Den gale professor T119
- Hvad handler det om
Skøre eksperimenter og refleksioner over Guds ord
Tag på besøg i den gale professors værksted, og lad naturvidenskabelige eksperimenter skabe grundlaget for at tale med juniorerne om troen på Gud. I bibeltimen og andagten lægges der op til at fortælle ud fra et eksperiment. Det giver juniorerne et helt konkret fysisk billede og en oplevelse, som kan hjælpe dem til bedre at huske, hvad der er blevet forkyndt.
Mua-ha-ha-ha!
Den gale professor. Vi kender typen fra diverse film og TV-serier, hvor en skør videnskabsmand enten forsøger at overtage verdensherredømmet eller bruge sin viden til at bekæmpe skurken.Selvom meget kan ske på film, så er vi mennesker begrænsede af naturlovene. Et æble kan ikke falde opad, og vi kan ikke få solen til at stå op i vest. Naturlovene kan ikke brydes, men ser det ud til, at de gør det alligevel, så er det fordi, vi ikke kendte dem godt nok til at begynde med. Det samme gælder bare ikke for Gud. Han opfandt naturlovene, og hvis han har lyst, kan han bryde dem og gøre lige, hvad han har lyst til. Fx da Gud lod solen blive på himlen indtil israelitterne havde fået hævn over deres fjender (Jos 10,12-15).
- Bibelfortælling
Her finder du forslag til bibeltekster til bibeltimer og andagter. Vælg dem, der passer til dig og din målgruppe.
Bibeltime
Sæt god tid af til bibeltimer, hvor I dykker ned i Bibelens beretninger. Brug forskellige hjælpemidler som intro til bibelteksten, og hjælp deltagerne med at forstå, hvad tekster kan betyde for deres liv i dag.
Elefanttandpasta: Lav elefanttandpasta. Brug det til at vise, hvordan (små) mennesker kan gøre en STOR forskel, når Gud er med. (Se testoteket.dk)
Cola Light og Mentos: En lignende effekt kan også opnås med cola og Mentos, men denne metode er generelt mere alment kendt og vil nok have en mindre wow-effekt. (Se fx videoen her fra Danfoss Universe)
Idéer til bibeltekster:
(Teksterne er valgt ud fra, at det, der ser småt ud i vores øjne, bliver stort i Guds hænder, ligesom det sker i forsøget).- Hyrden skal være konge - Salvning af David (1 Sam 16,1-13, Juniorfrø 1, s. 112-113)
- Forfølger bliver efterfølger - Paulus omvendelse (ApG 9,1-25, juniorfrø 2, s. 44-45)
- Lille tro, store gerninger - Helbredelsen af den månesyge dreng (Matt 17,14-21, særligt vers 19-21)
- Den mindste bruges - Gideons kaldelse (Dom 6,1-24;36-40, Juniorfrø 3, s. 28-29).
Andagt
Fortæl evangeliet med vand og sprit (download til højre).
Sæt ild til papir, men uden det brænder, ved hjælp af vand og sprit. Brug det til at fortælle evangeliet om, at syndere kan få tilgivelse ved at tage imod Jesus.
Idéer til bibeltekster:
(Teksterne er valgt ud fra, hvordan Jesus siger om sig selv, at han er livets vand, og hvordan han er den eneste vej til himmelen.)- Den samaritanske kvinde ved brønden (Joh 4,5-30, Juniorfrø 1, s. 56-57)
- Jesus død og opstandelse (Mark 15,33-39; 16,6-7, Juniorfrø 2, s. 118-119)
- Loven og evangeliet (Matt 19,16-26 + Rom 8,1-4, Juniorfrø 3, s. 70-71)
- Hvem kommer i himmelen? (Åb 7,9-17, Juniorfrø 3, s. 104-105)
Gud bryder sine egne naturlove
Fortæl beretninger om, hvordan Gud flere gange bryder sine egne naturlove. Idéer til bibeltekster:- Æslet, der kunne tale (4 Mos 22,22-35)
- Fisken med guld i munden (Matt 17,24-27)
- Krukken, der ikke blev tom (2 Kong 4,1-7)
- Den tabte økse (2 Kong 6,1-7)
- Vandet, der stod stille (Jos 3 og 4)
- Bymuren, der væltede (Jos 5,13-6,21)
- Solen, der stod stille (Jos 9,1-27;10,12-15).
