Hvordan bruge sangene

Kun fantasien sætter grænser! Klik nedenfor og bliv inspireret til at bruge Syng med i klubben, på lejren, i hjemmet ...

Idéerne er lige til at printe ud - så gør det endelig!

Syng med - på en sjov måde!

Sange er sjovest - og huskes nemmest - hvis de leges ind. Her er nogle idéer, som I kan bruge i klubben.

Idé 1: Arranger en sangdag/aften
Få besøg af en, der er god til at spille og synge og brug tid på at lære nye sange. Krydr samlingen med konkurrencer og vidnesbyrd fra forskellige personer under overskriften: Den sang holder jeg af fordi…!

Idé 2: Lav sangkonkurrencer
Brug ”Syng med”, som et underholdningsindslag. At sangene indgår i lege, konkurrencer og aktiviteter gør, at vi lærer dem bedre at kende.

Se også under "Gæt en sang"

Idé 3: Syng efter cd'erne
Lær sangene efter cd'erne "Grøn som en abe" og "Så er der fest

1. forslag: Sæt cd´erne på, mens der fx spilles spil den første halve time af samlingen. Giv dem cd´erne med hjem fx som julegave fra klubben. 

2. forslag: Sæt cd´erne på, og lær sangene på årets weekendlejr. Lad børn og juniorer få en cd´med hjem efter lejrens afholdelse.

3. forslag: Sæt cd´erne på og lad børn og voksne følge med i sangbogen, så de kan lære teksten. Gør det muligt at købe cd´en efter samlingen.

Idé 4: ”Det betyder sange for mig …”
Få nogle forskellige personer til at fortælle, hvad bestemte sange betyder for dem. At åbne for og berige hinandens sangskat.

Idé 5. At skrive sange og melodier … hvordan det?
Få besøg af en af forfatterne til nogle af sangene i Syng med og lad dem fortælle, hvorfor og hvordan man skriver en sang eller laver en melodi. Lav fx et digterværksted eller et spilleværksted på lejren eller i klubben. Hvad kan der ikke digtes af sjove sange til en familieaften?

Idé 6: Løb – for store og små
Lav et løb, der tager udgangs punkt i ”Syng med” (se forslag til løb)

Eller lav et forfatterløb – hvor man igennem 5-7 poster møder de gamle forfattere, og lærer noget om dem: Fx Grundtvig, Ingemann, Brorson, Kingo, Lina Sandell osv. Google personerne og brug fantasien til at finde ideer til poster.

Idé 7: Hitlisten
Lav ”hitlisten” (et bestemt tidspunkt man kun synger) på sommerlejren eller i klubben. Lad deltagerne stemme på hver 3 sange fra Syng med. Hvilken sang fik flest stemmer, og var der lodtrækning hos de, der havde stemt på sangen, der vandt?

"Hitlisten" er deltagernes ønsker til sange, der skal synges.

Idé 8: Syng med-maraton
Udvælg et tidsrum, hvor I synger hele ”Syng med” igennem. Gør det til de almindelige samlinger eller arranger et par ekstra aftner. 

Tænk at kunne sige: ”Nu har vi sunget alle sangene fra VORES sangbog”  

Idé 9: Karaoke eller Melodi Grand Prix
Del op i hold. Lav en scene. Lad børn og juniorer klæde sig ud og lad dem udvælge sange, de vil synge. Sæt cd´en på eller find en, der kan sidde ved klaveret. Brug sangene på powerpoint- versionen (link til køb) – og lad gruppen synge … der laves fx et dommerpanel, hvor der både gives point for sammenhold, udførelse, osv. osv. En måde at lære Syng med-sange på… - på en sjov måde.

