Prøv Juniorfrø!
Klik på At vaske hinanden herunder og scroll ned
Efter køb af bogen vil du have adgang til en side med Efterår og Forår og i alt 47 T-numre (som denne T418 nedenfor, en af fire samlinger under temaet Vand).
Du kan også downloade en teaser ved at klikke på billedet øverst.
At vaske hinanden T418
- Download samling
- Aktivitetsoversigt
- Baggrund & Leksikon
Baggrund
Jesus har virket og undervist for mange mennesker. Han har gjort mange undere og vist sig som en mægtig person. Nu nærmer påsken sig, der er meget, Jesus vil fortælle sine disciple, inden han skal dø på korset.
---
Leksikon
Salige (v.17): Hjertenslykkelige
- Sange
Syng Med
Nr. 111: Det du vil, at andre
Nr. 117: Jesus han er barnets ven
Nr. 118: Gud gør ikke forskel
Nr. 129: Spred lidt glæde
Nr. 188: Det betyder mer’ end du tror
Nr. 192: Må jeg smitte dig lidt---
Fællessang 4
Nr. 38: Elske som dig
Nr. 66: Højt ophøjet, men dybt nedbøjet
Nr. 97: Komme dit rige iblandt os (Levende tro)---
Fællessang 3
Nr. 3: Alle som tørster
Nr. 70: Herre, giv mig dine øjne
Nr. 117: Komme dit rige i blandt os
Nr. 144: Rens, mit hjerte GudKøb Syng med her eller køb Fællessang her
WorshipToday har lavet en playliste på YouTube med størstedelen af sangene fra Fællessang 4. Hør, lær og syng med!
- Undringsspørgsmål
Til samtale over Joh 13,1-17:
Hvad undrer du dig over ved beretningen om fodvaskningen?Hvorfor tror du, at Peter ikke ville have, at Jesus vaskede hans fødder, når de andre disciple tilsyneladende lod Jesus vaske deres (Joh 13,5-6)?
Hvordan ville du reagere, hvis Jesus kom og vaskede dine fødder?
Hvad vil du særligt huske fra beretningen om fodvaskningen i din hverdag?
Hvad fortæller det om Gud, at han lader hans søn, Jesus, vaske vores fødder?
Hvad fortæller beretningen om, hvem Jesus er?
---
Samtale blandt juniorer
Bliv inspireret til, hvordan juniorerne kan snakke og samtale om dagens emne: At hjælpe hinanden.
I bilaget ”Forslag til samtalemetoder” er der forslag til spørgsmål, samt præsentation af samtalemetoderne ”Gruppen rundt – én af gangen”, ”Cirkelsamtale” og ”Vælg et spørgsmål”.
(Download bilag her til højre) - Huskevers
- Kreativ Bøn
Se meget mere inspiration til at arbejde med bøn på boen.soendagsskoler.dk
---
Kreative bedeformer til juniorer
(Download bilag her til højre) - PowerPoint
Hvilke fødder vil du vaske
Udvælg et eller flere billeder af fødder og tal om, hvilke fødder du vil vaske?
Er det egentlig nemmere at vaske fødderne på dem, vi ikke kender, end dem, som vi kender?
(Download bilag her til højre)---
Bibelord
Vis fx et billede med bibelordet, og tal derefter om, hvordan vi kan tjene hinanden.(Download bilag her til højre)---
Vand
I denne powerpointpræsentation er der samlet en række billeder, som alle har at gøre med vand. Lad dig inspirere af billederne og brug evt. et eller flere, når du taler om emnet ”vand”.
(Download bilag her til højre) - Symboler
Dåben
I dåben fik vi lod og del i Jesus. Vi blev vasket i Faderen, Sønnen og Helligåndens navn.
Brug et eller begge billeder til at fortælle om vandets betydning i dåben.
