T209
Gud skaber verden

T209: Gud skaber verden

Baggrund & Leksikon

1 Mosebog kaldes Genesis, som er græsk og betyder tilblivelse.

I begyndelsen var Gud. Gud er fra evighed, og han har altid været og vil altid blive. Uden begyndelse og uden afslutning. Alfa og Omega (Åb 1,8 og 22,13).

Skaberværket blev til på Guds befaling. Gud skabte alt ud af intet. Gud skabte ved sit ord.

Guds skaberværk var fuldkomment.

Videnskab eller tro: Vi skal som ledere være forberedt på en snak om andre skabelsesberetninger:  fx udviklingslæren. De er udtryk for, hvad forskellige mennesker ”tror” skete for X antal år siden. Der ligger ikke noget egentlig fysisk sikkert bevis for, om der er nogen, der har ”ret”. Bibelens skabelsesberetning er som disse også et spørgsmål om tro.

Vi vil prøve at holde fast i, at Bibelens ord, løfter og forjættelser har vist sig opfyldt, som tiden er skredet frem i løbet af verdenshistorien. Derfor er der god grund til at fastholde det, der er skrevet på Bibelens første blade (skabelsesberetningen) som værende lige så troværdigt som resten af Bibelens vidnesbyrd. Vi ser heller ikke, at Jesus eller apostlene sår tvivl om, at det er Gud, der har skabt det hele – tværtimod! 

---

Leksikon

Hvælvingen:
Det samme som himmel.

Velsignede:
At Gud uddeler sin nåde og hjælp til mennesker.

LUK VINDUET Udskriv
Flonellograf

T209: Gud skaber verden

Flonellograf

Tekst: 1 Mos 1, 1-28

---

Eksempel 1:
Baggrund:
Himmel og hav med strandlinje.

Figurer: Til versene 2-4: Måne (175) og stjerner (176) på himlen. Til versene 5-6: Menneskebørn (109), som sættes op blandt blomster (180, 180A, 180B, 180C) og træer (S8-9, S17). Til versene 7-10: Forskellige dyr (124, 127, 134 m.fl.) og fugle (144). I søen fisk (139), ænder (145) og svaner (151).

(Se hæftet ”Betty Lukens. Through the Bible in Felt. Teacher’s manual” s. 3).

---

Eksempel 2:
Baggrund:
Udendørs.

Scene 1: Vand.

Scene 2: Land med flod.

Figurer til scenerne: Sæt træer op (S4, S7) og blomster (180), sol (174), måne (175), stjerner (176), fisk (138-139), fugle (143-151), en elefant (123), løver (135), en giraf (158) m.m. Ligeledes Adam (13, 13A) og Eva (93, 93A)


LUK VINDUET Udskriv

T209: Gud skaber verden

Undringsdelen

Til samtale:

Hvad undrer du dig mest over, at Gud har skabt?

Hvad syntes du, er det mest fantastiske, Gud har skabt?

Hvad fortæller det om Gud, at han har skabt verden?

LUK VINDUET Udskriv

T209: Gud skaber verden

POWERPOINT

Billeder til skabelsesberetningen
(Kan bruges til pointen Gud er himlen og jordens skaber fra tekstvejledningen)
Brug billederne til tekstgennem af skabelsesberetningen fra 1 Mos 1.
(Downloads til højre)

T209: Gud skaber verden

Videoklip

Gud skaber verden – Den færøske natur

Hensigten med denne lille video af den færøske natur er, at vise børnene, hvordan naturen er anderledes, end det vi ser i Danmark.

Det kan være med til at åbne deres øjne for, hvor fantastisk Guds skaberværk er, og hvor kreativ og stor Gud er, siden han kan skabe naturen.

Videoen er på 2 min.

Lad evt. børnene se videoen og spørg indtil, hvad de syntes var flottest.

Videoen kan med fordel vises flere gange, og børnene kan lægge mærke til nye ting. I kan også standse videoen undervejs, og tale om og undre jer over billederne enkeltvis. Hvordan syntes, du at dette billede viser Guds storhed?

Videoen kan også lægge op til at tale om, hvor forskelligt Gud har skabt naturen.

  • Hvilke billeder i videoen, viser en anderledes natur end den danske?
  • I hvilke lande er naturen meget anderledes end den danske natur?
  • Hvilke lande har børnene besøgt – hvad syntes de om landets natur?

