Hallo Gud - er du der?! T113
- Hvad handler det om
Mobil, fadervor og en usynlig Gud, der hører bøn
Mobiltelefonen er et oplagt kommunikationsmiddel. Vi går med den hele tiden for at holde øje med, hvad der sker i verden omkring os. Men den er også et billede på kommunikationen, som alle mennesker kan have med Gud. Bøn er livsnødvendig, og bøn er en gave til Guds børn.
Da disciplene spurgte Jesus, hvordan de skulle bede, lærte han dem fadervor. Den bøn, som indeholder en indledning, 7 bønner og en afslutning - indeholder, hvad et menneske har brug for at bede til Gud om (Matt 6,5-13).
Fadervor og det at bede er et omdrejningspunkt for det kristne menneske. Bøn kan foregå alle steder og på mange forskellige måder og former.
- Bibelfortælling
Her finder du forslag til bibeltekster til bibeltimer og andagter. Vælg dem, der passer til dig og din målgruppe.
Bibeltime
Sæt god tid af til bibeltimer, hvor I dykker ned i Bibelens beretninger. Brug forskellige hjælpemidler som intro til bibelteksten, og hjælp deltagerne med at forstå, hvad tekster kan betyde for deres liv i dag.
Gennemgang af fadervor, Matt 6,9-13:
- Vor far … (Es 6,1-7 (Esajas kaldelse). Luk 15,11-32 (Den fortabte søn) Juniorfrø 1, s. 94-95. Udvælg evt. kun en af teksterne)
- Giv os i dag … (Joh 6,1-15 (Drengen med madpakken), Juniorfrø 1 s. 96-97)
- Forlad os vor skyld … (Matt 18,21-35 (Den gældbundne tjener), Juniorfrø 1, s. 98-99)
- Fri os fra det onde … Amen (Matt 4,1-11 (Jesu fristelse i ørkenen), Juniorfrø 1, s. 100-101)
- At bede Fadervor (Matt 6,9-13, Juniorfrø 3, s. 120-121).
Andagt
Slut dagen af med en andagt - dvs. en kort refleksion over bibelteksten - der skaber rum for ro og eftertanke inden dagens afslutning.
- Til andagten kan de ovenstående bibeltekster også bruges.
For yderligere inspiration henviser vi til DFS’ Juniorfrø, som er tre inspirationsbøger. Køb adgang, så I kan bruge dem på lejren, via linket.
- Sange
Det er godt at synge sammen! Brug tid på at prise Gud med sang. Her er sangforslag, som passer til temaerne under bibelformidlingen.
- Mød mig, mød mig Gud (Syng med, nr. 175)
- Vor Fader (Syng med, nr. 176)
- Kære Gud – Er du der? (Syng med, nr. 177)
- Om du smiler eller fælder en tåre (Syng med, nr. 178)
- Kære Fader (Fællessang 3, nr. 119)
- Fader vor (Fællessang 4, nr. 43)
- Fader, jeg kommer nu igen (Fællessang 4, nr. 45)
Syng med er for de 5-årige til 6. klasse, og Fællessang er for de ældste juniorer.
- Hjælpemidler
Alle lærer forskelligt og med forskellige sanser. Derfor er herunder forslag til forskellige værktøjer. Brug dem som intro til bibelformidlingen eller undervejs i bibelberetningen
"Kære Gud"
Skriv "Kære Gud" med 46 firkanter (se legekasse.dk/L730). Tal om, hvad vi tænker, når vi hører eller siger disse ord. Tror vi på, at Gud er i den anden ende og hører vores bøn?Fadervor i ord
Pynt lokalet med alle ord fra fadervor, der hænges tilfældigt rundt omkring. Kan de mon sættes sammen, så de bønner, der gennemgås, kan samles?Mobil
Brug mobilen. Man kan tale om Guds telefonnummer, hans online tilstedeværelse. Her kan der skrives en bøn til Gud med SMS-skrift.Hvor langt er du væk, Gud?
Se, hvordan lyden måles, og hvor lang tid, der ville gå, inden Gud hørte vores bøn, hvis han fx kun sad på solen. Se, hvordan Frederik måler det i dette afsnit af Klub-Online - og se, om I kan lave samme eksperiment.Sange formuleret som bønner
Find sange, som din målgruppe kender og syng, lyt og hør, hvordan en sang kan være skrevet som en bøn. Brug fx “Du som har tændt millioner af stjerner” (Syng med, nr. 224) eller nogle af nedenstående eksempler:- Kære Gud, du kender mig (Gospel-kids).
- Far, må vi sidde lidt hos dig (Hans Jørgen Østerby).
- Bed en lille bøn (Sigurd Barrett).
