Brug af piktogrammer i klub eller på lejr

Et enkelt og konkret værktøj, der giver overblik og ro

Piktogrammer er enkle symboler og bruges som et pædagogisk værktøj, hvor børnene kan se, hvad der skal ske - og det giver rammer for børnene og ro for lederne.

- De første år, jeg virkede som konsulent i DFS, oplevede jeg børn, som var urolige og igen og igen spurgte til programpunkter, som plejede at være med, fortæller Karen Markussen.

- I den periode var jeg på et kursus, hvor jeg ikke kendte dagsordenen. Der mærkede på egen krop, hvordan det forstyrrede mig. Jeg savnede at vide, hvad dagen skulle bruges til. Måske var det noget af det, som børnene kæmpede med i vores kristne arbejde. De ved ikke, hvad de skal og har ikke klar besked om, hvad de er havnet i!

Gav børnene ro
Karen begyndte straks at lave dagsplaner på lejre og her lavede dygtige tegnere piktogrammer ud for teksten. På klubbesøg – og til voksenmøder - medbragte hun tegninger, som i billeder beskrev, hvad der skulle ske. På bibelcamping til børnemøderne hængte hun tegninger op.

- Og hold da op, hvor det bare virkede, siger konsulenten. Børn, som jeg før oplevede ikke kunne finde ro, de gik hen til billederne og tjekkede ud, hvad der skulle ske. Hvis nogle spurgte lederne til dagsprogrammet, så henviste de til piktogrammerne og hjalp barnet til at tolke det.

Download, print - og du er i gang!
Nu har DFS lavet nogle fine piktogrammer i to serier - til klub og til lejr. Det er også rart for lederne at vide, hvad der skal ske. Det kan hjælpe ungledere og det kan gøre det ud for en tidsplan.

Rigtig god fornøjelse med at skabe overblik hos jer!


Hvorfor bruge piktogrammer?
Måske er der en, der farer rundt og har svært ved at være i det, I laver nu! Måske er der en, som bare venter på at vælge en sang, og derfor knap nok oplever det, I skal lave inden. Måske har I bare brug for lidt ro.

Som mennesker er vi forskellige – tak for det – og nogle har brug for mere forudsigelighed. Som voksne kan vi skjule behovet, men nogle børn bliver urolige af ikke at vide, hvornår der skal ske hvad. Det er børn med diagnoser, men det gælder også mange andre.

Programmet skal visualiseres!
Vælg billeder, som beskriver programpunkterne på en enkel måde. Tegn selv eller find dem på nettet (vær opmærksom på copyright); eller måske snart i DFS’ materiale. Fotografier rammer den brede gruppe. Piktogrammer kan virke pinlige for nogle, hvis børn med diagnoser bruger dem i skolen. Korte tekster kan bruges af dem, som lige har lært at læse.

Hæng dem op i det rum, som I skal være mest i. Jeg har bedst erfaring med at hænge dem på en tom væg, så det ikke forvirrer. Gennemgå dagens program i starten – hvis I har mange punkter, så tag evt. de første 7-8 og fortæl, hvornår I gennemgår resten.

Gennemgå programmet selvom det var det samme som sidste gang. Gentagelse er trygt og så giver det snakke om det I laver. Når I går i gang med et punkt, så mind om, hvad der bagefter skal ske, ved at pege på piktogrammet.

Hvordan DFS kan hjælpe
DFS har lavet piktogrammer, så endnu flere kan få gavn af erfaringerne.

I er velkomne til at kontakte mig, Britta eller en af de andre konsulenter, hvis I har spørgsmål til hvordan piktogrammer kan bruges.

Kontaktperson

Karen MarkussenKonsulent i DFS
Direkte:5057 4084Email:karen@soendagsskoler.dk

Download piktogrammer

Her kan du downloade piktogrammerne, lige til at printe ud og hænge op i lokalet.

Til sidst i dokumentet er der 3 tomme skabeloner.

Download piktogrammer

Særligt til lejre

Her kan du downloade piktogrammer til lejre.

Download piktogrammer