælg det eller de spørgsmål, som passer til din målgruppe.
- Hvad mon Daniel bad om i løvekulen?
- Har du oplevet at komme ud for noget svært, hvor du prøvede at bede?
- Hvorfor mon Gud hjalp Daniel?
- Tror I, Daniel troede, at han skulle dø?
- Kan man være klar til at skulle dø?
Enken i Nain (Luk 7,11–17)
Fortæl med egne ord, eller læs beretningen højt, om enken der mister sin søn, men på forunderlig vis får ham tilbage igen. Brug teksten til at tale om, at Jesus har magt over døden.
Hej, jeg bor i byen Nain sammen med min søn. Jeg er rigtig glad for ham. Han hjælper mig meget med at skaffe mad, så vi kan leve. Jeg har nemlig mistet min mand, så vi er helt alene os to. Men nu skal jeg fortælle jer om noget forfærdeligt, der er sket for mig.
En dag blev min søn meget syg, og det blev værre og værre. Jeg var så bekymret for ham. Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne, for at han skulle blive rask igen, men ingenting hjalp. Det var frygteligt. Til sidst døde min søn. Jeg var så ked af det og bange, for hvordan skulle jeg nu klare mig helt alene uden min mand og min søn?
Folk fra byen kom og hjalp mig. Vi lagde min søn på en båre og bar ham ud til en grav, men mens vi var på vej, kom Jesus forbi. Han kiggede på mig, og Jesus så også ked ud af det. Jeg kunne se, at han forstod min forfærdelige situation. Han kom hen til mig, kiggede mig dybt i øjnene og sagde: “Græd ikke.” Derefter gik han hen til båren og sagde til min døde søn: “Unge mand, stå op.” Jeg tror, jeg glemte at trække vejret. Jeg stod bare helt stille. Min dreng satte sig op. Han var blevet levende igen. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle sige. Der var så mange forskellige følelser. Jeg var så glad, jeg kunne ikke tro det. Min søn var blevet levende igen. Lyder det ikke vildt?
Til samtale
Vælg det eller de spørgsmål, som passer til din målgruppe.
- Hvordan er det, når man er bekymret for nogen, der er syg?
- Hvordan kan Gud gøre drengen levende igen?
- Hvordan er det at miste?
- Kan Jesus hjælpe mennesker i dag?
Johannes ser ind i himlen (Åb 21,1-5)
Fortæl med egne ord, eller læs beretningen højt, om Johannes der ser ind i himlen. Brug det som en mulighed for at tale om Himlen.
Undskyld! (Kommer gabende ind, gnider sig i øjnene). Jeg er så søvnig! Jeg har sovet så mærkeligt i nat. Jeg har haft en fantastisk drøm. Tænk jer, jeg så hele jorden og hele himmelrummet. Det var bare stort. Men lige pludselig forsvandt det hele. Både jorden og himlen og havet var der ikke mere. Jeg blev faktisk bange! Men så skete der noget helt vidunderligt! En engel tog mig ved hånden og førte mig op på et meget højt bjerg. Derfra så jeg et syn, jeg aldrig vil glemme: En stor, flot by kom ned fra Guds himmel. Den strålede som de smukkeste og dyreste ædelstene, I kan tænke jer. Selve byen og dens gader var af det reneste guld. Den lignede en terning. Dens længde, bredde og højde var ens. Jeg var ikke spor i tvivl om, at det var en hellig by. Derfor vil jeg kalde den det nye Jerusalem.
Alting var nyt.
Det var helt vildt, hvad jeg så, og pludselig hørte jeg også en stemme sige: “Nu er Guds bolig hos menneskene. Gud vil selv være hos dem. Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere. Heller ikke sorg, skrig eller pine skal være mere. For det, der var før, er forsvundet.”
Stemmen sagde også: “Se, jeg gør alting nyt. Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.”
Jeg fik besked på at skrive det alt sammen ned, så det vil jeg gå hjem og gøre nu. Farvel! Vi ses forhåbentlig i det nye Jerusalem! - Jeg hedder for resten Johannes!
Til samtale
Vælg det eller de spørgsmål, som passer til din målgruppe.
- Kender I nogen, der er i Himlen?
- Hvorfor mon Johannes fik besked på at skrive alt ned?
- Hvordan tænker I, der skal være i himlen, hvis I må bestemme?
- Hvilke personer fra Bibelen bliver spændende at møde?