- Fadervor (Sigurd Barrett).
- Her er jeg (Frederik Meyer Olesen), der er Klub-Onlines startsang).
- Hovedet på puden (Frederik Meyer Olesen).
Samtale-/dilemmakort
Udarbejd nogle dilemmakort, der handler om bøn.- Hvem kan bevise, at Gud hører - eller ikke hører - vores bøn?
- Hvor ved vi fra, at Gud er “i den anden ende”? Vi kan jo ikke se ham.
- Hvad skal vi bruge fadervor til? Er det ikke kun en tom remse?
- Hvorfor får vi - eller får vi ikke - det, vi beder Gud om?
- Hvad ligger der i sætningen: “Med et fadervor i pagt, skal du aldrig gyse”? (DDS 784, v.2).
- Kreative idéer
Under eller efter bibelformidlingen kan I give deltagerne en udfordring, hvor de kan bruge flere sanser til at dykke mere ned i dagens tekst og pointer.
Hop et Fadervor
Tag ordene fra Fadervor. Skriv dem på A4-papir og lad juniorerne hoppe fra ord til ord. Lad dem begynde forfra eller midt i det hele. Det er en god måde at lære fadervor på. Udvid evt. ved at sætte ord ind, som ikke er med i fadervor.Illustration af enkelte bønner
Lad juniorerne illustrere de enkelte bønner ved at bruge naturen, sig selv eller fx symboler. Lad dem lave en fotoserie, som vises for de andre.Kreative bedeformer
Kast en bold, send stenen videre, skriv en bøn osv. Lad dig inspirere af alle ideerne til, hvordan man kan lave forskellige former for at tilgodese forskellige mennesker. (Download til højre).Skriv bønner
Skriv bønner på din mobil, på et papir eller formuler dem i dit hoved. Du kan evt. ”trække” nogle emner, som der kan formuleres: bønner om fx flygtninge - folk, der er er syge - børn, der har mistet en forælder - dem, der sulter osv. (Se fx “Kære Fader” (Fællessang 3, nr. 119) og brug den til inspiration). En hjælp til at øve sig i bøn for én selv og en øvelse i at gå i forbøn for andre.Bordvers - en bøn med tak for maden
Skriv og digt nye bordvers, hvor man i en bøn siger Gud tak for maden. (Se fx Syng med, nr. 227-235). - Mad
Alle sanser kan bruges til at lære. Her finder I inspiration til, hvordan temaet kan tænkes ind i måltiderne.
Spis bønner
Spis forskellige retter med bønner, så juniorerne får "bønnerne" helt ned i maven!Bordvers og tak for maden
Øv forskellige bordvers og tal om, hvordan de er en bøn til Gud, hvor vi siger ham tak for maden (Se fx Syng med, nr. 227-235). - Lege
Gennem lege, der har noget med temaet at gøre, kan I hjælpe deltagerne med at dykke længere ned i emnet og få det leget ind.
Stafetleg
- Skriv fadervor og klip det i 9 stykker (Indledning, 7 bønner og afslutningen).
- Holdvis er man ved pkt A og sedlerne ligger ved pkt. B.
- Hvem samler hurtigst fadervor, hvis man laver en stafet? Fx: Slå en sekser og løb fra A til B og hent en seddel; derefter slår den næste med terningen.
Hop baglæns fra A til B. Lav “krabbegang” fra A til B og hent én seddel ad gangen. Hop i sæk fra A til B og hent en seddel ad gangen.
Hurtigst på tasterne
- Lav forskellige udfordringer og lad juniorerne se, hvem der er hurtigst til at sende deres svar til en af lederne over mobilen.
- Fx hvilken dato er det i dag?
- Hvad hedder Rasmus til efternavn?
- Hvor står fadervor i Bibelen?
- Udvid evt. udfordringerne ved at lade juniorerne skrive deres svar med tæerne.
Stilleleg - en øvelse i at være stille
Leg stilleleg på forskellig vis. Er det muligt for juniorerne at være i ro? Fx en lytteleg, hvor én person skal sige en sætning på forskellige lydstyrker. Kan man høre, hvad der bliver sagt?Tal om, hvordan det er lettest at lytte til, hvad Gud vil sige til os, når vi er stille, og hvordan vi kan øve os på det.
Stopdans
- Afspil musik, mens juniorerne danser.
- Når musikken slukkes, skal alle stå helt stille.
- Den person, der rører sig først, skal gå ud af legen.
- Hvem vinder?
Tal om, hvor svært det er at stå helt stille midt i en ”larmende verden” af fx musik. Det er nemmest at koncentrere sig om bøn og samtale med Gud, når der er stille omkring en.