Idé 10: Alles Syng med-projekt
Skab i fællesskab en ”Syng-med-stemning” blandt børn, juniorer og voksne, så alle får ejerskab i sangbogen. Arbejd fx med forskellige illustrationer til bestemte sange: Tegn eller find illustrationer på nettet, farvelæg og laminer dem. Opfind ”lokale” danse og fagter til sangene. Udvælg månedens sang i din lokalforening, som synges blandt alle aldersgrupper osv. Lad børnene lære de unge en sang og lad juniorerne lære børnene en sang. Find selv på flere ideer, der gør, at store og små føler ejerskab til ”Syng med”.  

Idé 11: Syng med-kor
Omdan det lokale børnekor til et Syng med-kor for en periode. Overvej, om der var flere end børnekoret, der kunne lave et Syng med-kor.  Kunne man forestille sig, at nogle satte sig sammen og fx lærte 15 sange fra Syng med, hvorefter man gik op på plejecentret og lavede en lille koncert?

LUK VINDUET Udskriv

Gæt en sang - 10 idéer

Del op i grupper og lav et pointsystem. Bestem at alle sangene skal være fra Syng med. Udvælg konkurrencerne efter din målgruppe. Bemærk at alle ideerne kan laves i forskellig sværhedsgrad


1. Gæt ud fra en ting
Vis en ting og lad børn og juniorer gætte en sang, hvor tingen optræder.

Her er forslag til 10 ting, du kan medbringe og tænk selv videre. Bemærk at flere sange, kan bruges til hver enkelt ting.

  • En stjerne: Fx nr. 87: Dejlig er den himmel blå
  • Et hjerte: Fx nr. 132: Skriv dig Jesus på mit hjerte
  • Et lys: Fx nr. 67: Nu tænder vi lyset
  • En legetøjshund: Fx nr. 40 v.2: Hvis jeg var …
  • En gren: Fx nr. 31: Gud gør at træer vokser
  • En ”sol”: Fx nr. 21: Måne og sol
  • En blomst: Fx nr. 28 v.2: Hvem skabte …
  • Et kors: Fx nr. 101: På Golgata stod der et kors
  • En kongekrone: Fx nr. 9: Hurra for kongen
  • Et billede af den lokale kirke: Fx nr. 146: Du kalder os til kirken.


2. Gæt ud fra et bogstav
Sig eller skriv et bogstav. Hvem begynder først at synge sangen, der begynder med:
S – K – D – B – T – E – A – O – R  – H  osv.

3. Gæt ud fra en sætning
Eksempler:

  • 
”Som Guds lille børneskare”: Nr. 63: Ingen er så tryg i fare
  • ”Tynd som en tændstik – rund som en bold”: Nr. 42: Du er dig og du duer
  • ”Vi si´r tillykke – tillykke”: Nr. 237: Det er din fødselsdag
  • ”Guds kære børn vi blev på ny”: Nr. 82: Et barn er født i Betlehem
  • ”Sang og musik skal der til”: Nr. 246: Dampen er oppe
  • ”Der møder Gud mig og viser mig vej”: Nr. 148: Bogen om Jesus
  • ”Han har skabt både dig og mig”: Nr. 10: Hvilken mægtig Gud vi har
  • ”Går over hav og bjergetop”: Nr. 211: I østen stiger solen op
  • ”Og åbned’ en ny vej til Himmelen ind”: Nr. 90: Kender du ham
  • ”Jeg ved, at du tænker på, hvordan skal det hele gå”: Nr. 45: Gud er god, han lever.


4. Gæt ud fra en sætning med skjulte ord
Skriv sætningen og dæk ordene til. Skriv numre på hvert af ordene. 

Lad holdet vælge et nr. 

Holdet skal synge en sang, hvor det udvalgte ord er med. Kan de det, må de vælge et nyt nummer. Ellers går chancen til modstanderne. Hvem gætter linjen og kan synge sangen? Gemt i linjen er der en eller to ”nitter” – og modstanderen får da chancen.