Johannes fortæller om Jesus' død og opstandelse (Joh 20,1-10)
Fortæl med egne ord, eller læs beretningen højt, om Johannes der fortæller om Jesus' død og opstandelse. Brug det som en mulighed for at tale om, at Jesus blev levende igen.
Hej, jeg hedder Johannes. Nu skal jeg fortælle jer om noget, jeg har oplevet. Det er så utroligt, at det på en måde er svært at tro. Det handler om Jesus, min bedste ven.
Jeg havde fulgtes med ham i en lang periode. Det var altid så spændende, når man var sammen med ham. I kan tro, han var god til at fortælle historier og rigtig god til at tale med mennesker. Jeg har simpelthen lært så meget af ham.
En dag skete der noget sørgeligt. Nogle var sure på ham, fordi han fortalte om Gud, og fordi han fortalte, at han var Guds søn. Derfor slog de ham ihjel. Jeg forstod det ikke. En mand der kun gjorde gode ting. De hang ham på et kors. Da han var død, var der nogle, der lagde ham i en grav. Jeg var så ulykkelig, men også bange, så jeg gemte mig sammen med de andre disciple, der også var venner
med Jesus. Pludselig kom Maria. Hun var hvid i hovedet, men hun lyste også op. Hun råbte, at Jesus var levende. Det var umuligt, han var jo død - han lå i graven. Men hun blev ved. Hun sagde: “Jeg har set ham i live, han lever, gå selv ud og se, at graven er tom.” Jeg måtte se det, så jeg
løb, alt hvad jeg kunne. Graven var tom. Hvor var Jesus? Jeg forstod det ikke. Jesus var blevet levende igen, ikke engang døden kunne holde på ham. Jesus var Gud søn. Jeg forstod nu, at alt er muligt for Jesus.
Til samtale
Vælg det eller de spørgsmål, som passer til din målgruppe.
- Hvad kunne I godt tænke jer, at Gud gjorde, når han nu kan alt?
- Hvad tænker I om, at Jesus blev levende igen?
- Hvad ville I have tænkt, hvis I var Johannes?
---
Daniel i løvekulen
- Se oversigtsbillede af hvordan du bruger tegnefilm og figurer.
- Download pdf med figurer.
- Se tegnefilm nedenfor:
- Formidling med græskar
Kreativ formidling med græskar. Udvælg en eller flere emner, som I kan tale om, mens I skærer i græskar.
Græskaret skal vaskes og gøres rent
Jesus renser og fjerner din skyld
- “Vask mig fuldstændig ren for skyld, rens mig for synd! … Rens mig med isop for synd, vask mig hvidere end sne! … Skab et rent hjerte i mig, Gud, giv mig på ny en fast ånd!” Sl 51,4+9+12
Græskar gror over jorden på marken. Derfor er de beskidte og fyldt med jord, når de bliver høstet og samlet ind. Ligesom alle andre grøntsager skal græskarene vaskes, inden de kommer i butikken. Vi fødes som syndere og har brug for, at Jesus renser os og fjerner vores skyld. Jesus tilgiver os i dåben og vil tilgive os igen og igen.
Græskaret skal åbnes og tømmes
Du er fyldt med frø, som kan spredes og blive til liv
- “Men det, som blev sået i den gode jord, det er ham, der hører ordet og fatter det og så bærer frugt og giver hundrede eller tres eller tredive fold.” Matt 13,23
Vi er Guds hjælpere. Når vi møder mennesker og deler vores tro eller et ord om Jesus, så er det et lille frø, vi sår i andre, som kan vokse og blive til tro på Jesus hos dem. Selv de mindste frø, de samtaler eller gerninger vi gør, har en betydning. De kan vokse og blive til noget stort. Nogle gange tager det lang tid, inden troen vokser i mennesker – ligesom det kan tage mange år for træer at vokse sig store.
Tal om, hvem der har sået noget i dig, og hvem du har sået noget hos, og hvem du kan så noget hos.
Græskaret får skåret et smilende ansigt
Gud får os til at smile
- “Mine læber skal juble, når jeg lovsynger dig, og min sjæl, som du har udfriet, skal juble.” Sl 71,23
- “Du forvandlede min klage til dans, du tog min sørgedragt af mig og klædte mig i glæde.” Sl 30,12
Når vi skærer i græskar, kan vi lave et smil. Alle gode ting i livet er gaver fra Gud, som vi må glæde og over hver dag. Vi kan også lave et surt ansigt eller et sjovt eller et ked af det ansigt. Vores liv er fyldt med glæder og sorger.
