Guld og grønne skove T114
- Hvad handler det om
Bibelens centrale ord - fortalt med farver
Der er mange ord, sætninger og sider i Bibelen. Men hvad handler den store bog egentlig om, hvis man skulle sige det med få sætninger?
Joh 3,16 kan siges at være Bibelens kernevers: "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv." Verset kaldes Den lille bibel. Men hvad ligger der i det?
Det er vigtigt for alle mennesker at kende Bibelens kernebudskab og oplagt at bruge en weekendlejr på at finde ud af, hvad verset indeholder – for det er Bibelens indhold. Derfor kan man bygge lejrens tema og aktiviteter op omkring farver, der samtidig leder os igennem teksten fra Joh 3,16.
Vi kan lade farverne fortælle indholdet:
- Guld, Guds og hellighedens farve fortæller, at vi er skabt i Guds billede.
- Sort, ondskabens, syndens og dødens farve, fortæller, at synden kom ind i verden.
- Rød, kærlighedens farve, at Jesus døde for vores skyld.
- Hvid, renhedens farver, fortæller, at vi er rene.
- Grøn, skaber og vækst-farven, fortæller at Gud vil leve sammen med os her og nu, mens vi vokser og gror.
- Guld, farven til sidst, Guds og renhedens farve fortæller, at vi mødes på den nye jord, hvor alt bliver godt igen – som i begyndelsen.
Brug farverne til at forme dagens ramme, aktiviteter, lege, maden, osv. Herigennem får juniorerne mange muligheder for at huske de forskellige farver og deres betydning i forhold til Joh 3,16.
- Bibelfortælling
Her finder du forslag til bibeltekster til bibeltimer og andagter. Vælg dem, der passer til dig og din målgruppe.
Bibeltime
Sæt god tid af til bibeltimer, hvor I dykker ned i Bibelens beretninger. Brug forskellige hjælpemidler som intro til bibelteksten, og hjælp deltagerne med at forstå, hvad tekster kan betyde for deres liv i dag.
Udvælg selv, hvilke farver, du særligt dykker ned i og hvilke tekster du vælger?
GULD
- Vi er skabt af Gud. (Du er skabt i Guds billede, se 1 Mos 1,1-2,4+16-17; Juniorfrø 1 s. 84-85).
- Gud skabte os til fællesskab med ham (Gud og hellighedens farve).
- Fortæl, hvordan Gud skabte jorden og mennesker, og alt var godt og perfekt. Gud elskede sine skabninger og ønskede en tæt relation til mennesket.
- Han ønskede dem alt det bedste og gav dem en ramme for deres liv. De to første mennesker fik lov
- at leve i en dejlig have. Der var kun én ting, de ikke måtte: At spise af det træ, som gav viden om godt og ondt- (De måtte ikke spise af) Kundskabens træ.
- Men menneskene, Adam og Eva, adlød ikke Gud. De handlede imod hans ord, og det perfekte (guld) blev ødelagt. Det fik en konsekvens for dem, og for alle mennesker efter dem. Fællesskabet med Gud blev ødelagt, og det onde – synden – var kommet ind i verden for altid. Adam og Eva blev vist bort fra det bedste sted, de kunne være, for Gud er ren og hellig, og ingen synd kan være i nærheden af ham. Synd fører til et liv borte fra Gud. Forholdet var gået itu og kunne ikke genoprettes af sig selv.
RØD
- Jesus kom som verdens frelser. (Kærligheden kom og gav adgang til Gud – Den store gave fra Gud. Se Matt 1,18-25 (Jesu fødsel);Joh 3,16-17 (Jesu død) og Fil 2,6-8 (Jesu sind)). (Se Juniorfrø 1 s. 110-111 og s. 116-117).
- Rød: Jesus døde på korset (blodet og kærlighedens farve).
- Men Gud havde en plan – en redningsplan. Fordi han elskede os - på trods af vores fejl og synd- så handlede han. Han ønskede at vise os sin ubeskrivelige kærlighed – til alle. Derfor sendte han sin eneste søn, Jesus, ned til jorden. Han sendte det mest værdifulde, han havde. Fortæl om julenat, hvor englene sang om fred til alle mennesker, og at der var født en frelser – en redningsmand.
- Jesus skulle vise mennesker, hvordan de skulle leve, mens han gik rundt i Israel. Til sidst døde han på korset (bloddråbe) for at modtage Guds straf over menneskers synd, så vi kan gå fri.Hvilken kærlighedsgerning, fordi han elsker dig og mig. Gud sørgede selv for at ”den mur af synd, der skilte mennesker fra Gud” (Ef 2,14), blev brudt ned, så mennesker for altid kan være sammen med Gud igen. Jesus blev forladt af Gud sin egen far – den straf, som vi skulle have haft på grund af synden.Fordi Jesus døde på korset, skal vi aldrig blive forladt af Gud, hvis vi tror på Jesus. Det er Guds store kærligheds-gave til alle mennesker.