For yderligere inspiration henviser vi til DFS’ Juniorfrø, som er tre inspirationsbøger. Køb adgang, så I kan bruge dem på aktivitetsdagen, via linket.
- Sange
Det er godt at synge sammen! Brug tid på at prise Gud med sang. Her er sangforslag, som passer til temaerne under bibelformidlingen.
Til bibeltimen:
- Spred lidt glæde (Syng med, nr. 129)
- Du er dig, og du duer (Syng med, nr. 42)
- Jeg kan ikke, hvad du kan (Syng med, nr. 119)
- Herre, jeg vil gerne tjene (Syng med, nr. 130)
- Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt (Fællessang 4, nr. 81).
Til andagten:
- For så højt har Gud elsket verden (Syng med, nr. 159)
- Intet kan rive mig ud af hans kærlighed (Syng med, nr. 57)
- Alene Kristus er mit håb (Fællessang 4, nr. 5)
- Jeg har et pas i hånden (Fællessang 4, nr. 76).
Syng med er for de 5-årige til 6. klasse, og Fællessang er for de ældste juniorer.
- Hjælpemidler
Alle lærer forskelligt og med forskellige sanser. Derfor er herunder forslag til forskellige værktøjer. Brug dem som intro til bibelformidlingen eller undervejs i bibelberetningen.
Professoren kommer på besøg
Lad den gale professor komme på besøg som et element i bibeltimen eller andagten, og lad ham lave eksperimenterne, som der efterfølgende kan refereres til i forkyndelsen.Guds rollemodeller (bibeltime)
Tal med juniorerne om, hvordan Gud bruger uperfekte mennesker. Bibelen giver os mange eksempler på dette (download til højre).Professorens garderobe
Klæd jer ud som professorer med laboratoriekitler, beskyttelsesbriller, rodet hår og sod i ansigtet.Kolber med giftige væsker
Pynt lokalet op med glas og kolber, som er fyldt med vand og frugtfarve. Tilføj evt. et mærkat som beskriver hvilken “giftig” væske der er i glasset fx pigelus-urin, gorilla-fodsved eller grysko-syre (en fantasi-syre). - Udfordringer
Under eller efter bibelformidlingen kan I give deltagerne en udfordring, hvor de kan bruge flere sanser til at dykke mere ned i dagens tekst og pointer.
Professorterninger
Lad juniorerne forsøge at løse professorterninger. De findes i mange forskellige størrelser og former, der kan udfordre langt de fleste (se fx hyggeonkel.dk). Hvem kan løse terningen og gøre sig fortjent til at blive kaldt professor?Papirflyvere
Vi kan ikke bryde naturlovene, men vi kan udnytte den, så vi kan lave flyvemaskiner, der kan flyve fra kontinent til kontinent. Eksperimenter med papirflyvere, og se, hvem der bygger den bedste (se legekasse.dk/L671).Gæt en vægt
Videnskabsmænd skal have en god fornemmelse for vægt. Dyst i, hvem der er bedst til at bedømme vægt (se legekasse.dk/L675). - Kreative idéer
Lav værksteder, hvor deltagerne kan lade kreativiteten få frit spil og lave ting, som de kan tage med hjem - noget, der minder dem om emnet og det, de har hørt om.
