Kamp til stregen T115
- Hvad handler det om
Hvem vinder, og hvad er præmien?
Hvem vil ikke gerne vinde? I Bibelen kan vi læse om mange kampe, hvor Gud har haft den afgørende rolle, fordi han er den eneste sande Gud. Jesus har endda kæmpet imod selve døden og givet os del i sejren, så vi kan få evigt liv. Sammensæt et program for juniorerne, hvor de både får lov til at høre om kampene fra Bibelen og selv får lov til at prøve kræfter med mange forskellige discipliner.
- Bibelfortælling
Her finder du forslag til bibeltekster til bibeltimer og andagter. Vælg dem, der passer til dig og din målgruppe.
Bibeltime
Sæt god tid af til bibeltimer, hvor I dykker ned i Bibelens beretninger. Brug forskellige hjælpemidler som intro til bibelteksten, og hjælp deltagerne med at forstå, hvad tekster kan betyde for deres liv i dag.
- Styrkeprøven på Karmels bjerg (1 Kong 18,1-39, Juniorfrø 2, s. 54-55)
- Moses’ arme holdes højt, og Gud giver sejren (2 Mos 17,8-16)
- Gideon i kamp (Dom 7,1-22, Juniorfrø 3, s. 30-31)
- Elias ser en englehær (2 Kong 6,8-23, Juniorfrø 2, s. 60-61)
Andagt
Slut dagen af med en andagt - dvs. en kort refleksion over bibelteksten - der skaber rum for ro og eftertanke inden dagens afslutning.
- Jesus' død og opstandelse (Mark 15,33-39; 16,6-7, Juniorfrø 2, s. 118-119)
- Jesus vinder over djævelens fristelser i ørkenen (Matt 4,1-11, Juniorfrø 1, s. 100-101)
- Jesus befaler den onde ånd at forlade drengen, som disciplene ikke kan (Mark 9,14-29, Kirkefrø 2, 2. søndag i fasten, s. 68-69
For yderligere inspiration henviser vi til DFS’ Juniorfrø, som er tre inspirationsbøger. Køb adgang, så I kan bruge dem på aktivitetsdagen, via linket.
- Sange
Det er godt at synge sammen! Brug tid på at prise Gud med sang. Her er sangforslag, som passer til temaerne under bibelformidlingen.
- Herren er Gud (Syng med nr. 55)
- Jesus lever graven brast (Syng med nr. 100)
- Du regerer (Fællessang 4 nr. 33)
- Jesus, du har gjort mig fri (Fællessang 4 nr. 89)
Syng med er for de 5-årige til 6. klasse, og Fællessang er for de ældste juniorer.
- Hjælpemidler
Alle lærer forskelligt og med forskellige sanser. Derfor er herunder forslag til forskellige værktøjer. Brug dem som intro til bibelformidlingen eller undervejs i bibelberetningen.
Konkurrencer
Lad juniorerne konkurrere, men giv en stor fordel til nogle af deltagerne. Alle bibelteksterne fortæller om, at man har en stor fordel, når man har Gud på sin side.
The Champion (Sejrherren)
Sang af CarmanEn sang, som på dramatisk vis fortæller evangeliet som en tvekamp mellem Djævelen og Jesus (se oversættelse under download).
- Lyt til sangen
- Se teksten (download også under download)
- Udfordringer
Under eller efter bibelformidlingen kan I give deltagerne en udfordring, hvor de kan bruge flere sanser til at dykke mere ned i dagens tekst og pointer.
Tillidsøvelser
Både Elias, Moses, Gideon osv. havde tillid til Gud og stolede på ham. Lav tillidsøvelser parvis.- Gribeøvelsen. Den eneste stiller sig bag den anden. Den forreste lukker øjnene, lader sig falder bagud. Mon den anden griber?
- Forhindringsbanen. Lav en lille forhindringsbane med stole, borde o.l. Den ene skal have bind for øjnene, mens den anden skal føre den blinde gennem forhindringsbanen. Bagefter kan forhindringsbanen ændres lidt – og juniorerne bytter roller.
- Vand på hovedet. Den ene juniorer står med bind for øjnene og holder en plastikkop på hovedet. Den anden skal hælde vand i koppen. Den skal gerne fyldes helt op, uden den ”blinde” bliver våd. Har den blinde tillid til sin makker, eller ville makkeren falde for fristelsen og hælde vand ud over den blinde?
Dyst ud fra bibelberetningerne
- Sæt ild til vådt papir. Gud satte ild til Elias’ offer, selvom det var drivvådt. Lad juniorerne dyste i, hvem der hurtigst får ild i vådt avispapir.
- Hold en termokande i strakt arm. Hvem kan holde termokanden oppe længst? Moses skulle have hjælp til at holde armene højt under krigen.
- Hvem lapper hurtigst vand som en hund, ligesom Gideons soldater drak fra vandløbet.
- Kreative idéer
Lav værksteder, hvor deltagerne kan lade kreativiteten få frit spil og lave ting, som de kan tage med hjem - noget, der minder dem om emnet og det, de har hørt om.
Kamp til stregen med sæbekasseløb
Byg sæbekassebiler, som dommerne skal bedømme ud fra forskellige kriterier. Til sidst skal bilerne stå sin prøve i et løb med forskellige udfordringer.Kriterier, som bilen kan bedømmes ud fra:
- Udseende
- Vægt
- Komfort
- Tema
- etc.
Udfordringer til løbet:
- Bjælke, som bilen skal løftes over.
- Limbo stang, som bilen og hele holdet skal under.
- Pit-stop, hvor chaufføren skal skifte hver omgang.