HVID
- Jesus vil tilgive os. (Gud gør os rene, fordi Jesus blev ”beskidt”! Tak for gaven, Jesus! Se Matt 18,21-35 (Lignelsen om den gældbundne tjener; Joh 20,1-10 (Jesu opstandelse) og Rom 6,4-6 (Frihed fra synden)). (Se Juniorfrø 1 s. 98-99 og s. 118-119)
- Hvid: Jesus gjorde os rene. Vi kan få tilgivelse hos ham. (Renhedens farve).
- Gennem Jesu død og opstandelse blev tilgivelsen mulig, og det ødelagte forhold - mellem Gud og mennesker - blev bragt i orden, når vi tror på Jesus. Han skabte fred, hvor der var ufred. Når vi kommer til Jesus med alt det forkerte i vores liv, vil han tilgive os og alt er glemt. Tavlen bliver vasket ren. Hans nåde og tilgivelse er ny hver morgen. Han lader os begynde forfra hver gang det går galt.
GRØN
- Jesus er en del af mit liv og min hverdag. (Vi gror i Jesus og skal være sammen med ham for altid. Se Joh 15,1-8 (Det sande vintræ)). (Se Juniorfrø 3 s.14-15)
- Grøn: Et liv i vækst sammen med Jesus her på jorden. (Skaber- og vækstfarven).
- Jesus ønsker at være vores frelser og én, der vil hjælpe os at leve vores liv – også åndeligt. Som et frø bliver til en blomst, sådan skal Guds ord sås i os og vokse, så vi lever i det og af det. Han ønsker at være nær i vores hverdag og have fællesskab med os bl.a. gennem bøn og bibellæsning.
GULD
- Vi skal mødes i Himlen. (Tak for livet - nu og i al evighed. Se Åb 21,1-5 (Den nye himmel og den nye jord)). (Se Juniorfrø 1 s. 20-21 og Juniorfrø 2, s. 104-105)
- Guld: Paradiset – Guds hjem. (Gud og hellighedens farve).
- En dag samler Gud sine børn hjemme i sin himmel – på den nye jord, hvor han bor. Så skal vi se ham, sådan som Adam og Eva så ham i Paradisets have. Et sted, hvor alt bliver godt igen. Alt er perfekt, og her er kun hellighedens farve – ja, selv gader af guld!
SORT
- Vi fejler og handler forkert. (Synden ødelægger det gode, som Gud har skabt. Evas og Adams fejltrin, se 1 Mos 2,15-17 + kap 3). (Se Juniorfrø 3 s. 94-95).
- Synden kom ind i verden (ondskabens farve).
Andagt
Slut dagen af med en andagt - dvs. en kort refleksion over bibelteksten - der skaber rum for ro og eftertanke inden dagens afslutning.
- Til andagten kan de ovenstående bibeltekster også bruges.
For yderligere inspiration henviser vi til DFS’ Juniorfrø, som er tre inspirationsbøger. Køb adgang, så I kan bruge dem på lejren, via linket.
- Sange
Det er godt at synge sammen! Brug tid på at prise Gud med sang. Her er sangforslag, som passer til temaerne under bibelformidlingen.
- Han er opstanden (Syng med, nr. 104)
- Dig være ære (Syng med, nr. 106)
- For således elsked´ Gud verden (Syng med, nr. 158)
- For så højt har Gud elsket verden (Syng med, nr. 159)
- Alene Kristus er mit håb (Fællessang 4, nr. 5)
- Nu fryde sig hver kristen mand (Fællessang 4, nr. 120).
Syng med er for de 5-årige til 6. klasse, og Fællessang er for de ældste juniorer.
- Hjælpemidler
Alle lærer forskelligt og med forskellige sanser. Derfor er herunder forslag til forskellige værktøjer. Brug dem som intro til bibelformidlingen eller undervejs i bibelberetningen.
Dartskive
Medbring en bibel og en dartskive. Hvis Bibelen var en dartskive, hvad var så selve centrum?
Farver
Medbring forskellige farver.- Hvad tænker du på, når du ser farven Hvid? Rød? Guld? osv.
- Er der noget i Bibelen, du kommer i tanke om, når du ser disse udvalgte farver; Guld, Sort, Rød, Hvid og Guld?