1. eksempel:
 DU  HAR   TID      -      TIL   MIG
  1      2         3       4        5        6

(2. linje fra sang nr. 46: Jeg er tryg hos dig)

2. eksempel:
HAN   -   ER   KONGE   OVER   HELE   -   JORDEN
   1     2    3          4              5          6      7         8 

(2. linje fra omkvæd nr. 4: Halleluja, ophøj Jesus)


5. Tegn en sang

a. Den voksne tegner
Lad lederen tegne en sang på tavlen el. overheaden og lad børn og juniorer gætte sangen. Der må kun svares ”ja” og ”nej” fra tegneren. Hvem synger sangen først?
Fx: Nr. 40: Hvis jeg var en sommerfugl. 
Der tegnes en sommerfugl, et menneske der takker Gud osv.

b Børn og juniorer tegner for holdet
Lad børnene tegne en ting for deres hold. Hvilket hold synger sangen først. Der må kun svares ”ja” og ”nej” fra tegneren. Sørg for, at det er nogle sange, der kan tegnes til, der udvælges.  
Fx: Nr. 242. Om bålet samles vi nu
Der tegnes et lejrbål, nogle børn rundt om det osv. 

6. Vis en illustration
Brug malebogen, eller de mange gratis tegninger under punktet "Print maleark til sangene". Giv holdene hver en tegning eller brug overheaden el. projektoren. Hvem gætter sangen først?

7. Mim en sang el. brug fagter fra Syng med
Mim en sang eller se fagterne i Syng med (tegninger + beskrevne fagter) og lad børn og juniorer gætte sangen.

Eksempel: 

  • Nr. 2: Vi priser Gud
  • Nr. 4: Halleluja
  • Nr. 7: Min Gud er en stor, stor Gud
  • Nr. 45: Gud er god
  • Nr. 46: Jeg er tryg hos dig
  • Nr. 47: Åh, åh, åh, åh, hvor Gud er god ved mig
  • Nr. 56: Vor Gud er så stor
  • Nr. 89: Da vor Herre Jesus gik omkring på jorden
  • Nr. 112: Min hverdag er fyldt med sang
  • Nr. 245: Dav, dav alle sammen.


8. Brug danse fra dvd
Se danse på dvd´en: ”Så er der fest” og lad børn og juniorer gætte sangene.

9. Brug cd´ ér
Afspil børnecd´en: "Grøn som en abe" eller gospel-cd´en: ”Så er der fest”. Lad børn og juniorer synge med på sangene. Pludselig stoppes cd´en og nu gælder det for holdet om at synge verset færdigt. Kan man det, får man point.
 
10. Gæt ud fra indholdet
Hvem finder først en sang, der handler om kirkeårets højtider:

Advent: Fx nr. 65: Adventskransen nu vi tænder
Jul: Fx nr. 82: Et barn er født
Påske:
-    Palmesøndag: Fx nr. 95: Vi vil være med
-    Skærtorsdag: Fx nr. 170: Jesus og hans venner
-    Langfredag: Fx nr. 101: På Golgata stod der et kors
-    Påskedag: Fx nr. 100: Jesus lever graven brast
-    2. Påskedag: Fx nr. 137: Du som vejen er og livet
St. Bededag: Fx nr. 174: Somme tider siger Gud ”ja”
Kr. himmelfart: Fx nr. 107: Jesu nære venner 
Pinse: Fx nr. 140: At pinsen den er lysegrøn
Alle helgens dag: Fx nr. 194: Jeg tror Himlen er.