Tal om noget sjovt. Hvem får først de andre til at smile eller grine?
Tal om, hvad der kan gøre os kede af det, og hvordan vi kan hjælpe hinanden i hverdagen.
Græskaret skal have et lys i sig
Gud sætter et lys i dig, som skal skinne for hele verden
- “I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset. Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene.” Matt 5,14-16
Når der sættes et lys i græskarlygten, lyser den op omkring sig, så man fx kan se en sti eller et dørtrin. Som kristne har Gud sat lys i os, der lyser op, så andre mennesker kan finde vej til Gud og komme til tro. Vi skal ikke holde vores tro for os selv og gemme den væk, men gå ud i verden, til familie, naboer, venner og fjender, og med den måde vi opfører os, vise disse mennesker Guds kærlighed.
Se eksempler på udhulede græskar med kors og lys: legekasse.dk/L735
- Lysfest
Hold en lille lysfest, hvor I glæder jer over lysets magt i mørket. Brug bibelverset: “Jeg er verdens lys” (Joh 8,12b).
Vis forskellige ting, der kan lyse. Fx en lommelygte, fakkel, telefon, noget legetøj, lampe, eller et stearinlys. Fortæl, at lyset hjælper os til mange ting.
En dag står Jesus på tempelpladsen. Her fortæller han en masse mennesker, at han er et lys, som kan lyse og oplyse vejen for os. Han taler ikke om et gadelys, der står stille og kun kan lyse rundt om sig, men han taler om et lys, der bevæger sig. Vis et stearinlys, eller gå rundt med en lygte og lys forskellige steder, og spørg, hvad vi bruger et lys til? (Fx at lyse, så vi ikke bliver bange, at vise vej osv.)
Vi kan ikke se Jesus helt konkret som et lys, men når vi tror på Jesus, så har han lovet, at han vil vise os vej og lyse for os.
Fortæl, hvordan han fx lyste for folk han mødte ved at hjælpe dem. Fortæl for eksempel bibelfortællingen om Enken i Nain (se under fanen bibelfortælling). Eller brug samtaleemnet Lys i mørke (se under fanen Undringsspørgsmål).
Idéer til aktiviteter
- Pynt med lys rundt, hvor det er muligt.
- Lad evt. børnene have lavet nogle glaslysestager (se kreativ) på forhånd, som kan stå på en rute, som de skal gå.
- Gå en rute, hvor I følger nogle lys. Måske bliver der læst noget op undervejs, måske møder man nogle spændende personer undervejs.
- Sluk stearinlys eller lyset, og se hvor mørkt det bliver.
- Gå ind i et mørkt rum, og tænd et lille stearinlys.
- Lav udhulede græskar med kors og lys: legekasse.dk/L735
- Giv hvert barn et lys med hjem.
- Brug en lygte eller lampe, og lav skyggebillede-fortællinger bag et hvidt lagen - med jer selv eller med figurer I klipper i papir.
- Lav et stort kors af fyrfadslys, som I sidder omkring, mens I synger.
- Uddel selvlysende kors, der symboliserer, at der er er lys i mørket. Børn synes, det er sjovt at lyse med lommelygte, inden de skal sove og se, hvor meget det lyser i mørket. Se fire forskellige modeller på lohse.dk
- Gå fakkeloptog.
- Lav bål-snacks i mørket, kun med lys fra bålet.
- Lav kunst med lyskæder. Brug lyskæden som "blyantsstreger", og dekorer kunst på jorden eller i hækken.
- Dyp jeres egne stearinlys.
- Undringsspørgsmål
Vælg et af de to samtaleemner:
At miste noget kært
Tal stille og roligt sammen om døden. Vær opmærksom på børnenes reaktioner undervejs - for nogle børn kan det være svært at tale om døden, fordi den måske er lidt for tæt på.
Allehelgen handler om at mindes dem, der er døde i det forgangne år. Lad børnene undersøge, hvilke kendte mennesker der er døde i løbet af året.
Fortæl om kendte mennesker, der har haft betydning for Danmark, og som vi stadig husker på: fx HC Andersen, Grundtvig, Kaj Munk, Luther, Prins Henrik.