- Rundkørsel - her skal bilen vendes, og køre baglæns indtil næste rundkørsel.
Dramatiser “The Champion” i dag
Sangen fortæller om Jesus kamp imod Djævelen. Vi kæmper også dagligt imod Djævelen og hans fristelser fx fristes vi til at lyve, stjæle, bagtale osv. Spil små hverdagseksempler, hvor juniorernes daglige kamp dramatiseres.
(Download oversættelse til højre).
Tegn dine tanker
Lad juniorerne reflektere over bibeltimen ved at tegne de tanker, som det har sat gang i hos dem. Start evt. processen ved at tale om, hvad det vigtigste er, de tager med fra bibeltimen, og hvordan det relaterer til deres eget liv. - Mad
Alle sanser kan bruges til at lære. Her finder I inspiration til, hvordan temaet kan tænkes ind i måltiderne.
Medaljer
Lav cupcakes, og pynt dem så de ligner guldmedaljer. Jesus har vundet og giver os del i sejren.
Konkurrencer før måltidet
Lav små konkurrencer for at afgøre hvilket bord, der først får mad.- Hvem drikker hurtigst tre glas vand?
- Hvem kan have flest skumfiduser i munden?
- Hvem kan vende flest mariekiks i munden på en gang?
- Lege
Gennem lege, der har noget med temaet at gøre, kan I hjælpe deltagerne med at dykke længere ned i emnet og få det leget ind.
Tip en 13’er-duel
Lad juniorerne dyste i forskellige discipliner. Lav en tipskupon, hvor der i forvejen er udvalgt hvilke juniorer, der skal skal i kamp til hver disciplin. Det gælder om at forudsige vinderen (se legekasse.dk/L511).Holdkonkurrencer
Brug møblerne og byg en arena med bander (borde som lægges ned) og tribuner til tilskuerne. Skab en stemning som på Karmels bjerg. Del juniorerne i to hold, og lad på skift deltagere fra hvert hold dyste i forskellige sportsgrene.- Avishockey (se legekasse.dk/L433)
- Indendørs sneboldkamp (se legekasse.dk/L251)
- Affaldsfodbold (se legekasse.dk/L278)
- Ballonkamp (se legekasse.dk/L426)
Balancekunst
To juniorer balancerer på en balancebom og kæmper med puder fx med mel i. Hvem får skubbet den anden ned fra bommen først?Pudekamp
Lån fra den nærmeste genbrugsbutik, og lad børnene dyste i en almindelig pudekamp.Stratego
Gå i kamp imod hinanden i skoven. Gem flaget, og se hvem der finder det først. Er det kaptajnen, minøren, obersten eller løjtnanten? (Se legekasse.dk/L265) - Løb
Tag på løb i området og løs opgaver omkring temaet eller bibelformidlingen. Gennem udfordringerne på posterne skabes nye tanker og temaet ses i nye perspektiver.
Tvekamps-løb
Del juniorerne op i et lige antal holdt. På alle poster skal holdene kæmpe imod hinanden i forskellige discipliner. Man får point for at vinde. Når posten er færdig, går holdene til hver sin nye post, så de kommer til at dyste imod nye hold.Idéer til discipliner
- Støvlekast (se legekasse.dk/L677)
- Tebrev-kast. Hold et tebrev i snoren med munden. Dyb brevet i en kop vand. Stå med ryggen til målet, og kast tebrevet bagover. Hvem kaster længst?
- Paratviden. Fx hvor mange broer er der i Danmark? Hvad hedder den danske udenrigsminister? osv.
- Hvem kender bedst Syng med (se legekasse.dk/L160).
- Hvem slår bedst. Hvert hold får 10-20 terninger. Hver deltager må kun slå med en terning af gangen. Hvem får først alle terningerne til at vise det samme.
- Kimsleg (se legekasse.dk/L904)
- Smag og gæt. Med bind for øjnene skal der gættes hvad der spises.
- Sten-Saks-Papir-tagfat
- Hvert hold snakker sammen om, om de vil spille sten, saks eller papir.
- Holdene mødes på midten af banen, og spiller kollektivt sten, saks, papir.
- Vinderholdet må løbe efter og fange taberholdet.
- Når taberholdet ned bag egen baglinje, er man i sikkerhed.
- Bliver man fanget, inden man når i sikkerhed, er man ude.
- Sidste hold på banen vinder!
- Andre idéer
Her finder du øvrige idéer, som kan gøre jeres arrangement endnu bedre!
Udfordringsvesten
Hav en udfordringsvest, som juniorerne kan konkurrere om. Vesten starter på en leder. Juniorerne kan på skift udfordre ham, som har vesten på, i en selvvalgt disciplin. Vinderen af udfordringen får lov til at gå med vesten, og sejren noteres på vesten. Nu kan en anden udfordre personen med vesten, som skal tage imod udfordringen, og forsøge at forsvare den. Den, som har vundet flest udfordringer, får en præmie.Der kan evt. laves regler om, at man kun kan udfordre den samme person én gang (med mindre han har tabt vesten, og vundet den tilbage igen), at man ikke må udfordre to gange i træk (så der bliver plads til at flere kan udfordre), at man ikke må give den samme udfordring mere end én gang etc.
Fuld plade
Uddel en bingoplade, hvor der på hvert felt er en oplysning, fx “Har været vågen i 36 timer”, “Har 3 søskende”, “Bruger størrelse 42 i sko”, “Har 100 venner på Facebook” osv. Det gælder om for juniorerne så hurtigt som muligt at finde personer, som oplysningerne passer til og få dem til at skrive under på deres plade. Når underskrifterne er indsamlet, råbes der “BANKO”. Hvem kommer først?