(Download bilag her til højre) - Illustrationer
Ting at se på
Medbring en vaskebalje, sæbe og et håndklæde.---
Opgaver
Tal om sjove og sure opgaver. Fx bage, slå græs, gøre rent på værelset, rede seng osv. Hvad er det værste job: opvask, rengøre toiletter, samle skrald? Tal om, at Jesus gjorde noget, som mange af disciplene syntes var det værste – det mest ydmygende: at vaske andres fødder.---
Idoler/forbilleder
Medbring et billede af dit idol. Fx en fodboldspiller, sanger, skuespiller, en klubleder, mor, far, skolelærer, kammerat. Tal om idoler og gode og dårlige forbilleder. Fx en person, der får en til at gøre nogle dumme ting. Jesus er et godt forbillede.---
Samtaletegning (pdf og PowerPoint)
Tal om, hvordan vi kan hjælpe hinanden.
(Download bilag)---
Spejlbillede
Gå sammen to og to. Den ene udvælges til spejl og den anden som den, der står foran spejlet. Nu skal den ene være spejlbillede for den andens bevægelser og derfor gøre de samme ting. Efter nogen tid kan man skifte roller. - Drama
At hjælpe hinanden
Lav dramastykker, hvor det handler om at hjælpe/tjene hinanden ud fra tildelte rekvisitter.
Gå til legekasse.dk---
Skyggespil
Lav jeres eget skyggespil, hvor I viser, hvordan du kan være et forbillede for andre. I kan enten lave skyggespillet direkte på en overhead eller ved hjælp af stærkt lys og et lagen. - Levende fortælling
Bibeltekst: Joh 13,1-17
(”Levende fortællinger” – er en opdigtet fortælling, hvor man møder biblens personer ”live” og ser den bibelske beretning ud fra en af hovedpersonernes synsvinkel. Klæd dig ud og vær den person, som her er beskrevet.
Læs den noterede bibeltekst, som en del af din egen forberedelse.)Peter og fodvaskningen
”Peter” fortæller:
”Hej! Jeg hedder Peter. Nu skal jeg fortælle jer om en dag, hvor Jesus lærte mig noget vigtigt. En dag var alle disciplene samlet, vi skulle spise sammen. Normalt når vi samles, så er der en slave, der går rundt og vasker vores fødder, inden vi spiser. Men den her dag var der ingen, der gik i gang med at vaske vores beskidte fødder. Vi disciple kiggede på hinanden. Hvem ville nedværdige sig og gøre det, det er jo ulækkert at vaske andres tæer, og det var der ingen, der havde lyst til. Pludselig rejste Jesus sig op, og så begyndte han at vaske vores fødder. Vi kiggede på hinanden alle 12. Vi vidste ikke, hvad vi skulle sige eller gøre. Vi blev helt forskrækkede. Ville Jesus være vores tjener? Nej, hvor flovt. Da Jesus kom hen til mig, kunne jeg simpelthen ikke klare det. Så jeg sagde: ”Stop!” Det var jo bedre, det var mig, der vaskede fødder, end ham. Jesus sagde, at hvis han ikke vaskede mine fødder, kunne jeg ikke være hans discipel. Så bad jeg Jesus om at vaske ikke kun mine fødder, men også hænder og ansigt. ”Det er nok at bade fødderne”, sagde Jesus. ”Den, der er døbt, er ren over det hele”. Derefter kiggede Jesus på mig og alle de andre disciple og sagde: ”Peter, se på mig, og gør som mig. Tjen andre, som jeg har tjent dig”.”Pointe: Jesus ønsker, at vi skal tjene hinanden.
Ideer til rekvisitter: En balje med vand, et klæde.
Ideer til udklædning: Et tørklæde over hovedet, et lagen som kappe, sandaler eller bare tæer.
- Opgaveark
- Aktive idéer
Beskidte drenge
Lad drengene få lov til at gøre deres fødder beskidte og rigtig ulækre i fx tapetklister, mudder, kold havregrød, kaffegrums osv. Bagefter skal de vaske hinandens fødder rene. - Brug mobilen
Finde hjemmesider, hvor man kan hjælpe andre på forskellige måder
Lad juniorerne undersøge forskellige og konkrete områder.