---

Videoen er fremstillet med inspiration fra dette vers.
Hvor er du fantastisk, vor Herre og Gud! Ingen i verden kan måles med dig. Universets vidundere viser din storhed. (Salme 8, 2, Biblen på hverdagsdag, Scandinavia, 2007).

Billederne er taget af Maria Grønne Jensen, Hinnerup.

T209: Gud skaber verden

Videoklip

Guds skaberværk – Solopgangen
Solen står op hver eneste dag, også selvom det er en gråvejrsdag. Det er ikke altid, vi ser solen stå op eller undrer os over, hvor flot sådan en solopgang egentlig kan være. Det er en selvfølgelighed, at solen står op.

Med denne video, kan I sammen med børnene, tale om, solen, der står op og hvor fantastisk og smukt det er, at Gud har skabt solen.

Hensigten med denne lille video er derfor, at børnene må få øjnene op for, at det egentlig er et stort mirakel/det er vidunderligt, at Gud har skabt solen og dagen.

Videoen er 1.15 min. Den kan med fordel vises flere gange, og børnene kan lægge mærke til nye ting. I kan også standse videoen undervejs og dermed tale om og undre jer over billederne enkeltvis. Hvordan syntes du, at dette billede viser Guds storhed gennem en solopgang?

Bibelvers, som inspiration for videoen.
Så sagde Gud: ”Lad der blive lys på himmelhvælvingen til at adskille dag fra nat og til at markere årstidernes skiften og festdagenes begyndelse.” Og sådan blev det. Gud skabte to store lys på himlen til at skinne på jorden, det største lys, solen, til at herske om dagen, og det mindre, månen, til at herske om natten sammen med stjernerne. Han satte dem på himmelhvælvingen til at lyse på jorden, til at adskille dag fra nat. Og han glædede sig over sit værk. (1 Mos 1,14-18, Biblen på hverdagsdag, Scandinavia, 2007).

Himlen vidner som Guds herlighed, universet udtrykker hans underfulde skaberkraft. Dag efter dag forkynder solen Guds storhed.

Solen fik sit hjemsted på himlen, strålende som en brudgom bryder den frem, gennemløber sin bane med udholdenhed og glæde. Den ene horisont er dens udgangspunkt, ved den anden når den sit mål. Intet undgår dens brændende varme. (Salme 19,2-3;6-7, Biblen på hverdagsdag, Scandinavia, 2007).

Billederne er taget af Maria Grønne Jensen, Hinnerup.

T209: Gud skaber verden

Videoklip

Guds skaberværk – Solnedgangen
Solen går ned hver eneste dag, også selvom det er en dag med overskyet vejr. Det er ikke altid, vi ser solen går ned eller undrer os over, hvor flot sådan en solnedgang egentlig kan være. Det er en selvfølgelighed, at solen går ned.

Med denne video, kan I sammen med børnene, tale om, solen, der står op og hvor fantastisk og smukt det er, at Gud har skabt månen/natten.

Hensigten med denne lille video er derfor, at børnene må få øjnene op for, at det egentlig er et stort mirakel/det er vidunderligt, at Gud også har skabt solen og månen.

Videoen er 1.20 min. Den kan med fordel vises flere gange, og børnene kan lægge mærke til nye ting. I kan også standse videoen undervejs, tale om og undre jer over billederne enkeltvis. Hvordan syntes du, at dette billede viser Guds storhed gennem en solnedgang?

Bibelvers, som inspiration for videoen.
Så sagde Gud: ”Lad der blive lys på himmelhvælvingen til at adskille dag fra nat og til at markere årstidernes skiften og festdagenes begyndelse.” Og sådan blev det. Gud skabte to store lys på himlen til at skinne på jorden, det største lys, solen, til at herske om dagen, og det mindre, månen, til at herske om natten sammen med stjernerne. Han satte dem på himmelhvælvingen til at lyse på jorden, til at adskille dag fra nat. Og han glædede sig over sit værk. (1 Mos 1,14-18, Biblen på hverdagsdag, Scandinavia, 2007).

Nat efter nat vidner stjernerne derom. Lydløst, uden ord, vidner de om hans magt. Deres stemmer hvisker i universets stilhed. Deres røst når ud til kordens ende. Budskabet høres i hele verden. (Salme 19,3-5, Biblen på hverdagsdag, Scandinavia, 2007).

Billederne er taget af Maria Grønne Jensen, Hinnerup.