Til samtale
- Lad evt. de børn, der har prøvet at miste en, de kender, fortælle om det.
- Tal om, hvordan man kan hjælpe nogen, der har mistet.
Lys i mørket
Har I prøvet at skulle gå ud i et skur i mørke og finde noget, og så er der bare helt mørkt? Eller gå hjem ad en vej, hvor der ikke er noget lys? Så er det ekstra godt at have en lygte på sig, fx mobiltelefonen eller en lommelygte. Måske har I et loft eller en kælder derhjemme, hvor I stiller en masse ting ud, som I ikke bruger mere. Det kan godt være uhyggeligt at gå der, indtil lyset bliver tændt.
Når vi bliver lidt bange, kan det hjælpe os at bede til Gud. Vi kan bede Fadervor, eller vi kan blot sige: “Gud hjælp.” Det kan også ofte hjælpe os at synge en lille sang.
Til samtale
Vælg det eller de spørgsmål, som passer til din målgruppe.
- Kender I til det at være bange i mørket?
- Hvad kan man være bange og bekymret for?
- Hvad handler fadervor om?
- Hvilke sange er gode at synge, når man er ked af det?
- Sange
Brug de forskellige sange i din formidling:
Allehelgensang
En ny sang skrevet til denne temaside
- Se sangen på video nedenfor ...
- Download tekst og noder
- Download tekst og akkorder
- Download PowerPoint med teksten
Sangen er skrevet i 2022 af DFS-konsulent Elisabeth Holdensen og musikunderviser og lærer Brian Fomsgaard.
Til samtale
- Tal om, hvad sangen betyder, og hvad den ønsker at minde os om.
- Hvad betyder det, at vi en dag skal mødes?
Syng med
Brug sangforslagene fra sangbogen Syng med til at tale om trygheden i, at Gud er med os. Han går ved vores side, også selvom vi ikke kan mærke det.
- 58 Ikke en spurv
- 59 Jeg vil selv gå foran
- 63 Ingen er så tryg i fare (DDS 49)
- 217 Lysets engel går med glas (DDS 747)
Køb Syng med (som hardback) - fås også med spiralryg
Nu er det allehelgen
Marie Kristina Christensen skrev i efteråret 2020 en ny tekst til Nu er det længe siden med melodi af Oluf Ring.
Download teksten her og find melodien på YouTube eller i højskolesangbogen.
Gospel-kids
Se sangene nedenfor ...
Alt er muligt
- Tal om, at alt er muligt for Gud, selv døden er han herre over.
Gud gør mig tryg
- Tal om, at Gud er hos os, og han ønsker, at vi skal føle os trygge sammen med ham.
Ved du, hvor jeg bor?
- Tal om døden og det evige liv.
Himmel over jord
- Tal om døden og det evige liv.
- Analyse af højtidens salmer
Den store hvide flok vi se
Til allehelgen synger mange denne salme.
Salmen er en glædes-salme, hvor Brorson vil invitere os med til at synge en stor tak til Jesus, fordi vi i troen på ham må glæde os til et evigt liv i fest sammen med Jesus og alle andre, der også holdt fast ved ham i dette liv.
Syng salmen sammen og snak om den. Mange ord og vendinger er umiddelbart lidt svære at forstå, men her er det forklaret, så I kan snakke om dens indhold.
Salmen
Den store hvide flok vi se
DDS 571
Tekst: Hans Adolph Brorson (1765) ud fra Åb 7,9-17
Melodi: Sperontes 1736, Johan H. Nebelong 1881, Thomas Laub omkring 1908. Gå til melodi1
Den store hvide flok vi se
som tusind bjerge fuld af sne,
med skov omkring
af palmesving,
for tronen, hvo er de?
Det er den helteskare, som
af hin den store trængsel kom
og har sig to't
i Lammets blod
til Himlens helligdom!
Dér holder de nu kirkegang
med uophørlig jubelklang
i høje kor,
hvor Gud han bor
blandt alle engles sang.2
Her gik de under stor foragt,
men se dem nu i deres pragt
for tronen stå
med kroner på
i Himlens præstedragt!
Sandt er det, i så mangen nød
tit tårestrøm på kinder flød,
men Gud har dem,
straks de kom hjem,
aftørret på sit skød;
nu holder de, hvor liv er bedst,
hos ham en evig løvsals-fest,
og Lammet selv
ved livets elv
er både vært og gæst.3
Til lykke, kæmpesamling, ja,
o, tusindfold til lykke da,
at du var her
så tro især
og slap så vel herfra!