Anderledes stilleleg
- Juniorerne sidder i en rundkreds.
- Der udvælges en til at stå i midten.
- De, der sidder i kredsen, skal sidde med åbne øjne, men som forstenet - dvs. uden at bevæge sig, tale eller grine.
- Det gælder om for personen i kredsen at få de andre til at grine eller røre sig.
- Vedkommende må gøre alt – bare ikke røre de forstenede.
- Hvem kan sidde længst som forstenet?
Tal om, hvordan man tit kan blive forstyrret, når man vil forsøge at finde stilheden og vil bede
Sende breve/bønner til Gud
- En står i midten.
- De andre danner kreds rundt om vedkommende.
- Alle i kredsen står med hinanden i hænderne.
- Den i midten skal opfange signalerne om, hvor brevet bliver sendt hen.
- En deltager begynder med at sige: "Jeg sender et brev til [Gurli]".
- Der går et øjeblik, hvor afsenderen skal finde et passende tidspunkt at sende brevet, uden at den i midten opfanger det klem, der skal gives i sidemandens hånd enten til venstre eller til højre.
- I det øjeblik, der bliver givet et tryk i naboens hånd, skal afsenderen sige: "Afsendt".
- Nu gælder det om for deltageren i midten at være opmærksom, for det går hurtigt med at sende.
- Så snart Gurli har modtaget et klem, skal hun sige: "Modtaget" og straks derefter afsende et nyt brev.
- Personen i midten bliver udskiftet, så snart han/hun opdager et sted, hvortil brevet bliver sendt.
- Den, der sender i det afslørende øjeblik, skal nu ind i midten og forsøge at opdage brevforsendelsen.
Tal om, hvordan man alle steder kan sende "breve" til Gud - og han vil altid opdage det og høre det.
- Løb
Tag på løb i området og løs opgaver omkring temaet eller bibelformidlingen. Gennem udfordringerne på posterne skabes nye tanker og temaet ses i nye perspektiver.
Fadervorløb
- Tag på løb og bliv klogere på fadervor. (Se legekasse.dk/L143).
- Fadervorløb med puslespilsbrikker. (Se legekasse.dk/L144).
SMS-løb
Et løb, hvor juniorerne skal svare på spørgsmål og sende det rigtige svar via sms.(Se bilaget: SMS-løb).
Bønnestationer i stilhed
Lav forskellige poster/stationer i et lokale, hvor juniorerne cirkulerer rundt i eget tempo. Udfordringerne løses i stilhed og med eftertanke. Se de nedenstående fire forslag til stationer:- Se bilaget: Bønneløb indendørs
- Se bilaget: Bønneløb i kirken
- Se bilaget: Bønnestationer til fadervor
- Se bønnestationer for juniorerne (legekasse.dk/L136)
Mød Gud i stilheden og naturen
Lav forskellige poster/stationer i naturen, hvor juniorerne udfordres i tanker/eftertanke og handling til at overveje og sætte ord på deres tro.(Se forslag til poster på bilaget: Bønneløb - udendørs).
Kristuskrans-løb
Tag på løb og kom rundt om de bestemte perler, der symbolisere forskellige bønner. (Se legekasse.dk/L146) - Andre idéer
Her finder du øvrige idéer, som kan gøre jeres arrangement endnu bedre!
Pilgrimsløb
Interessen for pilgrimsvandring er blomstret op i Danmark i de seneste år, og der arrangeres mange danske pilgrimsvandringer her og i udlandet. Allerede i oldtiden drog kristne på pilgrimsfærd til Palæstina for at opsøge de steder, hvor Jesus færdedes. Særlig populært er det at fejre påske i Palæstina og i den forbindelse gå ad Via Dolorosa, Smertens Vej, som Jesus ifølge legenden gik ad på vej ud til henrettelsesstedet på Golgata.Der ligger mange betydninger i dette at vandre: - at bryde op, - at være ubekymret, - at være på vej, - at være i bevægelse, - at komme til et mål. Lav forskellige stationer, hvor juniorerne i stilhed kan blive udfordret til at møde Gud i naturen. (Fx 1 Kong 19,8-18 og /eller Luk 24,13-35, Juniorfrø 3, s. 46-47).
Find også inspiration til stationer fra Fodspor i naturen på naturloeb.soendagsskoler.dk
Interview
Hvis der er en leder, der har et vidnesbyrd om Guds konkrete indgriben og svar på bøn, så opfordr vedkommende til et interview, og lad juniorerne interviewe vedkommende.Kristuskransen
Et armbånd med bestemte perler som symbol på bestemte bønner. Brug tid på at gennemgå Kristuskransen og lad juniorerne få en. (Købes på lohse.dk)