T209: Gud skaber verden

Lege

Gætteleg: Jeg kan se noget
Et barn begynder at sige: ” Jeg kan se noget, som I ikke kan se, og det er grønt.” Tingen, som barnet har i tankerne, skal kunne ses af alle. De andre begynder nu efter tur at gætte. Den der gætter rigtigt, må vælge en ny ting, som de andre så skal gætte.
Derved kan vi hjælpe hinanden at få øje på Guds store og alsidige skaberværk.

---

Lugteleg
Medbring et tørklæde + 10 lugtende ting. 
På et bord lægges 10 ting, der alle har en karakteristisk lugt, fx krydderier, krydderurter, sæbe, appelsiner, chokolade osv.
Alle deltagere får lov at lugte til disse genstande, indtil de mener, de har indprentet sig duftene. Så får den første bind for øjnene, og den første ting, han skal gætte, bliver ført op til næsen. Hvis han gætter genstanden, får han et point.
Utroligt, hvad Gud har skabt!

---

Jorden er giftig
Selv om Gud skabte alting godt, så kan vi mennesker tit komme til at ødelægge skaberværket, men vi skal passe på, at vi ikke forgifter jorden. Tal om, hvordan vi passer på det skabte.
Leg fangeleg, hvor man ikke må røre jorden. Brug stole, borde, tæpper, aviser m.m.

---

Tegn og gæt
Lav små kort til børnene eller brug kort fra et spil billedlotteri. Del gruppen i 2 hold og lad en komme op og tegne det, der er på deltagerens kort. Holdet skal gætte, hvad der er på billedet. Det hold der gætter flest har vundet. (Tag evt. tid. Det hold, der bruger mindst tid vinder).
En måde at vise alt det forskellige, som Gud har skabt.

LUK VINDUET Udskriv

T209: Gud skaber verden

Kreative ideer & aktiviteter

Trylledej
Gud skabte verden, men hvad skabte han?
Lav en portion trylledej, så I kan skabe ting ud af dejen. Bag det i ovnen, så kan I male det næste gang.

---

Solsystem
Lav hele solsystemet. Tag nogle vatkugler i forskellige størrelser og mal dem i de farver, som planeterne nu har. Hæng dem op i loftet sammen med solen, månen og stjernerne eller I kan sætte dem fast på en liste med små rundstokke.

---

Gæt et land, flag eller befolkning
Tag billeder med af forskellige flag. Hvilket land hører de til, og hvor ligger landet egentlig – kig i et atlas eller på Google maps.
Hvordan ser folkene ud? Er der noget specielt ved dem? Det kan være, at politimændene har høje hatte på, at de spiser mange pølser, at de går i kamikker eller… hjælp hinanden med at finde ud af jordens lande og befolkning. Alt det hele viser Guds store skabermagt.

---

Få øjne op for naturen

1. Forslag:
Gå ud i naturen og se, mærk og lugt skaberværket.

2. Forslag:
Lav ting af naturting

  • 1. Lim sten sammen til små stendyr eller personer. (Brug limpistol).
  • Find ting i naturen og lav et 3d- naturlandskab i en stor papkasse.
  • Lav et landskab i den store kasse, eller giv hvert barn en skotøjsæske som de kan indsætte ting i. (Blade, græs, sten, kogler, mos, muslinger osv. Lav små koglemennesker eller stenmennesker). Lim huskverset fast på siden af kassen.
  • Lav betragteglas i små marmeladeglas. Find ting i naturen, som I kan lægge ned i glasset.

Hvis I finder små dyr, så husk at lukke dyrene ud igen, når klubben er færdig.

  • Form små skåle eller lysestager i selvtørrende rødler.
  • Så solsikkefrø (eller andet) i evt. en mælkekarton.
  • Pres blomster.
LUK VINDUET Udskriv

T209: Gud skaber verden

Særligt for drenge

Legetøjsdyr (for de mindste)
Lad drengene tage alle de legetøjsdyr med, som de kan finde i deres værelser. Lige fra den vilde løve til bondegårdens fredelig ko. Del ind i hold og besøg hinandens ”dyr-områder”. Måske kan du skrive en mail til forældrene om at huske drengene på, at de nu får muligheden for at vise deres ynglingslegetøjsdyr for de andre i klubben. Mon nogle af dem stadig har sovedyr, der kan minde dem om Guds skaberværk?

