Brug af piktogrammer i klub eller på lejr

Piktogrammer er enkle symboler. I pædagogikken bliver de fx brugt i ugetavler, så man kan se, hvad der skal ske i løbet af ugen, eller man klistrer dem på kasser for at fortælle, hvad der er inden i

Af Karen Markussen, DFS-konsulent og koordinator for Messy Church i Danmark. Artiklen er bragt i Små skridt 1-2015. Hvis du ikke allerede modtager bladet, kan du få Små skridt tilsendt gratis.

Historien om mine erfaringer
De første år, hvor jeg virkede som konsulent i DFS, oplevede jeg børn, som var urolige og igen og igen spurgte til programpunkter, som plejede at være med.

I den periode kom jeg til et kursus, hvor jeg ikke kendte dagsordenen, og jeg mærkede på egen krop, hvordan det forstyrrede mig. Jeg savnede at vide, hvad denne dag skulle bruges til. Måske var det noget af det, som børnene kæmpede med i vores kristne arbejde. At ikke vide, hvad de skulle og ikke få klar besked om, hvad de var havnet i!

Gav børnene ro
Jeg begyndte straks at lave dagsplaner på lejre og her lavede dygtige tegnere piktogrammer ud for teksten. På klubbesøg – og til voksenmøder - medbragte jeg tegninger, som beskrev, hvad der skulle ske. På Bibelcamping til børnemøderne hængte jeg tegninger op.

Og hold da op, hvor det bare virkede. Børn, som jeg før oplevede ikke kunne finde ro, de gik hen til billederne og tjekkede ud, hvad der skulle ske. Hvis nogle spurgte lederne til dagsprogrammet, så henviste de til piktogrammerne og hjalp barnet til at tolke det.

Nemt at komme i gang
Jeg kunne ikke finde piktogrammer af alt det, som vi laver i klubber og på lejre, så jeg printede billeder ud fra nettet eller billeder, som jeg selv havde taget. Så lagde jeg et stykke A4-papir over og tegnede med en stor sort tusch et omrids. Jeg er ikke selv en god tegner, så jeg snød mig til tegningerne.

I nogle klubber har børnene farvelagt billederne, og i andre klubber bliver de bare brugt sort/hvid.


Hvorfor bruge piktogrammer?
Måske er der en, der farer rundt og har svært ved at være i det, I laver nu! Måske er der en, som bare venter på at vælge en sang, og derfor knap nok oplever det, I skal lave inden. Måske har I bare brug for lidt ro.

Som mennesker er vi forskellige – tak for det – og nogle har brug for mere forudsigelighed. Som voksne kan vi skjule behovet, men nogle børn bliver urolige af ikke at vide, hvornår der skal ske hvad. Det er børn med diagnoser, men det gælder også mange andre.

Programmet skal visualiseres!
Vælg billeder, som beskriver programpunkterne på en enkel måde. Tegn selv eller find dem på nettet (vær opmærksom på copyright); eller måske snart i DFS’ materiale. Fotografier rammer den brede gruppe. Piktogrammer kan virke pinlige for nogle, hvis børn med diagnoser bruger dem i skolen. Korte tekster kan bruges af dem, som lige har lært at læse.

Hæng dem op i det rum, som I skal være mest i. Jeg har bedst erfaring med at hænge dem på en tom væg, så det ikke forvirrer. Gennemgå dagens program i starten – hvis I har mange punkter, så tag evt. de første 7-8 og fortæl, hvornår I gennemgår resten.

Gennemgå programmet selvom det var det samme som sidste gang. Gentagelse er trygt og så giver det snakke om det I laver. Når I går i gang med et punkt, så mind om, hvad der bagefter skal ske, ved at pege på piktogrammet.

Hvordan DFS kan hjælpe
DFS har lavet piktogrammer, så endnu flere kan få gavn af erfaringerne.

I er velkomne til at kontakte mig, Britta eller en af de andre konsulenter, hvis I har spørgsmål til hvordan piktogrammer kan bruges.

Kontaktperson

Karen MarkussenKonsulent i DFS
Direkte:5057 4084Email:karen@soendagsskoler.dk

Download piktogrammer

Her kan du downloade piktogrammerne, lige til at printe ud og hænge op i lokalet.

Der er følgende piktogrammer:
- TJEK IND
- FORFRISKNING
- KONKURRENCE
- FRI LEG
- OPVASK
- AKTIVITET
- SAMTALE
- KREATIV
- SYNGE SAMMEN
- BØN
- BIBELFORTÆLLING
- OPRYDNING EFTER LEG
- PAUSE
- LØB UDENFOR
- ?
- TJEK UD

Til sidst i dokumentet er der 3 tomme skabeloner.

Download piktogrammer