Du har foragtet verdens trøst,
så lev nu evig vel, og høst,
hvad du har så't
med suk og gråd,
i tusind engles lyst!
Opløft din røst, slå palme-takt,
og syng af Himmel-kraft og magt:
Pris være dig
evindelig,
vor Gud og Lammet sagt!Om Brorson og salmens baggrund
Den danske folkekirke har en rigtig stor salmetradition, hvoraf en stor del findes i Den Danske Salmebog, der ligger i vore kirker. De tre største leverandører af salmetekster er Kingo (1600-tallet), Brorson (1700-tallet) og Grundtvig (1800-tallet). Hans Adolph Brorson var biskop i Ribe og skrev mange salmer, der stadig synges. Denne salme er først udgivet efter hans død, nemlig i Svane-sang (1765), der er sønnens udgivelse af de 70 salmer og digte, der ikke udkom, inden faderen døde.
Den er altså en salme, Brorson skrev i sidste del af sit liv, og den handler netop om livet efter døden.
Den tager – som Brorson altid gjorde – udgangspunkt i noget fra Bibelen. Her er det fra den sidste bog i Bibelen: Johannes´ Åbenbaring, kapitel 7, fra vers 9 til 17.
Johannes' Åbenbaring er egentlig en åbenbaring, som Jesus selv har fortalt til Johannes, der så skrev den ned. Den indeholder rigtig mange billeder, der skal tolkes. Brorson bruger mange af disse billeder, så lad os se på dem:
Analyse af salmen
Salmens første vers
- Den store hvide flok: Johannes ser en kæmpe flok af mennesker, der alle er klædt helt i hvidt tøj. De råber og svinger med palmegrene. Brorson skriver, at det ser ud som en bjergkæde fyldt med sne, så mange mennesker tænker han, der er!
- Så forklarer han, hvad billedet betyder: ”Det er den …”: Denne megastore flok mennesker er de kristne op gennem alle tider, der nu er samlet til en gigantisk fest-gudstjeneste. De har gennemgået en "stor trængsel", fordi mange af dem har været udsat for problemer og forfølgelse, fordi de var kristne. Men nu er deres liv her på jorden slut, og de kan være trygge og glade.
- Helteskare: De er en skare af helte – ikke fordi de selv er nogle superhelte, men fordi de holder fast ved Superhelten Jesus (dette ses ud af mange andre steder i Johannes' Åbenbaring) og har vasket deres tøj helt hvidt i det blod, Jesus ofrede på korset, da han som et offerlam gav sit eget liv for at frelse os. Paradoksalt: vores ”beskidte liv” kan vaskes helt rent i blod!
- To't betyder toet eller tvættet, der betyder vasket. Det betyder, at Jesus ved sin død har bragt os mulighed for at modtage Guds fulde tilgivelse helt gratis.
- Denne flok af frelste mennesker er nu samlet til en stor lovsangsfest for Jesus!
- Palmegrene fungerede på Jesus' tid som flag, som flag gør i dag: man vifter med dem, når man hylder nogen.
- Med til festen er også alle Guds engle, som det ses fx i kapitel 5 i Johannes´ Åbenbaring.
Salmens andet vers
- Her beskrives, hvordan deres liv her på jorden ikke altid var særlig godt. Men nu er de konger (kroner) og præster (præstedragt). Dette billede bruges flere steder i Bibelen (fx Johannes' Åbenbaring, kapitel 1 vers 6) til at beskrive, at vi får del i Guds magt og herlighed, og at vi må leve helt tæt sammen med ham. Dengang Bibelen blev skrevet havde præster en særlig tæt adgang til Gud, som andre mennesker ikke havde. Dette ændres, når et menneske tror på Jesus: så er det så tæt sammen med Gud, som nogen kan være, hvad enten man er præst eller ej.
- Aftørret på sit skød: Her tager Brorson et billede fra kapitel 21 i Johannes' Åbenbaring op: Efter døden vil opstandelsen komme, hvor vi skal leve evigt sammen med Gud på en helt ny jord. Her vil Gud selv tørre tårerne af vore øjne. Brorson beskriver det som et barn, der sidder på fars skød og bliver trøstet. Det er hentet fra Jesus' ord om, at vi må kalde Gud for vores Far og være hans børn.
