T195


T195 - Allehelgen og halloween for børn


Formidling med græskar

Kreativ formidling med græskar. Udvælg en eller flere emner, som I kan tale om, mens I skærer i græskar.

 

Græskaret skal vaskes og gøres rent

Jesus renser og fjerner din skyld 

  • “Vask mig fuldstændig ren for skyld, rens mig for synd! … Rens mig med isop for synd, vask mig hvidere end sne! … Skab et rent hjerte i mig, Gud, giv mig på ny en fast ånd!” Sl 51,4+9+12

Græskar gror over jorden på marken. Derfor er de beskidte og fyldt med jord, når de bliver høstet og samlet ind. Ligesom alle andre grøntsager skal græskarene vaskes, inden de kommer i butikken.  Vi fødes som syndere og har brug for, at Jesus renser os og fjerner vores skyld. Jesus tilgiver os i dåben og vil tilgive os igen og igen. 

 


 

Græskaret skal åbnes og tømmes

Du er fyldt med frø, som kan spredes og blive til liv 

  • “Men det, som blev sået i den gode jord, det er ham, der hører ordet og fatter det og så bærer frugt og giver hundrede eller tres eller tredive fold.” Matt 13,23

Vi er Guds hjælpere. Når vi møder mennesker og deler vores tro eller et ord om Jesus, så er det et lille frø, vi sår i andre, som kan vokse og blive til tro på Jesus hos dem. Selv de mindste frø, de samtaler eller gerninger vi gør, har en betydning. De kan vokse og blive til noget stort. Nogle gange tager det lang tid, inden troen vokser i mennesker – ligesom det kan tage mange år for træer at vokse sig store.

Tal om, hvem der har sået noget i dig, og hvem du har sået noget hos, og hvem du kan så noget hos.

 


 

Græskaret får skåret et smilende ansigt

Gud får os til at smile

  • “Mine læber skal juble, når jeg lovsynger dig, og min sjæl, som du har udfriet, skal juble.” Sl 71,23
  • “Du forvandlede min klage til dans, du tog min sørgedragt af mig og klædte mig i glæde.” Sl 30,12

Når vi skærer i græskar, kan vi lave et smil. Alle gode ting i livet er gaver fra Gud, som vi må glæde og over hver dag. Vi kan også lave et surt ansigt eller et sjovt eller et ked af det ansigt. Vores liv er fyldt med glæder og sorger. 

Tal om noget sjovt. Hvem får først de andre til at smile eller grine?

Tal om, hvad der kan gøre os kede af det, og hvordan vi kan hjælpe hinanden i hverdagen.

 


 

Græskaret skal have et lys i sig

Gud sætter et lys i dig, som skal skinne for hele verden 

  • “I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset. Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene.” Matt 5,14-16

Når der sættes et lys i græskarlygten, lyser den op omkring sig, så man fx kan se en sti eller et dørtrin. Som kristne har Gud sat lys i os, der lyser op, så andre mennesker kan finde vej til Gud og komme til tro. Vi skal ikke holde vores tro for os selv og gemme den væk, men gå ud i verden, til familie, naboer, venner og fjender, og med den måde vi opfører os, vise disse mennesker Guds kærlighed.

Se eksempler på udhulede græskar med kors og lys: legekasse.dk/L735

Udskrevet fra: https://soendagsskoler.dk/udskriv/formidling-med-brug-af-graeskar - d. 19-04-2024 kl. 07:34 Må kun bruges af