Eller: 
Hvem finder først en sang, der handler om flg. emner:

  • Gud: Fx nr. 10: Hvilken mægtig Gud vi har
  • Jesus: Fx nr. 89: Da vor herre Jesus gik omkring på jorden
Helligånden: Fx nr. 143: Gud er usynlig
Bibelen: Fx nr. 148: Bogen om Jesus
  • Bibelvers: Fx nr. 157: Jeg er med jer alle dage
  • Dåb: Fx nr. 173: Fyldt af glæde
  • Nadver: Fx nr. 171: Lad os bryde brødet
  • Kirke: Fx nr. 146: Du kalder os til kirken
  • Bordvers: Fx nr. 227: For disse gaver takker vi dig Herre
  • Morgensange: Fx nr. 215: Nu blitzer edderkoppespind
  • Aftensange: Fx nr. 219: Jeg lægger mig så trygt til ro
  • Forår: Fx nr. 205: Jeg kan lugte nu igen
  • Efterår: Fx nr. 206: Dagene er så korte og grå
  • Fødselsdage: Fx nr. 237: Det er din fødselsdag
  • Bålsange: Fx nr. 243: Lejrbålet brænder stille

Osv..

LUK VINDUET Udskriv

Syng med-løb på 20 poster

Løb ... alt hvad remmer og tøj kan holde!

Find et pointsystem og lad dig inspirere af følgende ideer til poster. Lav posterne i en sværhedsgrad, der er tilsigtet din målgruppe.

Post 1: Medbring nogle illustrationer (Se fx malebogen). Holdet finder sange, der passer til. 

Post 2: Holdet digter en sang på en kendt melodi.

Post 3: Lav kimsleg. (Skriv 20 sange op, en sang på hver seddel og læg dem på et klæde. Lad deltagerne kigge på dem i 2 min. Dæk dem til og lad holdet gengive, hvilke sange, der var nævnt.)

Post 4: Bestem en strækning i skoven, hvor 20 ord fra en bestemt sang er hængt op imellem træer og buske. Lad deltagerne gå turen i stilhed – og lad dem derefter gætte sangen, når turen er afsluttet.

Post 5: Giv hvert hold et lærred og lad dem illustrere en selvvalgt sang med pensler og maling.

Post 6: Medbring det antal konservesdåser, som der er ord i et vers fra en sang. Skriv hvert ord på en dåse. Lad deltagerne sætte dåserne i rigtig rækkefølge.

Post 7: Find ting i naturen, der illustrerer mindst fem forskellige sange:

Eksempel:

Gren: Fx nr. 145: Tag en bøgegren i hånden
Blomst: Fx nr. 28 v.2: Hvem skabte blomsterne 
Edderkoppespind: Fx nr. 215: Nu blitzer edderkoppespind 
Græs: Fx nr. 200: Det dufter lysegrønt af græs 
Sten: Fx nr. 106: Dig være ære.

Post 8: Tag fx udgangspunkt i sangen nr. 40: Hvis jeg var en sommerfugl. Lad hvert hold få et par aviser og lad dem rive ligeså mange forskellige dyr ud, som de kan nå på et opgivet antal minutter. Dyrene skal indgå i sang nr. 40.

Post 9: Uddel kage og saft.
Lad børnene nævne 2 af de 5 bordvers, der er i Syng med (Se nr. 227-235). Lad dem synge et af dem, før de spiser.

Post 10: Medbring et flag.
Lad alle deltagerne sige, hvilken dato de har fødselsdag. Lad holdet nævne 2 af de 3 fødselsdagssange, der er i Syng med (Se nr.: 236-238). Derefter synges en af de nævnte fødselsdagssange.

Post 11: Klæd dig ud som Moses, der står med de to stentavler. Klip de 10 bud ud og lad børnene lægge dem i rigtig rækkefølge. Hvad hedder de to sange i Syng med, der omhandler budene? (Svar: Se nr. 151: Vi tæller én, to, tre…  og nr. 153: Du må ikke tro på andre guder).

Post 12: Medbring et billede af den lokale kirke samt døbefont og nadverbord.
Lad børnene finde en sang, der passer til flg. steder (Kirke: Fx nr. 166: Vi kommer til din kirke Gud. Døbefont: Fx nr. 165: Jeg lille var. Nadverbord: Fx nr. 171: Lad os bryde brødet).  
 