Den ordløse bog
Farver og illustrationer. Medbring de 5 udvalgte farver i A4-størrelse eller som kopiark. (Download til højre).Farvet lys
Medbring lys i de udvalgte farver. Hver gang en farve er gennemgået, tændes lyset og man er klar til gennemgang af næste farve. (GULD-lys, et SORT lys, et RØDT lys, et HVIDT lys, et GRØNT lys og et GULD-lys til slut). Lysene kan tændes og bruges som repetition før en bibeltime eller andagt.En STOR og en LILLE Bibel
Vis din bibel og lav en lille bibel af en tændstikæske. Indholdet er Joh 3,16 (se legekasse.dk/L383).Spillekort og Joh 3,16
Igennem spillekort kan man vise Joh 3,16. (Se DFS' video på YouTube).Videoer og Joh 3,16
Google Joh 3,16 og brug nogle af de korte videoer, der kommer frem.Indsæt dit eget navn
Læs Joh 3,16 højt og lad juniorerne lærer det uden ad. I stedet for “verden” indsættes juniorerne deres eget navn: ”For således elskede Gud “RASMUS, at han gav RASMUS sin enbårne søn, for at RASMUS, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. Alle juniorerne råber deres eget navn, når man siger verset i kor. - Udfordringer
Under eller efter bibelformidlingen kan I give deltagerne en udfordring, hvor de kan bruge flere sanser til at dykke mere ned i dagens tekst og pointer.
Farve-foto-collage
Del op i hold. Lad juniorerne lave en PowerPoint, hvor de viser eller illustrerer de udvalgte farver og farvernes betydning i Bibelen. Vis og fortæl for hinanden.Sudoku som stafet
Hvem laver sudokuen først? Brug de udvalgte farver. (Se legekasse.dk/L879).Farve-slange
- Del op i hold.
- Hvem laver den længste slange på tid af ting, de har på eller kan finde.
- Slangerne skal laves i de udvalgte farver.
- Hvem laver den længste slange af ting i guldfarver, med sorte ting osv.
- Lav regler for, om man må ”stjæle” fra hinanden osv.
- Tag en farve ad gangen og sig, hvor mange minutter, man har.
- Se, hvem der fik den længste slange og gå videre til en ny farve.
- Kreative idéer
Lav værksteder, hvor deltagerne kan lade kreativiteten få frit spil og lave ting, som de kan tage med hjem - noget, der minder dem om emnet og det, de har hørt om.
Bogen uden ord
Lav den farveglade bog/ordløse bog (A4 eller A5), som bliver samlet af de udvalgte farver efter samlingen. (Download til højre).Farve-armbånd
- Lav et armbånd af bomuldssnor med de udvalgte farver. Sæt evt. en perle på guldsnoren, der symboliserer menneskers værdi hos Gud. Det laves evt. før samlingen, og bruges i gennemgangen.
- En anden mulighed er at finde perler, der har de udvalgte farver og sætte dem på en lædersnor, og man har et armbånd, der kan hjælpe én til at huske, hvad de 5 farver symboliserer.
Bolsjeværkstedet
Lav bolsjer i de udvalgte farver.
Collager i farver
Del op i hold og lav forskellige collager i de forskellige farver. Riv ud af ugeblade, aviser osv. Hvilket hold skal arbejde med GULD-farven? Den RØDE farve osv.? Hæng collagerne op i rækkefølge eller lad hver udarbejde en collage, hvor alle farverne er repræsenteret.Naturen og farverne
Kan det lykkes at finde de 5 udvalgte farver ude i naturen? Hvem kommer først?Hjemmelavet sæbe
Lav sæbe i forskellige farver (se legekasse.dk/L168).Farver på glas, lærred eller måske papir
Lav forskellige ting – i de udvalgte farver. Mal et maleri, tegn på et marmeladeglas med glasmaling, mal på sten med Posca-tusser, brug vandfarver, fold æsker osv.Maling, tus, blyanter - og din streg på dagens billede
Farver og kreativitet.- Find idéer på legekasse.dk - fx kultegninger (legekasse.dk/L228), billeder med spejl (legekasse.dk/L189) eller søg maleri på siden.
- Download Farveleg til højre.
Gaveæsker med farverne
Fold æsker (se legekasse.dk/L378). Lav dem i forskellige størrelser og i farverne guld, sort, rød, hvid, grøn og guld. Sæt et billede på hver af æskerne, der kan minde om, hvad farven fortæller. (Download Æskebilleder til højre).Den lille bibel
Lav en lille bibel og indsæt dagens kernevers, Joh 3,16. (Se legekasse.dk/L383). Et godt minde at have med hjem fra lejren. - Mad
Alle sanser kan bruges til at lære. Her finder I inspiration til, hvordan temaet kan tænkes ind i måltiderne.