- Løvsalsfest: Her henter Brorson en af de gamle jødiske fester ind, hvor Gud sagde (se fx 3. Mosebog, kapitel 23), at de skulle bo i løvhytter (altså primitive hytter, der er bygget hurtigt) for at mindes, at de på vej fra Egypten til deres endelige land boede i midlertidige boliger. Samtidig havde festen også et håb om, at en dag ville man bo permanent på det gode sted, og det er det, Brorson spiller på her.
- Livets elv: Elv er nordisk for flod. I Johannes' Åbenbaring beskrives den nye jord som et sted, hvor Livets flod er, som et symbol på kilden til det evige liv.
- Jesus er både vært og gæst: Jesus (offerlammet) er både ham, der er årsag til hele festen: uden ham havde der aldrig blevet en frelse og en ny jord – og samtidig er han med og fester i glæde sammen med os! I modsætning til livet her og nu, skal vi til den tid kunne se og røre ved Jesus – og måske danse med ham.
Salmens tredje vers
- Er simpelthen et stort tillykke til denne store frelste flok – som Brorson også en dag er med i. Denne flok valgte ikke verdens trøst – altså kun at nøjes med de glæder, dette liv kan bringe os. De satsede først og fremmest på at leve sammen med Gud i troen (var her så tro især), også selv om det kunne medføre modstand og andre ubehageligheder. Og det, de på den måde har så´t (såede), kan de nu høste og nyde godt af i al evighed!
- Video
- Lege
Mørkegemme
Alle gemmer sig i mørket, undertaget én, der tæller til 50, og derefter går rundt og finder de andre. Aftal på forhånd, hvor man må gemme sig. Den der bliver fundet først, skal være den, der tæller næste gang.
Refleksløb
Hæng reflekser op, som deltagerne skal finde. Måske skal de gå en særlig rute eller finde puslespilsbrikker. Se evt. mere på legekasse.dk/L274.
Lygten brænder
Gem en tændt lygte i en spand eller under en busk, og del gruppen op i to. Hvem finder først lygten?
Natløb
Leg "Lygten i spanden". Se mere på legekasse.dk/L148.
Byen sover
Se legekase.dk/L115.
- Kreative idéer og Aktiviteter
Selvlysende engle ud af perler
Se legekasse.dk/758.
Skær i græskar
Skær fx kors ud og sæt lys indeni. Se legekasse.dk/L735.
Se også græskarhoveder i perler og malede pyntegræskar.
Lav glaslysestager
Se legekasse.dk/L182 og legekasse.dk/L182.
Klip sjove masker
Udklædning
Klæd jer sjovt ud, og tag billeder af jer med forskellig udklædning, fx med bibelske karakterer.
Lav en tændstiksraket
- Mad
Slik
Spis slik, evt. noget, der kan relatere til det, I har formidlet om.
Uhyggeligt bagværk
Bag en uhyggelig kage ved at putte forskellige frugtfarver i dejen.
I kan også bage orange boller ved at putte frugtfarve i dejen.
Ristede græskarkerner
Ingredienser:
- 1 dl græskarkerner
- 2 spsk rapsolie
- 1 tsk flagesalt
Varm olien på en pande og tilsæt kerner og salt. Steg ved høj varme og rør hele tiden. Kom dem bagefter på køkkenrulle og drys med mere flagesalt.
I kan også eksperimentere med forskellige smagsvarianter. Put fx chili, paprika, spidskommen eller andet i dele af portionen.
- Andre idéer
Du kan finde mere om emnet i vores frø-bøger på disse T-numre:
Børnefrø (formidling for børneklubber /-kirker)
- T208
- T252
- T285
- T294
- T298
Juniorfrø (formidling for juniorklubber /-kirker)
- T436
- T467
- T468
- T469
- T470
- T483
- T530
Kirkefrø (kirkeårets tekstrækker for børn)- T608
- T683
- T684
På opdagelsesrejse i kirken (til minikonfirmandundervisning)
- T709
Minifrø til legestuer/babysalmesang har også to samlinger om allehelgen: Det store festmåltid (Minifrø 1) og De ti brudepiger (Minifrø 2)
T-numrene er en hurtig adgang til formidling over for forskellige målgrupper (efter du har logget ind på Min side). Kræver adgang til bøgerne, som købes én gang for alle via de respektive links herover.
Frederik introducerer temasiden ...