Naturlejr T111
- Hvad handler det om
Frisk luft og blæst i håret – et sted vi holder af
Vi kan daglig forundres over Guds skaberværk. Når vi kigger ud ad vinduet og ser blomsterne i haven, går en tur i skoven eller mærker blæsten i håret! Eller når vi finder den lille myre, der hårdt slider i det, mens koen tygger drev på bondemandens mark. Så kan vi da ikke andet end bliver forundret! Eller kan vi det? Er der nogen, der har været med til at åbne vores øjne for Guds storhed og alle de muligheder, som naturen giver os?
Jesus brugte selv naturen, da han vandrede omkring. “Se på himlens fugle”, sagde han eller “læg mærke til hvordan markens liljer gror” (Matt 6,26-28)…. Lad os bruge naturen til at pege på Gud, sådan som Jesus selv gjorde det.
Prøv at forundre dig sammen med juniorerne, og hjælp dem til at få øje på Guds storhed. Han kan alt og har skabt alt – lige fra den lille myre til den store elefant. Tal om, hvordan vi i dag kan få øje på Guds storhed i skoven, ved stranden, i haven, ved et menneskets fødsel osv. Guds storhed skaber tak og glæde i vores sind. En glæde, der for alvor skal udtrykkes på den nye jord.
Gud har givet os ansvaret for alt det skabte. Det betyder, at vi må passe på naturen og forsøge at forvalte den godt, sådan som mennesket fik til opgave en af de første dage på jorden (1 Mos 1,28-30).
Tal sammen om, hvordan vi passer på naturen, jorden og klimaet, så det Gud skabte, ikke bliver ødelagt, men består.
- Bibelfortælling
Her finder du forslag til bibeltekster til bibeltimer og andagter. Vælg dem, der passer til dig og din målgruppe.
Bibeltime
Sæt god tid af til bibeltimer, hvor I dykker ned i Bibelens beretninger. Brug forskellige hjælpemidler som intro til bibelteksten, og hjælp deltagerne med at forstå, hvad tekster kan betyde for deres liv i dag.
Naturen, der både spirer og visner
- Skabelse eller udvikling, (1 Mos 1-2,4 (Skabelsen), Juniorfrø 1, s. 14-15)
- Regnbuen – et kærlighedstegn (1 Mos 7,10-24; 9,8-18 (Noa), Juniorfrø 1, s. 16-17)
- Naturtegn – på den nye jords komme (Matt 24,29-31+36 (Jesu genkomst), Juniorfrø 1, s. 18-19)
- Døden i efteråret – og livet i foråret (Åb 7,13-17 (Den store hvide flok); 21,1-5 (Den nye himmel og den nye jord), Juniorfrø 1, s. 20-21)
Naturen på marken og i skoven
- Træet, der bærer frugt, Joh 15,1-8; Gal 5,22, Juniorfrø 3, s. 14-15)
- Høsten på marken, Luk 10,2ff; Joh 4,35ff. Juniorfrø 3, s. 16-17)
- Frøet, der gror. (Mark 4,1-9; 1 Kor 3,6-7. Juniorfrø 3, s. 18-19)
- Grønne enge (Sl 23, Juniorfrø 3, s. 20-21).
Andagt
Slut dagen af med en andagt - dvs. en kort refleksion over bibelteksten - der skaber rum for ro og eftertanke inden dagens afslutning.
- Til andagten kan de ovenstående bibeltekster også bruges.
For yderligere inspiration henviser vi til DFS’ Juniorfrø, som er tre inspirationsbøger. Køb adgang, så I kan bruge dem på lejren, via linket.
- Sange
Det er godt at synge sammen! Brug tid på at prise Gud med sang. Her er sangforslag, som passer til temaerne under bibelformidlingen.
- Himlen den er dejlig blå (Syng med, nr. 30)
- Gud han gør, at træerne vokser (Syng med, nr. 31)
- Op al den ting, som Gud har gjort (Syng med, nr. 34)
- Hvis jeg var en sommerfugl Syng med, nr. 40)
- Du sætte himlen på plads (Fællessang 4, nr. 34)
- Helt fra havdybets bund (Fællessang 4, nr. 58)
- Ingen spurv til jorden falder (Fællessang 4, nr. 74)
Syng med er for de 5-årige til 6. klasse, og Fællessang er for de ældste juniorer.