Fredagsfysik
Lad juniorerne gå rundt og prøve forskellige eksperimenter i professorens værksted. Tal samtidig om, hvordan de kan minde os om troen på Jesus. Nogle steder er der tale om eksperimenter, andre steder kan der lægges op til optimering, hvor der kan konkurreres. Fx hvem laver den bedste hovercraft eller prutmobil. (Se Fredagsfysik på DFS' YouTube-kanal).- Kan man se luft? (Luft er usynligt, ligesom Gud er usynlig. Men vi kan se, hvordan luften og Gud virker i verden).
- Mums! Noget lækkert bliver godt. (Selvom man synes, man ikke er noget særligt, så kan Gud bruge en alligevel).
- Lav dit eget kompas. (Jesus beder dem, som tror på ham, om at pege på ham).
- Der er spænding på overfladen. (Synd adskiller os fra Gud, men Jesus baner vejen til det evige liv med Gud).
- Kan en CD svæve? (Kun hvis der er luft i ballonen. På samme måde er det er vigtig, at vi bruger tid sammen med Gud, så “gassen” ikke løber ud af vores “ballon”).
- Et æg under pres. (Kan ægget komme ned i flasken? Jesus minder os om, at det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje, end det er for en rig at komme ind i Guds rige).
- Lav en brandsikker ballon. (Som ballonen sender varmen videre, kan vi sende vores bekymringer videre til Gud).
- En tung gas, som nærmest er magisk. (Når den usynlige gas kan slukke lyset, bliver vi mindet om, at vi er verdens lys, som Jesus holder tændt, Matt 5,14-16).
- Vi leger med lag. (Lag kan bære hinanden, hvor det letteste ligger ovenpå. Jesus siger: “Mit åg er let”, Matt 11,28-30. Han vil hjælpe os med det som tynger os ned).
- Hvorfor kommer boomerangen tilbage? (Modsat en boomerang, vender Guds ord ikke virkningsløst tilbage, Es 55,11).
- Kan du få kuglen ind? (Vores ånde kan ikke udrette meget, men Gud kan skabe liv med sin livsånde. 1 Mos 2,7).
- Et hoppende æg. (Som vi kan se igennem ægget, kan Gud se igennem os. Han kender mig, og elsker mig, selvom han kan se lige igennem mig, og ved at jeg synder).
- Kan man lave en sky? (Jesus drog til himmels i en sky, for at gøre en plads klar til os. ApG 1,9).
- Flyt vand med toiletpapir. (Jesus tilbyder os levende vand, som vi bare skal suge til os - som toiletpapiret gør. Joh 4,10).
- En gul rødkål. (Rødkål kan indikere, hvad der er syre og base. Gud har givet os de 10 bud, som indikere hvad der er rigtig eller forkert i vores liv. Til vores held findes der tilgivelse, når vi ikke kan leve op til Guds bud).
Længe leve kål. (Salt kan forlænge kålens levetid. Jesus kan forlænge vores liv i al evighed). - Newtons prutmobil. (Luft kan påvirke LEGO-bilen, så den kører. Mennesker kan påvirke hinanden… også hen til Jesus).
- Mad
Alle sanser kan bruges til at lære. Her finder I inspiration til, hvordan temaet kan tænkes ind i måltiderne.
Marengs med frugt og bær
Brug marengsen fra Mums! Noget ulækkert bliver godt (Fredagsfysik), og dæk den med vaniljecreme, flødeskum og friske bær. Nu har I en super lækker kage, som I kan nyde sammen.Lav bolcher
I kemi beskrives sukker som: C12H22O11. Kort sagt betyder det, at der er 12 carbonatomer, 22 hydrogenatomer og 11 oxygenatomer i hvert sukkermolekyle.Varmes molekylerne op, begynder de at bevæge sig hurtigere, og sukkeret smelter. Det kan vi udnytte ved at tilsætte smag og farve, og lade det køle ned og samle sig til en lækker bolchemasse. (Forslag til opskrift: https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/7475/bolchemasse-bolcher-bolsjer).