Post 13: Farvepalet. Tag udgangspunkt i sang nr. 39: Grøn som en abe. Brug billederne (se maleark) og lad børnene pege på den farve, der synges om (find farverne i omgivelserne, på tøjet, i håret osv.) Kan det lykkes at finde alle farverne?

Post 14: Lederen laver ”bogstaverne” med numsen, fra sangen nr. 150: Min B-I-B-E-L – og holdet gætter sangen. Når sangen er gættet, laver holdet også bogstaverne, mens sangen synges.
Eller lav et forbogstav til en sang, hvorefter holddeltagerne nævner en sang, der begynder med det viste bogstav. Hvem gætter først?  

Post 15: Medbring en globus. Skriv i kodeform, hvad opgaven går ud på og lad holdet løse koden. (Brug morsealfabetet eller anden form for kode). I koden står der: Nævn en sang, du kommer til at tænke på, når du ser denne globus. 
Svar: Fx nr. 92: Du kom til vor runde jord eller nr. 88: Dejlig er jorden. 

Post 16: Gem 3 ting i en pose og lad deltagerne mærke, hvilke ting det er. Holdet skal nu synge en sang – for hver af de ting, der er i posen. Tingen skal indgå i sangen. 
Fx en bibel. (Svar: Fx nr. 148: Bogen om Jesus), en stjerne (Svar: Fx nr. 87: Dejlig er den himmel blå) og et lys (Svar: Fx nr. 191: This little light).  

Post 17: Kor-optagelse. Hele holdet udvælger en sang, de skal synge for lederen, der står på post. Holdet udvælger en dirigent. Der gives ekstra point, hvis sangen bliver præsenteret, og der laves fagter el. bevægelser til. 

Post 18: Udvælg en sang. Fx nr. 88: Dejlig er jorden. Klip linjerne fra hinanden og lad holdet samle hele sangen rigtigt, hvorefter den synges.

Post 19: Klæd dig ud som professionel fodboldspiller. Lad holdet gætte din kampsang. 
Svar: nr. 248: Der er et yndigt land.

Post 20: Syng en bålsang fra Syng med (nr. 242 - 248). Lav et bål og bag snobrød.

Find selv på flere poster...

LUK VINDUET Udskriv

Syng med: Lege og aktiviteter

Tegn en sang 
Print tegninger ud til bestemte sange og lad børnene male dem. Brug dem i klubben, når sangen synges. Det kan fx være til nr. 40: Hvis jeg var en sommerfugl. Børnene vil gerne synge den, men det kan være svært at huske dyrenes rækkefølge i sangen.

Når dyrene er farvelagt, klippes de ud og lamineres. For ledernes skyld, er det en god ide, at nummerere dyrene, så rækkefølgen kan overholdes.

Brug fx tegninger til nr. 39: Grøn som en abe.

Musik-rundbold 
Del børnene op i 2 hold, et inde og et ude hold. Lav en bane med 4 baser, som alm. rundbold.

Find sange fra Syng med og spil dem på et instrument,  sing-back-cd eller nyn dem.
Den, der først kan gætte hvilken sang det er, rækker hånden op, og må svare. Er det en fra indeholdet, og der gættes rigtigt, så må barnet rykke frem til næste base. Er det forkert, så har indeholdet en død. Er det en fra udeholdet, der svarer rigtigt, så har indeholdet også en død. Er det et forkert gæt fra udeholdet, så sker der ingenting. Der skiftes ved tre døde.

Stop-dans 
Afspil cd´en: Så er der fest. Børn og voksne skal nu bevæge sig rundt til musikken, men når musikken stopper, så skal alle stå stille. Den der står mindst stille går ud af legen. Sidste mand har vundet.

Kan også laves med stole, hvor der er en stol for lidt. Når musikken stopper handler det om at få en stol. Den, der ingen stol har, går ud af legen og en stol fjernes.

Lav instrumenter 
Trommer af en lerurtepotte eller af et kraftigt paprør og spil på madpapir.