- Hjælpemidler
Alle lærer forskelligt og med forskellige sanser. Derfor er herunder forslag til forskellige værktøjer. Brug dem som intro til bibelformidlingen eller undervejs i bibelberetningen.
Gå en tur
Tag juniorerne med ud i naturen, når du skal fortælle om den.Tag naturen med ind
Medbring ting fra naturen, der henviser til det, du gerne vil fortælle om skabelsen og Guds storhed, fx blomsterløget, der bliver til en flot tulipan eller det lille frø, der kan blive til den store rødbede. - Udfordringer
Under eller efter bibelformidlingen kan I give deltagerne en udfordring, hvor de kan bruge flere sanser til at dykke mere ned i dagens tekst og pointer.
Find spor i naturen
Find dyrs og menneskers spor og fodspor i naturen. Leg en fodspor-leg:- Find noget sand eller løs jord, hvor I danner en kreds omkring.
- Send en af deltagerne væk og udpeg en af de andre til at lave et fodspor.
- Vedkommende, der blev sendt væk, skal på et signal komme og gætte, hvem der har lavet fodsporet.
- Man har tre gæt og det er næstes tur.
Tal om, hvordan vi kan sætte gode fodspor – både i livet og i naturen.
Naturregler
Lav gode regler for færdsel i naturen og se, hvordan I kan hjælpe hinanden at overholde dem bedst.Stjernetegn på nattehimlen
Tag juniorerne med ud i mørket og se, om de kan finde forskellige stjernebilleder, som fx Karlsvognen eller Nordstjernen. Skab forundring. Mens I står og undrer jer over stjernerne, kan I tale sammen om verset: "Når jeg ser din himmel" (Sl 8,4-5).Brænd med lup
Se, hvad solens stråler kan gøre, når strålen rammer glasset i en lup. (Se legekasse.dk/L890) - Kreativitet
Lav værksteder, hvor deltagerne kan lade kreativiteten få frit spil og lave ting, som de kan tage med hjem - noget, der minder dem om emnet og det, de har hørt om.
Drage
Lav drager og se, hvordan vinden kan flytte den fra sted til sted. Vi kan ikke se vinden, men vi kan se, hvad den gør. (Se legekasse.dk/L194)Fotosafari
Lad juniorerne lave en fotoserie, der beskriver Guds storhed i naturen. Vis den for hinanden. Som inspiration, se Mobilfotoløb for juniorer (legekasse.dk/L905) eller Fotoløb (legekasse.dk/L560)Regnbuelys
Lad juniorerne opleve solens lys igennem en vandstråle eller sæbeboble. Tænd for vandslangen og se, om du kan få regnbuens farver frem i vandstrålen. Det kan kun lade sig gøre, hvis solen skinner - og hvis den ikke gør det, kan I finde den i en sæbeboble.Kors af naturmaterialer
Lav forskellige kors af naturmaterialer fx et kors på fod (se legekasse.dk/L836 eller søg på kors på siden) eller et kors med naturfyld (legekasse.dk/L191)Stjerner af træ
Lav stjerner af træ på forskellige vis. (Se legekasse.dk/L341)Huse af drivtømmer
Find drivtømmer og omdan dem til små huse. (Se legekasse.dk/L506)Aftryk af blade
Find blade og lav deres aftryk (se legekasse.dk/L550) eller omdan dem til engle (Se legekasse.dk/L541)Birkekranse
Lav kranse af birkegrene. (Se legekasse.dk/L187)Sten
Find sten og mal på dem eller omdan dem til fx fugle på grene. (Se legekasse.dk/L532)Malerier
Mal med naturens egen malerfarver eller brug naturen i maleriet. (Se legekasse.dk/L837)Årstiden i naturen
Hvis det er græskartid, kan der pyntes græskar. Hvis der er sne, kan der laves islygter. Hvis det er høsttid, kan der findes bær til marmelade osv. Find ideerne på legekasse.dk – og gennemtænk selv, hvilke muligheder den givne årstid giver dig.
Lav ansigter af ler
Giv hver deltager en klump ler, som de sætter op på en træstamme. Prøv at finde ting i naturen, som de bruger til øjne, næse, mund, ører og hår. - Mad
Alle sanser kan bruges til at lære. Her finder I inspiration til, hvordan temaet kan tænkes ind i måltiderne.