Skumfiduser
Fast, flydende og gas. De tre grundlæggende tilstandsformer, som fysikken bruger til at beskrive objekter. Men hvilken tilstandsform er en skumfidus? Sukkeret er fast, vandet er flydende og den piskes fuld af luft (en gas). Undersøg det ved at lave jeres egne skumfiduser (se legekasse.dk/L206). - Lege
Gennem lege, der har noget med temaet at gøre, kan I hjælpe deltagerne med at dykke længere ned i emnet og få det leget ind.
20 spørgsmål til professoren
En deltager er professor og tænker på en kendt person, som de andre skal gætte. På skift får juniorerne lov til at stille et ja/nej-spørgsmål, som professoren svarer på. Når der er blevet stillet 20 spørgsmål, må de andre juniorer gætte på, hvilken kendt person, professoren tænker på. - Løb
Tag på løb i området og løs opgaver omkring temaet eller bibelformidlingen. Gennem udfordringerne på posterne skabes nye tanker og temaet ses i nye perspektiver.
Forureningsløb
Den gale professor har forsøgt at finde en løsning på den globale opvarmning, men der skete et uheld undervejs. Det har resulteret i, at området omkring professorens værksted er blevet forurenet, og det er juniorernes opgave at hjælpe med at bekæmpe den, og sikre at der ikke sker for store følgevirkninger (se legekasse.dk/L497). - Andre idéer
Her finder du øvrige idéer, som kan gøre jeres arrangement endnu bedre!
LEGO Mindstorms
Videnskabsmænd skal også have kendskab til programmering. Byg LEGO Mindstorms-robotter og få dem til at løse forskellige opgaver følg fx en sort streg på gulvet, skub kasser ud af banen osv.Raketter
Raketter er et godt alternativ til Newtons Prutmobil (se under Kreativitet), da de benytter de samme principper, men er typisk lidt mere krævende i forhold til sikkerhed, materialer og pladskrav.Byg raketter, og se, hvem der er bedst til at optimere, og får dem til at flyve længst.
- Vandraket (se legekasse.dk/L877)
- Tændstikraket (se legekasse.dk/L893)
Gud er større end universet (Idé fra Messy Church Science)
Hvor stor er Guds skaberværk egentlig? Klip en cirkel med en diameter på 1 cm i kartonen. Klip en anden cirkel med en diameter på 109 cm. Måske har I ikke karton, som er stort nok, men så kan I sætte flere stykker sammen med tape bagpå, inden I klipper cirklen Den lille cirkel skal illustrere Jorden, og den store skal forestille Solen. Når Solen nærmer sig slutningen af sit liv, mener man, at den vil svulme op til en rød kæmpestjerne. Hvis vi skulle lave den i karton, skal diameteren være over 100 meter. Det er stort nok til at Jordens bane kommer til at ligge inde i Solen. Heldigvis er det ikke noget, som sker foreløbig. Hvis vi skulle lave de største stjerner i universet i karton, skulle diameteren være over en kilometer! Tal med juniorerne om, at det univers, som Gud skabte i begyndelsen er vildt stort! Og hvor stor er Gud så ikke?En glædesballon (Idé fra Messy Church Science)
Fyld en ballon med bobler, som kan minde jer om, hvordan glæden kan boble frem indeni mennesker. Tal med juniorerne om, hvornår de sidst har følt sådan en boblende glæde? Har de oplevet det, når det handler om kirken eller Gud?- Fyld eddike i en 250 ml. flaske, så den er ca. halvt fuld.
- Fyld to teske bagepulver i en ballon.
- Sæt ballonens åbning over flaskemundingen, men sørg for, at der ikke falder bagepulver ned i flasken, indtil I er klar.
- Når I er klar hældes bagepulveret fra ballonen over i flasken.
- Nu syder og sprutter det i flasken, som måske bliver helt fyldt med skum, og ballonen bliver pustet op.
--- - Eksperimenter med forholdet mellem eddike og bagepulver.
- Hvem kan puste ballonen mest op?