Rød mælk til morgenmad
Put rød frugtfarve i mælken til morgenmad og farv risene grønne til middag. Find selv flere ideer, der kan sætte farverne i spil.Kager med farver
Bag kager, der er røde, sorte, hvide osv. Lad juniorer gentage, hvad de forskellige farver står for.Farver som kagepynt
Lad juniorerne pynte kagerne med de udvalgte farver. (Guld, sort, rød, hvid, grøn og guld igen).Mad i dagens farver
GULD-ost/GULD-karameller; SORT blodpølse; RØDE pølser eller RØDbeder; HVIDT brød eller et blomkål; GRØN spinat osv. Kun fantasien sætter grænser og frugtfarve i forskellige varianter kan købes. - Lege
Gennem lege, der har noget med temaet at gøre, kan I hjælpe deltagerne med at dykke længere ned i emnet og få det leget ind.
Find ting - farveleg
På tid skal juniorerne se, evt. holdvis, hvor mange farverækker (guld, sort, hvid, rød, grøn og guld), som de kan skabe af ting, de kan finde (fx en guldring, en sort strømme, en hvid karklud, en rød blyant, grøn græs og evt. en guldfarve-messing-stage). Sæt tid på udfordringen.Hale-tagfat
Medbring lange stykke stof eller markeringsbånd i forskellige farver (guld, sort, hvid, rød og grøn).- Juniorerne får et bånd bagpå bukserne (fastsættes i buksekanten), der skal være synlig.
- Nu gælder det for alle juniorerne at få fat i så mange “haler” som muligt. Når man har fået fat i en hale, løber han eller hun hjem til en af hellebaserne med armen og halen i vejret. På hellebasen sættes halen fast i buksebagen ved siden af den anden hale, og man løber igen ud for at fange flere haler. Der må tages en hale ad gangen.
- Aktiviteten er på skjult tid – dvs. kun lederen ved, hvornår den slutter: Når lederen afslutter legen, tælles halerne op, og man fordeler igen halerne og begynder forfra. Legen kan udvides med ekstra point, hvis man har kunnet samle hele farverækken (guld, sort, hvid, rød, grøn og guld).
Mastermind
Hvem gætter først rækken af farver i den rigtige rækkefølge. Brug de udvalgte farver fra lejrens emne. (Se legekasse.dk/L885).Farvevendespil og farvefrugtsalat
- Find idéer på legekasse.dk
- Download Farveleg til højre.
- Løb
Tag på løb i området og løs opgaver omkring temaet eller bibelformidlingen. Gennem udfordringerne på posterne skabes nye tanker og temaet ses i nye perspektiver.
Farveløb
Tag på løb med juniorerne og lad hver post være en af de farver, der er fortalt om.(Download til højre - lad dig inspirere af idéerne til posterne).
Sortnæseløb
Brug det evt. som natløb, hvor man hænger reflekser eller knæklys op. Eller brug legen den sidste dag, hvor der skal ryddes op.- Del deltagerne op i hold. Hvert hold har en farve (grøn, rød eller fx hvid), som males på deres næser. Lederne er på holdet Sortnæserne. De har sorte næser og skal fange alle de øvrige deltagere.
- Legen går ud på at få samlet så mange ting (pointer) som muligt. Husk at lave en pointliste, fx kapsler = 5 point, slikpapir = 3 point, klodser, der er lagt ud i området = 10 point, snore der er hængt op = 15 point.
- Hvert hold har et helle. Når man er der, må man ikke tages. Løber man med en værdigenstand og fanges af sortnæserne, skal man aflevere det fundne.
- Man trækkes med hen til sortnæserne og får tegnet en sort streg på sin næse.
- Derefter skal man hen til sit helle og have vasket den sorte streg af næsen og holdets farve på igen.
- Hvilket hold vinder? Forhåbentlig ikke sortnæserne!!
- Andre idéer
Her finder du øvrige idéer, som kan gøre jeres arrangement endnu bedre!
Lokalet/lejrrammerne i farver
Lad lokalet præsentere de udvalgte farver. Når fx farven GULD er gennemgået, sættes GULD-ting i lokalet, fx en guldpokal. Når farven SORT er gennemgået, sættes et SORT lagen op. Eller man kan bruge ark karton, der sættes op på væggen, i de udvalgte farver.(Download Farveleg til højre).
Farvefest
Lav en fest med farvede papirsduge på bordene, deltagere med farvede ansigter, farvet bordpynt, velkomsttale, farve-dans, farve-sange og farve-dyster mellem bordholdene.(Download Farvefest til højre).