Inspiration til brug af fingerdukker blandt de mindste.

Fingerdukker til de mindste

Af: Randi Taulborg
Id: M164
Kategorier: 1-3 år, Gratis, Ting og sager, Ideer til formidling,

Inspiration til brug af fingerdukker

Her et par ideer til, hvordan du/I kan bruge fingerdukker, hvis du fx har en hest, ko, gris, and eller en frø… eller brug dette som inspiration til de fingerdukker, som du har.

Syng en sang
Brug dyrene, mens du synger sange som fx:

  1. Vil du vide hvordan det lød, da Gud skabte alle … hestene, køerne, grisene, ænderne, frøerne osv. (Syng og mal nr. 59). Put dyrene i en æske og lad derefter 5 børn tage hver en fingerdukke på en finger. Syng derefter versene i den rækkefølge, som børnene sidder med dyrene.
  2. Hvem skabte stjernerne? (Syng og Mal nr. 19) I stedet for ”stjernerne”, synger du, ”Hvem skabte køerne” osv.
  3. Lotte Kærså har lavet en sang, der hedder ”Jeg har en mus i et bur”, den kan laves om til: Kan synges med alle dyrene nævnt.
    ”Jeg har en ko på min finger,
    vil du se den, den kan hoppe,
    den kan danse, den er min ven.
    Den er sød og den er blød og den er dejlig,
    den kan krible, den kan krable, den kan kilde mine tæer”.
  4. En lille ko kom marcherende (Lille Sang s. 21)
    Kan synges med alle dyrene nævnt.

 

Fortæl en bibelhistorie:
Brug fingerdukkerne, mens du fortæller beretninger fra Bibelen fx:

  1. Brug alle dyrene til at fortælle om de dyr, som Gud har skabt.
    (Se Legestuebogen: Gud kan lave alle ting, 32.1 s. 28; Et fantastik puslespil, 43.2 s. 134)
  2. Grisen kan bruges til lignelsen om: Den fortabte søn (Se Legestuebogen: Hjem til far 37.1 s. 38)
  3. Hesten kan bruges til lignelsen om: Den barmhjertige samaritaner. (Luk 10,25-37)
  4. Frøen kan bruges til beretningen om de 10 plager (2 Mos 26-29)
  5. Koen kan bruges til beretningen om Faraos drøm om køerne (1 Mos 41,1-32)
  6. Anden kan bruges til Moses i sivkurven (Legestuebogen Moses i sivkurven 7.22 s. 166) – se bog fra Lohse
  7. Alle dyr kan bruges ved beretningen om Noa´s Ark (Legestuebogen 35.1 s. 34)

 

Leg en leg:

GEMMELEG
Materialer: De 5 dyr
Gem et af dyrene og lad børnene finde det.

SVING FIGUR
Materialer: Ingen
Fremgangsmåde:

  1. Der udpeges en køber og en sælger.
  2. Sælgeren svinger sine figurer, så de kommer til at stå i en bestemt stilling, hvor de skal blive stående uden at røre sig.
  3. Når alle figurerne er på plads, kan køberen komme.
  4. Køberen kommer og vil gerne se på en figur.
  5. Figurerne bliver præsenteret ved, at der trykkes på deres hoved, og de kan bevæge sig, indtil der bliver trykket igen.
  6. Køberen udvælger sig en figur, som han vil købe.
    Den købte figur bliver nu køber, mens køberen bliver sælger, og sælgeren bliver figur. Den nye sælger svinger figuren, og køberen kan købe en ny figur


BEVÆGELSER OG DYRELYDE

Materialer: De 5 dyr
Gætte dyrenes navn ved bevægelse og lyd
Fremgangsmåde:

  1. De 5 dyr lægger på gulvet foran børnene
  2. Lederen udvælger et dyr i sine tanker, men lader det ligge på gulvet. Laver enten en  bevægelse som dyret  eller lyden (det kan også lade sig gøre at lave begge dele)
  3. Børnene skal nu gætte, hvad det er for et dyr.
    En elefant kom marcherende:
    Leg sangen, hvor du nævner de andre dyrs navne og lav deres bevægelser til.
    Tænk selv videre på arkens muligheder – vi ønsker god fornøjelse med alle figurerne.
Der vil være elementer på siden som ikke udskrives. Se materialet på hjemmesiden for at få det hele med.

relaterede materialer

Vi henviser til

Legestuebogen
”Legestue og bibelfortælling”: Vejledninger til 2 års bibelfortællinger for de mindste. En arbejds- og inspirationsbog.
Se "Relaterede materialer" ovenfor.

Kontaktperson

Lissen Margård Bendix JensenKonsulent i DFS (materialer)
Direkte:5056 8304Email:lissen@soendagsskoler.dk