---

Fotosafari (for de største)
Del drengene ind i hold. Lad dem på tid se, hvor mange forskellige dyr, de kan tage billede af i løbet af 10 min. De må tegne, google, vise dyret med kroppen, finde dyret i skoven, i reklamebladet eller et helt andet sted. Men de skal tage et foto med deres mobil af de dyr, de finder. Hvem har flest billeder på 10 min.? En måde at vise dem Guds mangfoldighed i sit store skaberværk.

---

En minizoo
Medbring levende dyr fx en kanin, due eller måske en edderkop, som man selv har fanget. Eller gå en tur i skoven og se, hvor mange forskellige dyr, man kan fange. Fx biller, snegle, larver osv. Bemærk, at man skal være god ved de dyr, man indfanger, så de kan slippes ud i det fri igen.

LUK VINDUET Udskriv

T209: Gud skaber verden

OPGAVEARK FOR KVIKKE HOVEDER

Vælg mellem to forskellige opgaveark.
(Download til højre)

T209: Gud skaber verden

Øvrige illustrationer

Kreativ med skabelsesberetningen
Lav forskellige illustrationer til skabelsens 7 dage fra 1 Mos 1.
Find inspiration på udvalgte idéer fra legekasse.dk – klik på titlen, og du kommer direkte dertil:

---

Skabelseshjulet
Lad børnene lave et skabelseshjul, hvor de kan følge de 7 dage rundt. Se mere på legekasse.dk. 

---

Kreativ udstilling med skabelsen
Lav en udstilling over temaet Skabelsen fra 1 Mosebog. Find inspiration på legekasse.dk

LUK VINDUET Udskriv

T209: Gud skaber verden

GLOBAL MISSION

Gør verden bedre
Hvordan passer vi godt på det, som Gud har skabt? Hvordan hjælper vi hinanden i verden? Hvem har brug for vores hjælp?
Lav en indsamlingsbøsse, og lær at hjælpe andre ved at give af sine penge. Lav evt. ting, der kan sælges til fordel for andre i verden. Se søndagsskolernes indsamlings projekt - Børn i Indien.

Hent ideer til indsamling fra materialet Global mission til øjenhøjde - børn mødes på tværs af grænser”. Find hæftet her, og find indsamlingsideerne under downloads. 

LUK VINDUET Udskriv

T209: Gud skaber verden

Øvrig inspiration

Skattekisten
En konkret ide til klubbens og børnenes egne ”skattekister”, der kan minde om dagens tekst.  (Læs om konceptet skattekisten på legekasse.dk - klik her)

Find en lille gren, sten, lidt korn eller pres en blomst. Eller klip dyr og blomster ud af fx reklamekataloger, eller lad fantasien få øje på ting, lige omkring dig, som Gud har skabt.

---

Sange til "Gud skaber verden"
Se 3 forslag her:

  • Gud er alletiders med Gospel-kids fra cd’en Så er der fest, Refleks musik. Find den på Spotify og ITunes.

  • Grøn som en abe fra cd’en Grøn som en abe, Refleks musik. 
    Se teksten i Syng Med nr. 39. 
    Find sangen på Spotify ved at søge på Grøn som en abe eller Lise Petersen.

  • Altid med Gospel-kids fra cd’en Så er der fest, Refleks musik. 

---

Salme
Lær salmen: Op al den ting, som Gud har gjort, og tal om indholdet.
Find tegninger til versene her.

---

Takkesang
Prøv i fællesskab at lave en lille takkesang for alt det, Gud har skabt.

Brug en kendt melodi fx: Vær mig nær, o Gud 
(Salmer og kirkeviser,1990, nr.78)

Eks. Tak for regnen, Gud – du er god.
Tak for regnen, Gud – du er god.
Tak for regnen, Gud – du er god.
Du er - du er god.

Sangen kan laves med lidt udfordringer, hvor flere skabte ting indgår i verset, fx

Tak for solen, Gud – du er god.
Tak for blomsterne – du er god.
Tak for mennesker – du er god.
Du er - du er god.

LUK VINDUET Udskriv

Se også...

  • Børnefrø online

Hjælpemidler til børnefrø

En vældig masse hjælpemidler
– gjort nemt for dig!

Får du alligevel problemer med nogle af hjælpemidlerne, er du velkommen til at kontakte vores materialekonsulent herunder for hjælp.

Rigtig god fornøjelse sammen med børnene!

Kontaktperson

Lissen Margård Bendix JensenKonsulent i DFS (materialer)
Direkte:5056 8304Email:lissen@soendagsskoler.dk