Sådan gør du: 
Rør noget tapetklister og tag nogle store stykker madpapir og læg dem der i. Madpapiret lægges over hullet på urtepotten eller røret. Det skal være stramt og der må gerne være mange lag. Når papiret et tørt kan urtepotten eller røret males.

Rasler: 
Der kan også laves rasler ved at putte ris i forskellige beholdere og sætte låg på.

Stomp 
Stomp er at spille musik på instrumenter, som ikke er instrumenter. Det kan være spande, skåle, kosteskafter eller hvad der nu lige er i rummet. 

Spil med trommestikker, hvor den ene har stof omkring, så de giver 2 forskellige lyde. For at undgå larm, så spil samme rytme. Spil og syng til en sang fra Syng med.
Kender I en musiklærer, så spørg om det ikke var en idé at komme på besøg i klubben.

Sta-vel-ses-sang
En person går uden for døren (dirigenten) og resten deles op i mindre hold. Hvert hold får en linje eller stump af en linje, som de skal synge, når dirigenten peger på holdet.

Når alle grupper er klar med deres linje, kommer dirigenten ind og peger med sin ”dirigentstok” på grupperne efter tur og derved skal vedkommende sætte sangen rigtig sammen. Lykkes det?

Tryllemusik
Gør en ting…og hør efter lyden.

En af deltagerne sendes ud. Mens vedkommende er væk, aftaler kredsen, hvilken opgave vedkommende skal løse, når denne kommer tilbage, fx tage den højre sko af en deltager og stille den ind i midten af kredsen.

Den, der har været uden for døren, kaldes ind, og alle begynder at synge samme sang fra Syng med. Når vedkommende er tæt på opgaven synges der højt og når denne fjerner sig fra målet, dæmpes lydene.

Ledet af lydene, skal personen finde ud af, hvad opgaven går ud på og løse den.
Man begynder med helt enkle opgaver og gør dem vanskeligere efterhånden.

Instrument-leg
Alle sidder i en rundkreds. En går udenfor døren. Nu peges der på en dirigent, som bestemmer, hvilket instrument, der skal ”spilles” på. (Mimer om der spilles på fløjte, tromme, klaver osv.) Alle gør som dirigenten gør, mens der synges en sang fra Syng med. Når vedkommende, der står udenfor hører, at der synges, kommer denne ind og stiller sig midt i kredsen. Vedkommende skal nu finde dirigenten – og der må gættes 3 gange.

Hvem er X?
Lederen skal finde sange fra Syng med, som holdene skal gætte. Der siges flere og flere hjælpesætninger: 

Et eksempel: 
Nr. 4: Halleluja, ophøj Jesus
- Sangen er en lovsang
- Man kan lave fagter til sangen
- Der er et omkvæd i sangen
- Sangen har 2 vers
- Ordet ”konge” indgår i sangen
Osv.

Deltagerne kan evt. sidde med hver en sangbog, så de får et forhold til sangbogen.

Tændstikleg
Medbring en tændstik til hver deltager.

Hver person får en tændstik uden svovl og så begynder legen fra den ene ende af rækken. 
1. deltager tager tændstikken op på højkant i munden mellem tænderne og siger: ”Jeg har en ny syng med” 2. deltager (gør det samme med tændstikken) siger: Hvilken sange er der i? 1. deltager siger ”Vor Gud er så stor” (eller en anden sang).

Nu er det nr. 2, der siger: ”Jeg har en ny syng med” til nr. 3. Nr. 2 skal så nævne den første sang samt en sang mere. Sådanne fortsætter legen. Den person, der ikke kan huske rækkefølgen på sangene – han/hun går ud af legen.

LUK VINDUET Udskriv

Køb sangbogen

Kontaktperson

Lissen Margård Bendix JensenKonsulent i DFS (materialer)
Direkte:5056 8304Email:lissen@soendagsskoler.dk