Fx en gruppe skal undersøge, hvordan man kan hjælpe, og hvad man kan give til afrikanske børn. En gruppe undersøger, hvordan man kan hjælpe hjemløse i Danmark.
En gruppe undersøger, hvordan man kan hjælpe ældre mennesker i Danmark.
En gruppe undersøger, hvordan man kan hjælpe flygtninge.
En gruppe undersøger, hvilke hjælpemuligheder der er i lokalområdet. - Lege
Hvad finder du i fadet til fodbadet?
Læg forskellige ting ned i forskellige spande/baljer med forskelligt indhold fx vand, kold havregrød, tapetklister, spagetti og sand. Nu skal juniorerne med bind for øjnene gætte, hvad de mærker nede i skålen til fodbadet.---
Vandpistol på gulvet
Deltagerne deles i to hold. En fra hvert hold får bind for øjnene. Der lægges nu en vandpistol på gulvet. Det gælder om for holdet at få deres ”blinde” person til at finde pistolen ved at guide vedkommende frem.
Den blinde, der først får vandpistolen, må sprøjte med pistolen en gang. Der gives et point til det hold, der fik pistolen, og nu kan den næste deltager prøve.---
Ambulance-tik
I området er der placeret et ”hospital” (markeret ved et tæppe eller fx en jakke). Der er en, der vælges til at fange som i almindelig tik. Når man bliver fanget, lægger man sig på jorden og afventer 4 hjælpere, der kan få én hen til ”hospitalet”, hvor man bliver ”levende” igen.---
Konges efterfølger – Hvem følger du efter?
Del juniorerne op i mindre grupper på ca. 5 personer. En udnævnes til konge og er den person, der fører an. De andre skal stille sig op bag ved kongen og gøre nøjagtig det samme som kongen. Efter lidt tid skiftes der til en ny konge.
For at gøre det sværere kan man evt. sætte en bane op, hvor kongen fører an, men hvor de samtidig skal samarbejde for at komme igennem. De kan evt. holde hinanden i hænderne uden at måtte give slip, være bundet sammen, have bind for øjnene eller have en genstand på hovedet.---
Makker fange
En leg, hvor juniorerne er forpligtet på at hjælpe ens makker.
Gå til legekasse.dk---
Stafet og huskeleg
Læg 10 – 15 ting fra beretningen frem. Du kan fx lægge en vandbalje, et håndklæde, en neglefil, en neglesaks, fodsalt, fodcreme, et billede eller en figur af Jesus, en sandal, noget mad som symbol på, at de skulle mødes for at spise sammen, billede af en døbefont osv. Juniorerne deles ind i hold og løber stafet. Når de når op til tingene, får de 10 sekunder til at kigge på tingene og huske dem, hvor efter de løber ned og giver stafetten videre. Til sidst nævnes alle tingene fra et samlet hold. Kan de mon huske, hvad de så? De kan få point efter, hvor mange ting de kan huske.---
Bibelord - stafet
Del deltagerne op i hold med ca. 5. Skriv alle ordene fra bibelordet (Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre, ligesom jeg har gjort mod jer) på hver sit papir. Lav evt. nogle snydeord (opvaskebøjle, fødder, håndklæde, Jesus osv.). Læg alle papirerne med bagsiden opad på et begrænset område. Nu skal deltagerne en efter en løbe ud på banen og vende én seddel. Hvis der på papiret står det første ord, må man tage det med tilbage, og næste deltagere kan løbe ud efter ord nummer 2. Hvis man vender det forkerte ord, må man lade papiret ligge og løbe tilbage til holdet, som nu kan sende en ny løber ud for at vende et nyt stykke papir. Det hold, der først får samlet alle ordene i rækkefølge, har vundet. - Kreative idéer
En ”hjælpe-ven”
Alle får et stykke papir. Derpå skriver de et navn på en person, som de vil tjene i ugens løb (fx far, mor, søskende, en veninde osv.). Giv hinanden gode ideer om, hvordan I kan tjene andre.---
Gør tjenester for hinanden
Lav forskellige opgaver, der skal løses i klubben. Del dem op i hold, fordel opgaverne, og der gives point efter, hvordan man tjener hinanden. (Smøre boller, feje, rydde op, dække bord, skriver gode ord om hver enkelt junior, en kommer ind og er skadet… hvem hjælper? osv.).---
Gæt og grimasser – Hvem er dit forbillede?