Frugtsalat
Lav frugtsalat og andre ting, der kan samles i naturen.Brændenældesuppe
Find brændenælder og lav en suppe over bål.Bålhygge og lækkerier
Lav skumfiduser, bistik, bananer med chokolade og meget mere. Find forskellige ting, der kan laves over bålet og nyd at være uden for. (Se fx legekasse.dk/L225)Bålløb med aftensmad
Lav et løb, hvor man samler de ting, der skal bruges til aftensmaden over bål. Hvad skal man gøre for at få fat i fx kartoflerne? (Se legekasse.dk/L458) - Lege
Gennem lege, der har noget med temaet at gøre, kan I hjælpe deltagerne med at dykke længere ned i emnet og få det leget ind.
Frugtsalat
Hvem finder først en plads, når der siges ... (Se legekasse.dk/L130)Farveleg
Find naturens farver. (Se legekasse.dk/L805).Ruteløb
Find ruter i skoven og følg dem. Juniorerne kan holdvis lave ruter til hinanden ved at lægge små spor undervejs, fx en pil af grene eller en bunke sten. Hvem kan følge sporet og finde vejen?Orienteringsløb
Der findes mange orienteringsløbs ruter i Danmark. Find én i nærheden af jer findveji.dk og brug kortet til at følge ruten og finde alle posterne. Hvis der ikke er rute i nærheden kan I dele jer op i grupper og lave kort og ruter til hinanden i jeres eget nærområde.Geocaching
Gå på geocaching med GPS og find små gemte “skatte” i jeres område. Eller lav jeres egen, og læg den op så andre mennesker kan finde den. Læs mere om geocaching, og hvordan man finder eller opretter poster, på https://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/aktiviteter/geocachingNaturen udfordrer
Find ting, som juniorerne skal finde i naturen. Lav 10 udfordringer, som hvert hold skal udføre. Det hold, der først får lavet udfordringerne, vinder. Udfordringerne kan være: Find 2 ting, der ikke hører til i naturen, find 5 røde ting i naturen, find 10 forskellige blade og navngiv 2 af dem.Gæt og grimasser / Tegn og gæt
Udvælg brikkerne fra et billedlotteri eller fra Tegn og gæt, der viser ting fra naturen. Lad juniorerne vise eller tegne, hvilket ord, der skal gættes. Hvem vinder og hvor mange ord, kan der gættes på x antal minutter? - Løb
Tag på løb i området og løs opgaver omkring temaet eller bibelformidlingen. Gennem udfordringerne på posterne skabes nye tanker og temaet ses i nye perspektiver.
Naturbanko
Medbring farveprøver fra en malerforretning. Hver deltager får et ark. Mon det kan lade sig gøre at finde alle farver på pladen i naturen? Hvem får først banko?Snobrødsløb
Hvem vil ikke gerne kunne lave snobrød? Hvem finder først de forskellige ting, der skal bruges? (Se legekasse.dk/L457)Forureningskatastrofeløb
Hvordan afhjælper vi forureningen? Tag på løb og se, hvordan det sker. (Se legekasse.dk/L497)Naturløb på soendagsskoler.dk
Find idéer til ekstra naturløb (se naturloeb.soendagsskoler.dk)Mobilfotoløb for juniorer
Send juniorerne på løb og lav poster og svar med naturen som emne. (Se legekasse.dk/L905).Fotoløb
Send juniorerne på besøg og lav udfordringer og svar med naturen som emne. (Se legekasse.dk/L560) - Andre idéer
Her finder du øvrige idéer, som kan gøre jeres arrangement endnu bedre!
Overnat i det fri
Oplev et døgn i naturen med overnatning i bivuak. Se solen gå ned, stjernerne på himlen og nyd morgensolens stråler.Naturen på bordet
Pynt inde i lokalet med ting fra den flotte natur. Find flotte sten og skaller som bordpynt, pluk en buket i grøften og find grene, der fx kan danne et kors på væggen.Stilhed i naturen
Gå en tur i naturen og lad juniorerne gå i stilhed, hvor ingen må sige noget. Mon de oplever naturen på nye måder?