Inddel juniorerne i mindre grupper. Lederen har fundet billeder af forskellige kendte personligheder/figurer, og de lægges i en skål. I skal fx skrive Anders And, Dronningen, Julemanden, en engel, en leder eller Nicklas Bendtner osv.
En juniorer trækker et billede og mimer personligheden, der vises derpå. De andre skal nu gætte, hvem det er. Når personligheden er gættet, er det den næstes tur. Når alle personligheder er trukket, lægger man dem tilbage i skålen igen. Man kan evt. medbringe et timeglas, så børnene har begrænset tid.Udvidelse:
Denne gang må man bruge så mange ord, man kan finde på uden at sige det direkte navn, så de andre kan gætte personen.
Næste gang skal man lave en statue ved hjælp af andre juniorer.
Sidste gang må der kun siges ét ord, derefter skal der gættes.Efter spillet kan lederen tage en snak med juniorerne, om der var nogen af disse personer, der er et forbillede. Tal om, hvorfor og hvorfor ikke de forskellige personligheder var forbilleder for dem.
---
Aftryk af fødder og hænder
Lad juniorerne få dagens bibeltekst og bibelord med hjem. Juniorerne er sammen to og to. De får hver et stykke karton, hvor de skal lave et aftryk af deres egne hænder og aftryk af modpartens fødder. De kan lave aftryk med fx maling eller tusch. Bagefter skal de skrive dagens bibelord (”Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre, ligesom jeg har gjort mod jer” (Joh 13,15)), eller de kan, i fællesskab, finde et bibelord fra Joh 13,1-17, som de vil huske. - Brug kroppen
Fodbad
Bed juniorerne om at vaske hinandens fødder, hvis de vil. Begynd evt. som leder at vaske juniorernes fødder.
Spørg dem, hvad de synes om det. Er det dejligt, underligt eller pinligt?
Fortæl, at disciplene ikke rigtig vidste, hvad de skulle gøre, da Jesus vaskede deres fødder.---
At se og gå efter sit forbillede
Lav en rute i lokalet med forskellige udfordringer i. Den første skal gå ruten igennem, og nr. 2 skal gøre det præcist som denne. Uden at sige noget, skal den første være et forbillede for den næste – og det handler om at se og derefter at huske og handle ud fra det, man har set.
Den første person bestemmer selv, hvordan man vil møde udfordringerne. Kravl over, under eller gå ved siden af, klap osv.---
”Skildpadde-leg”
Deltagerne skal kravle på knæene under en madras. De forestiller nu en skildpadde. Det gælder om at få ”skildpadden” til at bevæge sig, uden den taber ”skjoldet”. Det kræver samarbejde, hvis man fx skal bevæge sig over en stol eller under et bord.
I det kristne fællesskab er vi sat til at samarbejde og hjælpe hinanden.---
Appelsindans
Jesus er vores forbillede i at hjælpe andre. Lad juniorerne være sammen to og to, og lad dem opleve/erfare, hvordan man det kan være at hjælpes ad.
Gå til legekasse.dk---
Tjen andre, så tjener vi Jesus
Opsøg beboere i lokalområdet, og tilbyd dem, at et par juniorer kommer forbi og hjælper med fx en opvask, pante flasker, luge ukrudt osv. - Outdoor
Genskab beretningen
Tilbered et lækkert måltid fx over bål, og genskab fortællingen ved at lade lederne vaske juniorernes fødder, inden i spiser. - Global Mission i Børnehøjde
Indsamlingsideer
(Download bilag her til højre) - Aktuelle hjemmesider
Børn i Indien
Gå til soendagsskoler.dk
Lav et indsamlingsprojekt, og lad juniorerne hjælpe de indiske børn økonomisk.